Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 wp och vikter på hundar

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

wp och vikter på hundar Empty
InläggRubrik: wp och vikter på hundar   wp och vikter på hundar Emptytor aug 18, 2011 2:17 pm

Så fort man visar sej i wp-kretsar så brukar folk, om inte påpeka det så garanterat iaf tänka, att man har en fet hund för att man inte har en gameavlad pit...
Att sen en DC inte ens historiskt sett någonsin sett ut som en gameavlad pit är tydligen en annan femma. Men i min mening är det en manstopper, inte en vinthund eller en hund som ska vara i skick att slåss i 5 timmar.

Anyways, jag har på sistone varit i kontakt en del med kvinnan som äger USA:s mest wp-meriterade Dogo/presa, det är väldigt lärorikt att prata med henne då hon vet hur man tränar denna typ av hund, inte vara pitbulls och staffar som ju är rätt överrepresenterade i sporten i sverige (I usa med iofs).

Iaf så frågade jag henne om detta med vikten på en presa som tävlar i WP, för hennes hundar ser inte på nåt sätt magra ut eller som gamepitbulls...

Då påpekade hon att hon varit på flera tävlingar för folk inte fått starta sina hundar för dom vägts in för lågt, samt att man går efter standarden på rasen......låter jäkligt vettigt tycker jag!

Jag har en gammal hanhund som ju fan inte kan öka i vikt, han har inget underhudsfett, det är som att nypa tag i en grillad kyckling då man nyper i hans skinn, liktförbannat väger hundskrället 60 pannor.
Fick höra av en pitbullfantast att han borde komma ner till 50 förmodligen för att denna person läst någonstans att en bra arbetande presa ligger på runt 50 kg.
Men skulle jag dra ner honom till 50 pannor, skulle han ju även tappa varenda muskel på kroppen och se ut som en spansk gatuhund eller nåt?

Visst måste väl även WP-folk kunna tänka sej skillnaden på en marathonlöpare och någonsom tävlar i världens starkaste man-tävlingar?

Kan jag liksom inte i min vildaste fantasi tänka mej att en hund pallar dra mer för att man drar ner den i vikt till svältgränsen samt inte låter den dricka vatten hela dagen för invägningen?

Egentligen känner jag för att göra det till mitt mission att träna så pass att jag kan tävla med mina småfeta hundar....
Till överst på sidan Gå ner
buffalosoldier

buffalosoldier


Antal inlägg : 24
Join date : 11-08-16
Age : 34
Ort : Åmotfors

wp och vikter på hundar Empty
InläggRubrik: Sv: wp och vikter på hundar   wp och vikter på hundar Emptysön aug 21, 2011 1:12 pm

Det låter väldigt vettigt, dock blir de lite svårare för de som har blandraser och såna hundar som skiljer sig väldigt från standarden. Båda mina hundar är aaalldeles för stora enligt standarden så dom väger givetvis mer också. Sen är det endel inom sporten som inte ger fri tillgång på vatten veckan före tävling också Evil or Very Mad Helt sjukt!
Blir ja någonsin så fanatisk på att vinna hoppas ja nån tar hundarna ifrån mig.
Till överst på sidan Gå ner
ZoeFalk

ZoeFalk


Antal inlägg : 5
Join date : 11-01-14
Age : 47
Ort : Skärholmen

wp och vikter på hundar Empty
InläggRubrik: Sv: wp och vikter på hundar   wp och vikter på hundar Emptymån feb 20, 2012 10:28 pm

Det finns tyvärr skit i alla typer av sporter. Alltid någon som ska tänja på gränserna.

Nog för att man vill vinna men man bör väl tänka på att jycken ska ha det roligt och lyckas på ett hälsosamt sätt. Är man en djurmänniska bör man ju också måna om sina djur och se till att de har det bra, får tillräckligt med motion, tillräckligt med mental stimulans, osv.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





wp och vikter på hundar Empty
InläggRubrik: Sv: wp och vikter på hundar   wp och vikter på hundar Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
wp och vikter på hundar
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Pratar era hundar?
» ny människa och nya hundar :)
» skillnad på hundar som friställs eller som man ställer upp.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Övrig hundsport :: Weight pull-
Hoppa till: