Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 angående rasklubben

Gå ner 
+5
Anje
Eva
PerroELPasadas
case
Dopamine
9 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
FörfattareMeddelande
Anje

Anje


Antal inlägg : 47
Join date : 11-04-05

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 4:15 pm

Dopamine skrev:
Anje skrev:
Mycket bra skrivet Case, håller med till fullo!

Dopamine; om du har starka åsikter om rasklubben så häng med vid nästa möte o framför dom. Är det fler som tycker som du så anser ju (iaf) jag att de borde komma fram för då har antagligen vi andra "genier" hamnat på helt fel väg!

Ja, jag tycker de genier som skrivit protokollet avviker en del från hur ursprungs presan 'ska' vara.

Läs lite på elpresa , läs intervjuer med iremacurto och diverse andra uppfödare, kontakta dem o prata med dem, och se vad de anser?
Inte någonstans har jag sett att de har så här knasiga krav på avelshundar, att man måste ställa ut dem o få bedömda. pyttsan!
Det är ju trotsallt lite så att de är dem man bör lyssna mest på, som återskapat/återinfört rasen, eller hur?


Gör riktlinjer som UPPFÖDARNA i Sverige allihopa tillsammans enats om istället. låt DEM vara de enda o bestämma detta.
Skulle någon inte tycka som andra, så får det resoneras om tills man kommit fram till något som passar alla bra.

Det känns som att försöka resonera med en mur detta. tyvärr.

Men om du nu vill ha en hund som avlas efter ursprungsrasen PRESA så varför köper du inte en presa då? Så behöver du inte klaga mer.. Finns kennlar i närheten som föder upp efter "originalet" och är reggade som "originalet" i UKC och (om jag förstått det rätt) vill hålla sej långt bort från oss med dogo, kanske du känner dej mer hemma med dom? Inget påstående utan bara en fundering..

Slutligen, alla uppfödare (även där; om jag förstått det rätt) var inbjudna till mötet. Och är man uppfödare har man väl ändå mål med sin avel = de som har som mål att avla "working dogs" hade rätt o slätt kunnat lägga fram sin önskan om det där, men eftersom jag själv närvarade på mötet så hörde jag faktiskt ingenting om några "working dogs" (möjligt att jag missade det förstås), antingen har vi inga såna uppfödare med det målet eller så var inte den uppfödaren där.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 4:16 pm

Påpekas kan ju att flertalet av genierna på det där mötet varit rejält i luven på varandra i många frågor om denna ras, MEN likt förbaskat pallrade vi oss iaf dit för att dra vårt strå till stacken och försöka göra nånting. Begrava stridsyxor och försöka sammarbeta mot ett gemensamt mål, trots olika åsikter om mycket......

För nåt år sedan hade jag förmodligen inte ens viljat sätta min fot i samma rum som flera personer där, men det fungerar inte att bete sej som en jävla barnrumpa och sitta bakom en dataskärm och gorma bara utan nu MÅSTE det ju ske nånting, vi behöver ju en rasklubb för denna ras i Sverige och jag är faktiskt glad och rätt stolt över att så många dök upp på det där mötet, trots olikheter i åsikter.

Och jag kommer definitivt dyka upp på nästa möte med, för jag skräms då inte av att prata hund öga mot öga......
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 4:19 pm

Jag hoppas då verkligen att alla dessa kennlar som avlar på working dogs meriterar och tränar med sina hundar i diverse brukssporter med Very Happy

Mig veterligen bemödar de flesta inte sej ens med att göra MH på hundarna, än mindre träna bruks med dom.

Men det är klart, uppfödarna, åter igen behöver varken ställa ut, tävla eller röntga, dom bara föder upp hundar och så är det valpköparna som ska göra hårdjobbet då antar jag.

I min mening finns det inte en enda kennel med working dogs i Sverige?

Det finns en Presa canario-kennel i Norge som arbetar med sina hundar och önskar man en arbetande presa, så är det nog dit man får vända sej.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 4:34 pm

Sen undrar jag hur det går ihop att hylla Irema curto-linjer samtidigt som man tycker det är så viktigt att få in nytt blod.

Irema curto-linjer är det som funnits i Sverige och Norge längst och det är då definitivt inget nytt blod.

Och enligt folket på elpresa så är din hund en jävla skithund om den inte har en deep island pedigree i princip.....så där kan ju ungerska hundar med E-armbågar slänga sej i väggen iaf.

Det finns många andra sidor av skapandet av perro de presa canarion att läsa, Irema curto var inte ensammen om det även om dom gärna vill tro det kanske.

Missförstå mej rätt, jag tycker mycket om curto-hundar har en som är 100% curto och en som är 25% curto, men det finns rätt mycket annat som är äkta med faktiskt...
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 5:23 pm

Eva skrev:
Ja jag har då både hundar, barn och jobb och har ändå lyckats ta mej till två rasklubbsmöten ca 30 mil bort.

En utställning har de flesta nära till hands minst en gång per år även, i synnerhet om man bor i södra delen av landet, och har man inte råd att pynta 350 spänn och tid att få en bedömning på sin hund så undrar jag verkligen hur man har tid och råd till en valpkull.

Jag tycker iaf det är jättebra att standarden ger utrymme för så stora variationer så att faktiskt både en tik på 40 kg och en på 55 kan vinna, vad nu vikten har med saken att göra. En korrekt byggd hund kan ju vara proportionerlig och väga vad som helst i princip, det enda standarden anger är ju en minimivikt på 40 för tikar och 50 för hanar.

Jo klart man har RÅD o få en bedömning, det handlar inte om det, så försök inte leka smart nu, det har nog alla råd med.
Men frågan är snarare vad denna punkten ska va bra för, tidsspillan och onödig utgift bara.

Detta lär ju sluta i att flera privatuppföder utan att registrera sig som kennel. Är det en bättre lösning eller?

Om man då ska följa rasstandarder ännu mer utförligt, när din förra hund zombie parades med den där tiken, som VERKLIGEN inte på en enda fläck påminner om en Canario, hur tänkte ni då? Det ser ju ut mer som en amstaff än en canario.
Föja rasstandarden var det någon som sa?

Men disksussionen går ju verkligen inte o få er att förstå, alla punkter utom 1 punkt är bra. Att tvinga diverse uppfödare ställa ut och åka iväg på bedömningar. Nejtack till den punkten. är det så svårt o förstå att alla inte tycker den är bra?

och sedan att bli bedömd på utställningar av domare som inte kan ett skit om rasen, det är förståss ännu en bra lösning? fasiken heller.
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 5:29 pm

Nej. Det är inte svårt att förstå, inte svårare än att du inte verkar acceptera att andra har en annan åsikt än dig.
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 5:29 pm

Du tycker inte att det borde vara ett krav. Andra tycker att det borde vara det. Punkt slut?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 5:53 pm

Nu är du ute på mycket djupt vatten unga man.

För det första har jag inte ett skit att göra med vad mitt ex parar vår gemensamma hund med.
För det andra har du aldrig sett den tiken live och då bör du inte uttala dej, ser man henne live, ser man att det är en mycket rastypisk hund, byggd jävligt bra, MEN med förbannat fula öron och jag antar att det är den lilla detajen du hakar upp dej på.

Vidare har den tiken extremt välmeriterade, friröntgade och MH-beskrivna föräldrar. Hon har CK på utställning i Norge och hon kommer att ställas ut i Sverige framöver också.
Hon är en jävligt mycket bättre tik än många andra jag sett det avlats på hos oseriösa kennlar!!!!!

Tell me Dopamine, peka ut varenda fel Mica har enligt rasstandarden? punkt och pricka, jag är väldigt intresserad att se vad du har att säga. Kan inte direkt påstå att tikarna som dina hundar är efter är det minsta mer rastypiska iaf, så snacka om att kacka i eget bo.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 6:15 pm

Jag ska be Micas ägare att komma in hit och berätta varför HAN gjorde kombinationen, som jag alltså inte har ett skit att göra med, annat än att jag ägt hanhunden i 4 år.

Jag har inte avlat på den enda tik jag har hemma trots att hon är väldigt välmeriterad och har B/C på höfterna och 1/0 på armbågarna, dels pga jag tycker att hennes kullsyskons hälsostatus inte är helt OK, SÅ jävla picky är jag!
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 6:35 pm

Men seriöst! Vicket satans liv det e på er för att en endaste liten punkt i erat protokoll ogillas av personer.

Det verkar inte som några vågar ta fighten med mig, e väll rädda för o visa vilka dom är för er, men så ni vet iaf, punkt 6 ogillas skarpt av en hel del personer. och ja, den är ganska idiotisk.

Precis som er framför jag min åsikt, och vet att den delas av många.
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 6:44 pm

Eva skrev:
Nu är du ute på mycket djupt vatten unga man.

För det första har jag inte ett skit att göra med vad mitt ex parar vår gemensamma hund med.
För det andra har du aldrig sett den tiken live och då bör du inte uttala dej, ser man henne live, ser man att det är en mycket rastypisk hund, byggd jävligt bra, MEN med förbannat fula öron och jag antar att det är den lilla detajen du hakar upp dej på.

Vidare har den tiken extremt välmeriterade, friröntgade och MH-beskrivna föräldrar. Hon har CK på utställning i Norge och hon kommer att ställas ut i Sverige framöver också.
Hon är en jävligt mycket bättre tik än många andra jag sett det avlats på hos oseriösa kennlar!!!!!

Tell me Dopamine, peka ut varenda fel Mica har enligt rasstandarden? punkt och pricka, jag är väldigt intresserad att se vad du har att säga. Kan inte direkt påstå att tikarna som dina hundar är efter är det minsta mer rastypiska iaf, så snacka om att kacka i eget bo.

Djupt vatten? Känns mer som det är långgrundt faktiskt.

Ja men herregud, släpp det, "OJ han dissade tiken, shit, nu jävlar" VEM FAN BRYR SIG EVA!!! den hunden e skitful, och ser inte ut som en canario alls, punkt slut. Var bara tvungen o dra ett exempel, tål lite kritik vettja!

Sen SKITER jag i om nån har bästASTE I test på en utställning, o om ett gäng folk åker runt o jagar titlar, jag bryr mig inte om sådant då det inte intresserar mig det minsta, slöseri på tid i min mening.
Gör ngt kreativt ist, träna lite weightpulling, tränar lite schutzhund eller vad som helst.

Den regeln på o försöka sätta krav som punkt 6 säger finns ju inte ens i spanska rasklubben ,varför ska det göra det här då? det e ett eget påhitt av de på mötet, inget annat.

TÅL LITE KRITIK, jag sa även att de andra punkterna var bra, men shit i helvete att jag kritiserar punkt sex! Otroligt dumt gjort av mig o våga säga ifrån.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 7:01 pm

Den tiken är mer rastypisk än båda tikarna som dina hundar är efter, punkt slut.

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 7:11 pm

angående rasklubben - Sida 2 DSC_0065-1

Är denna hunden rastypisk?
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 7:17 pm

Dopamine skrev:
Men seriöst! Vicket satans liv det e på er för att en endaste liten punkt i erat protokoll ogillas av personer.

Det verkar inte som några vågar ta fighten med mig, e väll rädda för o visa vilka dom är för er, men så ni vet iaf, punkt 6 ogillas skarpt av en hel del personer. och ja, den är ganska idiotisk.

Precis som er framför jag min åsikt, och vet att den delas av många.

Vilken fight? och vilka är rädda?

dom flesta av oss som skriver här har varit inblandad i den här rasen och dess utveckling i norden dom senaste åren, du kanske borde visa lite ödmjukhet och ta lärdom från andra människor inte sitta och läsa dig till det du kallar din erfarenhet.
Börja med en tripp till Spanien och några uppfödare där.
Sen kan du även ta ett samtal med SKK och berätta för dom vilken skit organisation du tycker dom är. Vi har inget med det att göra.

Så det du tuggar om nu har redan tuggats om och om och om igen i ett x antal år, men vet du vad. Vi som är grundstommen till detta i Norden har enats och samlats under ett tak, ett tak som även du var välkommen till, men valde att avstå. Tänk på det innan du lägger en massa energi på att försöka hävda ditt intresse i rasen.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 7:25 pm

Ja jag instämmer till fullo. Den här typen av tjaffs var det för 5-6 år sedan på diverse forum, vi som varit inblandade i denna ras sedan dess har redan gått igenom detta skit och vi beslutade oss för att en gång för alla agree to disagree, eller vise versa....

Tror knappt det fanns två personer på rasklubbsmötet som helt och hållet håller med varandra, men vi gjorde iaf nåt åt saken!!!

Då är det bara för newbies som tror sej veta mer än alla oss andra tillsammans att pallra sej dit och undervisa oss andra!

Ödmjukhet hade ju verkligen varit ett hett tips då man är totalt grön inom en ras, rätt osmakligt att idiotförklara 25 personer varav flera av dom varit djupt involverade i denna ras, samt fött upp den flera år innan t.ex du hade en i kopplet.

Är det nåt jag iaf lärt mej efter dessa drygt 6 år av ihärdigt engagemang i denna ras i norden så är det att ju mer jag lär mej desto mer finns det att lära, och man kan lära sej någonting av alla! Men man ska inte sitta och dumförklara folk som har mer erfarenhet än en själv, då säger det jäkligt mycket mer om en själv än om folken man dumförklarar.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 7:49 pm

Sen undrar jag också vilken fight som menas??

Du har fått svar på alla dina frågor? En majoritet på mötet kom överens om punkt 6, så enkelt är det, du har möjlighet komma på nästa möta, engagera dej och argumentera till varför du tycker att det absolut inte skall ställas ut.

Eller menar du fysiskt? Ja du får gärna komma och spöa på mej, en lönnfet småbarnsmorsa på stora sthlm i december om du vill, jag skräms inte av många faktiskt...
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 8:49 pm

Eva skrev:
Sen undrar jag också vilken fight som menas??

Du har fått svar på alla dina frågor? En majoritet på mötet kom överens om punkt 6, så enkelt är det, du har möjlighet komma på nästa möta, engagera dej och argumentera till varför du tycker att det absolut inte skall ställas ut.

Eller menar du fysiskt? Ja du får gärna komma och spöa på mej, en lönnfet småbarnsmorsa på stora sthlm i december om du vill, jag skräms inte av många faktiskt...

Men va?! Spöa på? ta DISKUSSIONEN menar jag ju såklart, nu får du ta o lugna dig Razz

jag har fått svar som är som o tala med en vägg, ingen av er verkar hajja vad man menar ändå, så det e lika bra o ge upp o ens försöka få det o gå in i folks huvuden verkar det som
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 8:53 pm

Monoceros skrev:
Dopamine skrev:
Men seriöst! Vicket satans liv det e på er för att en endaste liten punkt i erat protokoll ogillas av personer.

Det verkar inte som några vågar ta fighten med mig, e väll rädda för o visa vilka dom är för er, men så ni vet iaf, punkt 6 ogillas skarpt av en hel del personer. och ja, den är ganska idiotisk.

Precis som er framför jag min åsikt, och vet att den delas av många.

Vilken fight? och vilka är rädda?

dom flesta av oss som skriver här har varit inblandad i den här rasen och dess utveckling i norden dom senaste åren, du kanske borde visa lite ödmjukhet och ta lärdom från andra människor inte sitta och läsa dig till det du kallar din erfarenhet.
Börja med en tripp till Spanien och några uppfödare där.
Sen kan du även ta ett samtal med SKK och berätta för dom vilken skit organisation du tycker dom är. Vi har inget med det att göra.

Så det du tuggar om nu har redan tuggats om och om och om igen i ett x antal år, men vet du vad. Vi som är grundstommen till detta i Norden har enats och samlats under ett tak, ett tak som även du var välkommen till, men valde att avstå. Tänk på det innan du lägger en massa energi på att försöka hävda ditt intresse i rasen.

Det ja tuggar om är punkt nummer SEX i protokollet, det e det viktiga, om jag var uppfödare som mer eller mindre tvingades av en klubb att få mina hundar beskrivna av en domare på en utställning, så hade jag ruttnat, om jag inte själv hade det intresset själv. Jag hade aldrig gjort det.

ja folk verkar 'rädda' för o ta fighten, dvs motargumentera mot de här inne angående punkt sex såklart. sedan behvöer ni inte ta ordet fight så ordagrant, ska man gå o slåss, pga en diskussion och att man e oense om en punkt i ett protokoll, då e man verkligen en nolla.
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 8:56 pm

Eva skrev:
Den tiken är mer rastypisk än båda tikarna som dina hundar är efter, punkt slut.


Jasså det är den, då menar du att din kiwi inte speciellt rastypisk då också?
Till överst på sidan Gå ner
Anje

Anje


Antal inlägg : 47
Join date : 11-04-05

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 9:04 pm

MEN HERREGUD! Hur svårt ska det vara?! Är man uppfödare och inte följer rasklubbens regler så får man väl stå utanför o avla utan rasklubben bakom sej! Det är väl inte svårare än så?!
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 9:06 pm

Anje skrev:
MEN HERREGUD! Hur svårt ska det vara?! Är man uppfödare och inte följer rasklubbens regler så får man väl stå utanför o avla utan rasklubben bakom sej! Det är väl inte svårare än så?!

Absolut, men det vore ju kanon om alla uppfödare kunde ansluta sig till en rasklubb, eller hur?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 9:11 pm

Dopamine skrev:
Eva skrev:
Den tiken är mer rastypisk än båda tikarna som dina hundar är efter, punkt slut.


Jasså det är den, då menar du att din kiwi inte speciellt rastypisk då också?

Det finns väl väldigt mycket bevis som talar för att Kiwi är rastypisk iaf Cool Hon är hyffsat välmeriterad för både spanska och nordiska domare som alla påpekat att hon är av väldigt god typ. Du kanske vet om att dom är halvsystrar? Faktiskt inte helt olika i kroppstyp, men Mica har en betydligt bättre front och rör sej bättre. Dock har hon inte samma tyngd i kroppen, men som redan nämnt, rasstandarden ger ju utrymme för variationer.
Och ja, jag anser faktiskt att både Kiwi och Mica är relativt rastypiska individer, men självklart föredrar jag Kiwis typ själv, då det är den hund jag personligen köpt och valt med omsorg pga typ.
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 9:12 pm

Eva skrev:
Dopamine skrev:
Eva skrev:
Den tiken är mer rastypisk än båda tikarna som dina hundar är efter, punkt slut.


Jasså det är den, då menar du att din kiwi inte speciellt rastypisk då också?

Det finns väl väldigt mycket bevis som talar för att Kiwi är rastypisk iaf Cool Hon är hyffsat välmeriterad för både spanska och nordiska domare som alla påpekat att hon är av väldigt god typ. Du kanske vet om att dom är halvsystrar? Faktiskt inte helt olika i kroppstyp, men Mica har en betydligt bättre front och rör sej bättre. Dock har hon inte samma tyngd i kroppen, men som redan nämnt, rasstandarden ger ju utrymme för variationer.
Och ja, jag anser faktiskt att både Kiwi och Mica är relativt rastypiska individer, men självklart föredrar jag Kiwis typ själv, då det är den hund jag personligen köpt och valt med omsorg pga typ.

Men dåså, sluta kasta sten i glashus, för vet du vilken hund Kiwi är enormt lik? jo serrö. WILMA!
Till överst på sidan Gå ner
Anje

Anje


Antal inlägg : 47
Join date : 11-04-05

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 9:14 pm

Dopamine skrev:
Anje skrev:
MEN HERREGUD! Hur svårt ska det vara?! Är man uppfödare och inte följer rasklubbens regler så får man väl stå utanför o avla utan rasklubben bakom sej! Det är väl inte svårare än så?!

Absolut, men det vore ju kanon om alla uppfödare kunde ansluta sig till en rasklubb, eller hur?

Verkligen, men då får man vika sej på en del punkter, precis som alla andra i klubben får vika sej på andra punkter. Det kallas att kompromissa! Och reglerna sätts inte för att ALLA tycker att det är kul - alla gillar inte att springa på utställning men för att få rasen framåt OCH om man vill avla så får man väl anpassa sej efter den simpla regeln.
Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Emptytor sep 08, 2011 9:15 pm

Anje skrev:
Dopamine skrev:
Anje skrev:
MEN HERREGUD! Hur svårt ska det vara?! Är man uppfödare och inte följer rasklubbens regler så får man väl stå utanför o avla utan rasklubben bakom sej! Det är väl inte svårare än så?!

Absolut, men det vore ju kanon om alla uppfödare kunde ansluta sig till en rasklubb, eller hur?

Verkligen, men då får man vika sej på en del punkter, precis som alla andra i klubben får vika sej på andra punkter. Det kallas att kompromissa! Och reglerna sätts inte för att ALLA tycker att det är kul - alla gillar inte att springa på utställning men för att få rasen framåt OCH om man vill avla så får man väl anpassa sej efter den simpla regeln.

Håller med att alla inte kan tycka likadant eller att en sak e kul, men då tycker iaf jag personligen att rasklubben kan sparka bort den där regeln, för då passar den fler uppfödare.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





angående rasklubben - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: angående rasklubben   angående rasklubben - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
angående rasklubben
Till överst på sidan 
Sida 2 av 4Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Angående textfärgen
» Angående Crufts-kvalifikation

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Övrigt :: Klotterplank-
Hoppa till: