Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 angående rasklubben

Gå ner 
+5
Anje
Eva
PerroELPasadas
case
Dopamine
9 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4
FörfattareMeddelande
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 4 Emptymån sep 12, 2011 5:02 am

Ja se där.... Jag hade inte tyckt det var illa med sammariktlinjer som bullmastiffklubben! Som det ser ut nu lär det ju reggas fler DC:s än bullmastiffs i Sverige med.. Så det är ju ingen ras med obegränsad tillgång av avelsdjur heller...

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 4 Emptymån sep 12, 2011 10:33 am

Det jag kan känna mej mest irriterad av i denna diskussion och vad som sägs ute på facebook och dylikt, är att det finns en uppfattning om att de 25 personerna som samlades i Säffle för att för andra gången försöka dra igång en rasklubb var en bunt glada amatörer utan någon som helst kunskap om rasen.

Det var flera uppfödare på plats, både av Dogo Canario och av andra raser(men som äger DC med). De uppfödare som oavsett vad man tycker om deras hundar har fött upp rasen längst i Sverige var representerade där.
Utan att slå mej själv för bröstet kan jag säga att mina dryga 6 års hängivna intresse samt engagemang för rasen gör att jag förmodligen vet mer om den än flera s.k uppfödare i norden.
Uppfödare blir man om man köper två hundar av olika kön, vilka jävla skräphundar som helst och parar dom. Betalar du dessutom 2500 spänn för ett kennelnamn ja då är du plötsligt verkligen seriös och med i leken på riktigt. Men du behöver inte kunna skilja på fram eller bak på en DC, det kvittar lika.
Då det dessutom är fritt fram att avla utan minsta lilla krav så kommer ju den oseriösa aveln bara att både fortsätta OCH öka?!

Så fungerar det inte riktigt i min bok.

Herregud, de flesta om inte alla rasklubbar har KRAV, det är liksom det som är poängen med en rasklubb.

Till överst på sidan Gå ner
 
angående rasklubben
Till överst på sidan 
Sida 4 av 4Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4
 Liknande ämnen
-
» Angående textfärgen
» Angående Crufts-kvalifikation

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Övrigt :: Klotterplank-
Hoppa till: