Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bra rörelser?

Gå ner 
+4
Bente
Hege Marie
Riocha
Eva
8 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptyons nov 17, 2010 3:22 pm

Eva skrev:
Jessica skrev:
Eva skrev:
dåligt vinklad ska tydligen vara en orsak till kort steglängd har jag läst på ett par ställen nu...hmms...

Annars verkar dåligt tränade hundar kunna ha det också..

Fast Toro har ju ganska dåliga vinklar och han brukar ju røra sig bra och med lång steglængd, (har jag hørt ,desværre inte sett ju).

Jo det var därför jag skrev hmms, bakom för Kiwi då t.ex har ju supervinklar om möjligt är hon lite övervinklad och har ändå inte lång steglängd.
Och ja, Toro har ju verkligen bra rörelser, så nej vinklarna kan vi nog glömma...kanske om hunden har EXTREMT dåliga vinklar då eller nåt..

Enig i det med vinkler...Toro har flotte bevegelser, men han har jo også, mildest talt, en hel masse attitude som gjør at han viser seg som en liten energiBOMBE, og det er jo ingen tvil om at det synes i ringen!

Det er jo som jeg skrev i bloggen min etter DV-10; Våre hunder har langt mer krutt nå, og da viser de seg bedre. det var derfor jeg nevnte klikker i forhold til Kiwi, for om man hadde fått opp forventningene hennes, så kanskje hun hadde fått litt mer attitude og spenst i steget sunny
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptyons nov 17, 2010 3:38 pm

men jaaag vet ju inte hur man tränar med klicker Sad har en liggandes här men den är nästan aldrig använd..

Jag tror att attityden har en hel del med rörelserna att göra, oavset om jag då behöver anatomikurs eller inte...
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptyons nov 17, 2010 7:03 pm

Aji är ju ganska lik Kiwi i utställningsringen... Jag har kämpat med att få igång Aji i travet, hon ser många gånger ut som en betongklump/hösäck när hon travar och tycker att detta är ganska meningslöst. Varför ska man springa här och visa upp sig? Det Aji är bra på är att stå stilla samt att hon tycker det är väldigt trevligt när domaren kommer fram till henne då svansen går som en propeller. Laughing

Jag har använt klicker när jag skulle få henne och trava samt att trava med huvudet på en normal nivå inte i en "hösäcksnivå". Rolling Eyes Det gav resultat. Men jag kan ju inte skryta med att hon travar som en prinsessa och verkligen vill visa upp sig. Tycker nog att Aji saknar lite attityd i just travet.

Men... när Aji travar på gör hon det väldigt tjusigt, hon kan bara hon vill. Tycker nog ändå att det blir bättre ju äldre hon hon blir, det kan ju även ha med hennes sena koordinationsförmåga (som vi fick konstaterat hos sjukgymnasten).

Vi upplever att Aji inte har tillräckligt bra steglängd då även hon lätt börjar galoppera när det går för fort. Jag läste genom Ajis kritik gällande hennes steg från olika utställningar: Rör sig mycket bra, rör sig med mycket bra steglängd, borde haft mer drive och parallellare rörelser, bra steg, free and sound mover, stegen kunde vara mer kraftfullare och effektivare, moves well. För varje utställning som gått så upplever vi att hon travar på mycket bättre och med lite mer attityd.

Bedömningarna ser ju väldigt olika ut samtidigt kan jag komma ihåg varje tillfälle och tycker att hon har fått en rättvis bedömning varje gång då det gäller rörelserna. Den "bästa" kritiken var nog då hon fick: Movement at this moment a little difficult to judge. Aji gjorde en fantastisk uppvisning, det kan Eva intyga. Wink Snygga kullerbyttor. Tur att man kan skratta åt det i efterhand Smile Då var hon dock 6 månader gammal...

I rasstandarden står det att knäledsvinkeln ska vara måttligt men inte för knapp. Vi upplever att Aji har knappa vinklar mer än måttliga, ni som har mer erfarenhet hur ser ni på hennes vinklar? Aji har fått blandad kritik på hennes vinklar, när hon fått sina två certså har kritiken varit: correctly angulated hos båda. Vid ett annat tillfälle fick hon knappa vinklar och vad betyder det, är det bra eller dåligt? Är det bättre om hon får måttliga vinklar? Upplever att svenska domare skriver knappa vinklar och utländska har påpekat hur bra och korrekta de är...

Det är ett mycket intressant ämne... Vi har ställt oss frågan många gånger hur ska en DC röra sig egentligen?





Senast ändrad av jess den ons nov 17, 2010 7:59 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptyons nov 17, 2010 7:50 pm

De kritiker jag hittar här om Kiwis rörelser:

movement could be more active, (hehe spot on)
rör sej med bra steglängd (från kritiken då jag själv tyckte hon rörde sej med go, då hon tog BIRet mot Toro)
excellent movements
moved very well
good moving
has a typical movement (för en portugisisk domare som älskade Kiwi)
rör sej bra
free and easy movement
kunde röra sej mer fritt och med fastare rygg
moves correctly
mycket typiska rörelser (och detta från tillfället då videoklippet var gjort)
The movement needs more energy (och här var det då en spansk domare)

Så generellt får hon bra kritik för rörelserna dock tycker jag ju spanjacken som ville ha mer energi i dom har rätt Wink

Att definiera om en knäledsviklen är knapp eller måttlig tycker jag är rätt omöjligt...

Jag vet att Zombie fått antingen eller i sina kritiker, han har ju bakben raka som telefonstolpar...och endel domare har påpekat att han har obefintliga vinklar (negativt), medan andra påpekat att han har haft rastypiska vinklar....

Kiwi är som mest motiverad i Göteborg, på hemmaplan...haha, hon har ju fasen tagit BIR på alla de 4 dagar av My dog jag ställt henne...om det beror på att hon inte är påverkad av en lång resa eller om jag är mest avslappnad då, de vetifan, men hon är alltid i toppform då...
Utomhusutställningar är ren skit för oss, har hon aldrig fått henne att röra sej vettigt utomhus...är det blött i gräset skuttar hon som en halt känguru, luktar det nånting springer hon med huvvet i backen osv...helt hopplöst!






Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptyons nov 17, 2010 8:07 pm

Eva: Om du tar med deg klikker på Nordisk, så kan jeg vise deg hvordan du enkelt kan bruke den i forhold til travet. Det er jo i alle fall verdt et forsøk;)
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptytor nov 18, 2010 7:40 am

Will do! Får klicka in henne lite innan nu då, så hon kommer ihåg vad det var som gällde.... Smile
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptytor nov 18, 2010 9:04 am

Flott! Gi et klikk, belønn, klikk, belønn osv... Da vet hun hva klikkeren betyr, og at det kommer noe dritdigg rett etter klikket flower
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptytor nov 18, 2010 9:26 am

dritdigg...haha norska...jag säger då de Laughing
Till överst på sidan Gå ner
mutchof

mutchof


Antal inlägg : 45
Join date : 10-10-20
Ort : Helsingborg

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptyfre nov 19, 2010 3:32 pm

Intressant. Har alltid trott att det varit ngt fel på min hund som vägrar galoppera utan travar för kung och fosterland när vi cyklar med honom.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.orkanensmusclemachine.blogspot.com/
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Emptylör nov 20, 2010 7:20 am

mutchof skrev:
Intressant. Har alltid trott att det varit ngt fel på min hund som vägrar galoppera utan travar för kung och fosterland när vi cyklar med honom.

Hahaha! Det er jo gull med en rottis cheers De bygger også en langt bedre muskulatur i trav enn i gallopp. Jeg skulle ønske jeg hadde en som gjorde som deres hund sunny Palma har en stor tendens til å bli bounce bounce bounce bounce lol!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Bra rörelser? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Bra rörelser?
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: