Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Rasstandard?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Idaa

Idaa


Antal inlägg : 2
Join date : 12-04-04

Rasstandard? Empty
InläggRubrik: Rasstandard?   Rasstandard? Emptyons apr 04, 2012 8:48 am

Hej! Har en DC hane på snart 7 månader. Han har en vit strimma på masken. Vet att det är ett fel enligt rasstandard. Men tror ni man kan ställa ut ändå? Eftersom han är ganska ung tror ni det kan "växa" bort?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Rasstandard? Empty
InläggRubrik: Sv: Rasstandard?   Rasstandard? Emptytor apr 05, 2012 9:13 am

Min gissning är att det inte växer bort, han är trots allt 7 månader och den är kvar.

Jag hade en gång en DC-tik med en kullbror som hade en vit strimma då han var några veckor gammal, men den växte bort redan då han var 3-4 månader. Vid 7 månaders ålder är teckningarna på pälsen rätt fastställd....

Angående utställning så, ja vit strimma i ansiktet är ett s.k diskvalificerande fel. Sedan vet jag om hundar i Sverige som fått cert och BIR ändå, detta var ett par år sedan förvisso och då rasen var ny var domarna rätt okunniga och lät mer glida igenom, så jag vet inte om det skulle hända idag Smile

Men självklart kan du anmäla hunden på utställning, du får ju en generell kritik på din hund och det är jäkligt kul om inte annat!

Jag tycker själv vita tecken är skithäftigt på DC, och gillar verkligen hundar med mer vitt, så som dom historiskt fick se ut med vit krage, vit nos och vita ben Smile

Man bör ju inte köpa sen en hund med diskvalificerande fel enligt standard OM avel är ens huvudsyfte, men självklart ska du ställa ut om du vill det! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Idaa

Idaa


Antal inlägg : 2
Join date : 12-04-04

Rasstandard? Empty
InläggRubrik: Sv: Rasstandard?   Rasstandard? Emptytor apr 05, 2012 8:05 pm

Mja får ställa ut honom väntar bara på den norska stamtavlan så jag får skicka in till SKK.
Nä min tanke är ju inte att avla på honom. Inte som jag tänkt nu iaf.
Men vacker är han min lilla Goliat Smile.
Så det skulle va kul och se va domarna säger Smile.
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

Rasstandard? Empty
InläggRubrik: Sv: Rasstandard?   Rasstandard? Emptymån aug 13, 2012 9:11 am

[quote="Idaa"]Mja får ställa ut honom väntar bara på den norska stamtavlan så jag får skicka in till SKK.
Nä min tanke är ju inte att avla på honom. Inte som jag tänkt nu iaf.
Men vacker är han min lilla Goliat Smile.
Så det skulle va kul och se va domarna säger Smile.[/q
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Rasstandard? Empty
InläggRubrik: Sv: Rasstandard?   Rasstandard? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Rasstandard?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Fenotyper enligt rasstandard.
» Uppdaterad rasstandard 2011!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: