Hej allihopa!
Är en 30 årig tjej från Malmö som ägt hund hela mitt liv. Har tills för 2 veckor sen haft två hundar men är nu med en vovve kvar bara. Min älskade trotjänare och mitt hjärta har fått lämna mig vid nästan 12 års ålder. En enorm förlust för mig men vet att hon har det bättre nu. Livet har sin gång.
Har inte tänkt skaffa en till hund nu utan om ett par år, dock kollar jag runt och vill gärna skapa kontakt med en eventuell uppfödare. Är lite inne på presa canario och även cane corso. Känner ett flertal uppfödare av olika molossraser men vet i princip inget om presa. Därför jag registrera mig här för att kunna få lite mer information av folk som har erfarenhet av rasen.
Vad jag förstått så är presa och dogo inte samma ras. Lite som am.staff och pitbull. Äger själv en pitbull. Det jag vill veta är hur Presa är som hund, hur de är med andra hundar och hur pass förarveka de är. Hur pass mycket egensinniga och vaktiga de är. Vet att det är en vakthund och det gör mig inget. Dock vill jag inte ha en hund som äter upp folk när det kommer hem till en. Allt handlar så klart om uppfostran men vissa gener är starkare än andra samt det skiljer från individ till individ. Men vill höra lite generella åsikter och erfarenhet.
Om någon vet och kan jämföra med cane corso så får ni gärna dra paralleller.
Visste inte vart jag skulle lägga min tråd så den hamna här, flytta gärna den om den ligger fel.
Vad jag sett så verkar det inte vara så mycket aktivitet i forumet men hoppas att någon har tid att svara på mina frågor. Lär säkert komma fler efter hand.
Ha det gott allihopa!
M.