Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bra rörelser?

Gå ner 
+4
Bente
Hege Marie
Riocha
Eva
8 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 10:08 am

Blev lite förvånad då jag hörde att en spansk domare dömt ner en norsk hund pga rörelser, och inte pga hunden gick i passgång eller haltade, utan helt enkelt hade fel rörelser.

Så då undrar jag vad ni tycker är bra rörelser på en DC?

Jag kan ju se en rejäl skillnad på de tre canarios jag levt med, och jag skulle säga att Boris i nuläget är den som lätt tar hem priset i dagsläget.

Zombie rör sej fantastiskt...
Jag skulle kunna springa allt vad jag har med honom och han skulle ändå trava perfekt brevid mej, som nån jäkla schäfer...
Många domare, i synnerhet allround-domare har dömt fram hans rörelser, han har ju t.o.m blivit grupp-placerad pga dom...
MEN frågan är om det verkligen är rastypiskt att röra sej så?? Egentligen inte börjar jag ju tänka nu...

Satt och kikade på Boris släktingar på nätet i går och råkade snubbla över denna youtubevideo på bl.a Serach



Jag tycker ju han rör sej som en jäkla gud och väldigt starkt och rastypiskt...men jag vet inte om jag sett en enda hund i norden som rört sej sådär..

Här kommer Kiwi och Boris i rörelse, bara för att jag råkar ha videos med dom upplagda, lägg gärna upp klipp själva, antingen på en hund vars rörelser ni gillar eller era egna!

Bra rörelser? Th_101_9673
Kiwi i somras

Bra rörelser? Th_MOV00016
Boris 4 månader





Till överst på sidan Gå ner
Riocha




Antal inlägg : 91
Join date : 10-06-30

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 10:57 am

Serach har veldig bra rasetypisk bevegelser!
Kiwi er for kort i steg lengden og det blir dårlig fraspark/kraft bak.
Analee ble dømt ned pga bevegelsene av spansk dommer som dere sikkert vet
Very Happy
Analee har altfor kort steglengde og blir derfor litt steppete i bevegelsene som er utypiskt for rasen!!
Dogo Canario skal ha god flyt i bevegelsen med godt fraspark.

Legger med en link av Maguro.

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 11:55 am

Mja jag visste inte att Analee blev neddömd pga rörelser också, men då var han tydligen väldigt bestämd på vad han ville ha då.

Ja Kiwi har för lite driv i sina rörelser också, hon liksom bara går som en gammal ko rakt upp och ner och det är svårt få upp henne i någon fart alls då börjar hon galoppera...

Till överst på sidan Gå ner
Hege Marie

Hege Marie


Antal inlägg : 52
Join date : 10-06-30
Ort : Moss, Norge

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 12:18 pm

Hei, har lest tråden... mener du da, Eva, at hvis du hadde fått Kiwi opp i større fart, så hadde hun
fått bedre bevegelser?
Tror jeg skal melde meg på et kurs i anatomi.... study
Till överst på sidan Gå ner
Riocha




Antal inlägg : 91
Join date : 10-06-30

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 12:23 pm

En hund med for kort steglengde har jo problemer med å få farten opp og vil derfor gå over i galopp,det er det samme med Analee.
Analee ble dømt ned OGSÅ på for smalt snuteparti,men ellers fikk hun god kritikk i forhold til over/under linje samt front og vinkler.
Till överst på sidan Gå ner
Hege Marie

Hege Marie


Antal inlägg : 52
Join date : 10-06-30
Ort : Moss, Norge

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 1:05 pm

Får hundene for korte steglengder på grunn av bakbensvinkler eller lendepartiet, eller???

Jeg har lagt merke til at Suri av og til går raskt over i galopp..??
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 1:43 pm

Av det som er lagt ut nå, så liker jeg godt Maguro sine bevegelser! Jeg har i grunnen aldri fått se Paco sine skikkelig, da det stort sett er jeg som går med ham. Jeg er også usikker på hva som er godt fraspark, og hva som er godt løft på kneet?

Jeg liker et godt fraspark, men jeg liker det ikke når hasene blir løftet for høyt og bevegelsen blir "rullende". Standarden sier jo:

Bevegelser: Spenstige og raske og skal dekke mye mark med lange steg.
Halen bæres lavt og hodet bare litt over rygglinjen under
bevegelse. Når oppmerksom heves hode og hale.


Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 1:45 pm

Hege Marie skrev:
Hei, har lest tråden... mener du da, Eva, at hvis du hadde fått Kiwi opp i større fart, så hadde hun
fått bedre bevegelser?
Tror jeg skal melde meg på et kurs i anatomi.... study

Jeg tror også at stegene til Kiwi ville fått mer spenst om farten økte... Kanskje du skulle forsøke å klikke inn farten, Eva?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 2:03 pm

Hege Marie skrev:
Hei, har lest tråden... mener du da, Eva, at hvis du hadde fått Kiwi opp i større fart, så hadde hun
fått bedre bevegelser?
Tror jeg skal melde meg på et kurs i anatomi.... study

Näeh det menar jag väl inte direkt..jag menar att hon har dåligt driv i rörelserna helt enkelt...går som en säck potatis..
Hennes rörelser är som dom är helt enkelt, det är ju inte direkt nåt som ändras.
Men om hon är på alerten och framåt, de ytterst få gånger det har hänt har hon rört sej bättre, inte med mer fart, men med mer motivation och driv liksom om du förstår vad jag menar.

Jag tror jag fått henne att röra sej alert EN gång på utställning och då tog hon också BIRet framför Toro som annars är en hund som rör sej väldigt imponerande.... Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 2:07 pm

Bente skrev:
Hege Marie skrev:
Hei, har lest tråden... mener du da, Eva, at hvis du hadde fått Kiwi opp i større fart, så hadde hun
fått bedre bevegelser?
Tror jeg skal melde meg på et kurs i anatomi.... study

Jeg tror også at stegene til Kiwi ville fått mer spenst om farten økte... Kanskje du skulle forsøke å klikke inn farten, Eva?

Men det är ju det där med att hon snabbt går över i galopp...
Inte vet jag om hon bara är byggd helfel då, eller om hon är för lat för att trava... Laughing


Sen måste jag säga att det är lättare hitta hanar med bra rörelser än tikar, bara för dom har mer pondus och automatiskt för bättre rörelser då dom får mer driv i dom liksom...och INTE då ser ut som en säck potatis som min kära hund gör..haha
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 2:09 pm

Maguro har för övrigt väldigt trevliga rörelser, skulle bara behöva en lite mer bestämd handler än på videon tongue
Till överst på sidan Gå ner
Hege Marie

Hege Marie


Antal inlägg : 52
Join date : 10-06-30
Ort : Moss, Norge

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 3:02 pm

jeg prøver igjen.... hva tror dere en den mest sannsynlige grunnen til at DC'en har for
korte steglengder da? Idea
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 3:12 pm

Där är en väldigt bra fråga...verkar ju som ett inte så allt för ovanligt problem...

Kiwi har alltid haft korta steg ända sen hon var valp, medan man nu då med Boris direkt märker en skillnad...

NÅNTING måste det ju bero på...om det så är att hunden är felbyggd eller har dåliga höfter eller vad det nu kan vara.. :/
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 3:14 pm

ooh ooh, sen har vi även varianten med hundar som har för korta framben och liksom får en rullande gång a la basset hound!!
Den har jag sett på bl.a världsvinnartiken i sthlm för några år sedan..
Till överst på sidan Gå ner
Marte

Marte


Antal inlägg : 40
Join date : 10-06-04

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 4:37 pm

Jeg tror nok at både fart og hundens konstruksjon kan avgjøre steglengden. Men hva er det som påvirker hundens fraspark? Har det med attitude/dagsform å gjøre eller kan dette også settes i sammenheng med konstruksjonen?

Dette er vel første gangen jeg har stilt for en spansk dommer som har brydd seg om bevegelser i det hele tatt! Impi endte med blått fordi hun ikke bar halen riktig og ikke hadde nok fraspark, resten av kritikken er bra...
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 4:41 pm

Ja men det där med frånspark, det är det jag försöker uttrycka då jag menar driv..kanske är feluttryckt. Men med driv och påskjut i rörelserna liksom, mer elastiska rörelser...
Det är nåt jag verkligen saknar på t.ex Kiwi (förutom steglängd då) och som jag tycker Serach har på videon här uppe...

Och det verkar ju kunna vara nåt som har med hundens attityd att göra? En hane som vill visa upp sej har ju lätt mer imponerande och elastiska rörelser än en fet gammal tik som bara lallar runt i ringen och följer efter sin handler..

Lustigt att klaga på att svansen inte är tillräckligt hög i rörelse då det står i rasstandarden att den ska vara låg... Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Marte

Marte


Antal inlägg : 40
Join date : 10-06-04

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 5:15 pm

Jeg synes det her med bevegelser er vanskelig. Impi har i omtrent alle sine kritikker fått at hun har utmerket bevegelser, så det er først nå hvor dette med frasparket kom at jeg har blitt sittende å se på det....

Jeg heller mer og mer mot det at det har noe med attituden å gjøre. Impi bryr seg ikke så mye om alt det som skjer rundt ringen, hun skal bare ha godis... Og dermed så "strammer" hun seg heller ikke opp og mister da kanskje en del av driven/frasparket.

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 9:06 pm

dåligt vinklad ska tydligen vara en orsak till kort steglängd har jag läst på ett par ställen nu...hmms...

Annars verkar dåligt tränade hundar kunna ha det också..

http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=document_product_info&products_id=5492

Sånahär viktmaschetter ska tydligen kunna göra skillnad Smile

Ja vi får väl se om Kiwi bättrar sej i takt med WP-träningen, hade ju varit intressant att se...men jag tror nog faktiskt inte det, skillnaden lär vara väldigt måttlig.
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 9:39 pm

Jeg har snakket litt med en venninne som er god på dette med bevegelser. hun mener at fraspark og lange steg er når hunden har evne/styrke/fysikk til å løfte seg fra marken, og har god elastikk i håndledd og haser, uten å "rulle" eller få den typiske "opp og ned"-bevegelsen i kroppen. Alle bena skal opp og frem, ikke eksempelvis opp og ned, eller bare rett frem...

Potene skal så vidt jeg forstår "sprette" opp fra bakken! Hun mener at en hund med lange steg ikke nødvendigvis trenger å ha gode steg, og visa versa. det har noe med å være spenstig/sterk/elastisk å gjøre...

Vet ikke om jeg klarte å forklare noe som helst, men når hun forklarte meg det var det veldig tydelig lol!
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 9:45 pm

Angående vinkling og konstruksjon, så må jo det ha en del å si. Palma er eksempelvis noe kort i overarmen, noe som gjør seg gjeldende om jeg har henne i for høyt tempo, eller om hun har for mye "go" når vi løper.

En hund med meget høy bakpart, og eventuell svai rygg vil jo da rent teoretisk få den "syklende" bevegelsen, da de ikke vil klare å bære seg langt nok frem. er hunden kort i frembena i tillegg, så vil jo ikke forbena kunne få spesiellt mye lengde i steget, og da vil jo bakbena automatisk måtte trekkes en del høyere opp for å kunne bevare en viss rytme i travet... det er det jeg mener med "rullende" eller "syklende" bevegelse, som jeg ikke er fan av.
Till överst på sidan Gå ner
Hege Marie

Hege Marie


Antal inlägg : 52
Join date : 10-06-30
Ort : Moss, Norge

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 9:47 pm

Takk for fine forklaringer! cheers Flott å kunne skrive her, når man lurer på noe!
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 10:02 pm

Eva skrev:
dåligt vinklad ska tydligen vara en orsak till kort steglängd har jag läst på ett par ställen nu...hmms...

Annars verkar dåligt tränade hundar kunna ha det också..

http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=document_product_info&products_id=5492

Sånahär viktmaschetter ska tydligen kunna göra skillnad Smile

Ja vi får väl se om Kiwi bättrar sej i takt med WP-träningen, hade ju varit intressant att se...men jag tror nog faktiskt inte det, skillnaden lär vara väldigt måttlig.

Hmmm...har man en hund med en dårlig hofte eller to, vil jo disse kunne hjelpe hunden til å bygge god muskulatur i bakpart og rundt krysset(Palma, vil du ha mansjetter???)

Lurer på hvordan virkningen er på f.eks en fremskutt skulder(som i og for seg også er en svakhet på rasen generelt...)? vil det øke intrykket av fremskutthet, eller vil det gi en illusjon av mer tilbakelagt skulder, tro? Anyone?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptytis nov 16, 2010 10:54 pm

Jag är nästan lite sugen på att köpa såna där manschetter och testa! Men man lär väl ska behöva ha det på varje promenad ett bra tag för att märka skillnad...finns ju risk man lessnar..hmms..

Tillbakaskjuten skuldra är verkligen ett vanligt problem i rasen jo, om man kan träna bort det eller ej vetifasen, det känns ju nästan som att mer bogmuskler bara ger illusionen av att skuldran är ännu mer tillbakaskjuten än den var från början..hmms..
Till överst på sidan Gå ner
Jessica

Jessica


Antal inlägg : 60
Join date : 10-05-15
Ort : København

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptyons nov 17, 2010 7:52 am

Eva skrev:
dåligt vinklad ska tydligen vara en orsak till kort steglängd har jag läst på ett par ställen nu...hmms...

Annars verkar dåligt tränade hundar kunna ha det också..

Fast Toro har ju ganska dåliga vinklar och han brukar ju røra sig bra och med lång steglængd, (har jag hørt ,desværre inte sett ju).
Till överst på sidan Gå ner
http://www.dogocanario.dk/
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Emptyons nov 17, 2010 8:51 am

Jessica skrev:
Eva skrev:
dåligt vinklad ska tydligen vara en orsak till kort steglängd har jag läst på ett par ställen nu...hmms...

Annars verkar dåligt tränade hundar kunna ha det också..

Fast Toro har ju ganska dåliga vinklar och han brukar ju røra sig bra och med lång steglængd, (har jag hørt ,desværre inte sett ju).

Jo det var därför jag skrev hmms, bakom för Kiwi då t.ex har ju supervinklar om möjligt är hon lite övervinklad och har ändå inte lång steglängd.
Och ja, Toro har ju verkligen bra rörelser, så nej vinklarna kan vi nog glömma...kanske om hunden har EXTREMT dåliga vinklar då eller nåt..
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Bra rörelser? Empty
InläggRubrik: Sv: Bra rörelser?   Bra rörelser? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Bra rörelser?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: