Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Hur vi profilerar rasen...

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Hur vi profilerar rasen... Empty
InläggRubrik: Hur vi profilerar rasen...   Hur vi profilerar rasen... Emptytis jun 01, 2010 6:03 am

Gör ett nytt försök här...

På det gamla forumet försökte jag få igång en diskussion om hur vi här i norden profilerar DC:n som ras, hur det skiljer sig från tex. Spanien och kanske framförallt USA.

Avlar man på olika typer av temperament för att hundarna ska passa in i den typen av samhälle vi lever i? Kulturella skillnader i hundhållning?

Jag vet att Edith skrev något långt inlägg som tyvärr försvann, men du kanske vill prova igen? Smile

Detta är ett stort ansvar hos er uppfödare. Vad är det för typ av hundar som säljs? Till vem och för vilka syften? Vilka egenskaper avlar man på och vad eftersträvar man?

Monoceros? Bente och Rune? Vad säger ni?
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Hur vi profilerar rasen... Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vi profilerar rasen...   Hur vi profilerar rasen... Emptytis jun 01, 2010 3:45 pm

Jeg kan jo i alle fall svare på litt av det, tror jeg Very Happy Lett blir det ikke, for det er jo veldig mange ting som er en del av promoteringen Very Happy

Vi er opptatt av at vi avler på hunder som mentalt er stabile, og ikke minst at vakten fremdeles er der. DC er jo tross alt en vakthund Cool En vakthund kan fremdeles passe godt inn i vårt samfunn, så sant den er stabil og trygg.

Det er jo helt klart en kulturell forskjell på å holde en DC her i Norge(evt Sverige) hvor de bor innendørs, det er "forlangt" at de skal fungere med andre hunder, barn og ikke minst mennesker. Men å "fungere" mener jeg at det ikke er ønsket med aggresjon som følge av redsel, usikkerhet eller smerter.

Hva som selges er vel veldig forskjellig, men for vår del er vi opptatt av det jeg allerede har skrevet, og ikke minst å opplyse våre valpekjøpere om at dette ikke er en hund for hvem som helst! Jeg opplever ofte at manglende eller ufullstendig info er mye av problemet. Mange tror de får en "lydig" hund helt uten videre, men molossere er jo ikke akkurat en hund som bare blir lydig uten videre.

Flere av de som kjøper aner ikke hva det er de har fått i båndet, for beskjeden fra oppdretter kan være så mangt. De opplever sjokk og usikkerhet når hunden deres i "spøkalderen" blir usikre, skvetne, aggressive(evt), mistenksomme mot fremmede, sinte på andre hunder, redde for folk osv... I mange tilfeller blir de også straffet av uvitende eiere, noe som igjen fører til en eskalering av usikkerheten, fremfor at de blir trygge.

DC er en hund som krever sin eier, de krever tid, omsorg og kjærlighet, og ikke minst svært "firkanta" rammer fra første dag. DC er ikke en "lydig og god familiehund" om man ikke jobber for det. De kan bli en families største mareritt! de kan selvfølgelig funke flott frem til andre kjønnsmodning, men det er som regel da problemene dukker opp. Jeg kjenner faktisk at jeg er litt lei av alle de som skryter sine hanhunder på 8 mnd opp i skyene fordi den ikke har antydning til hundeaggresjon og går sammen med alt. Jeg mener deres oppdrettere skulle ha fortalt sine kjøpere at et resultat av inkonsekvent oppdragelse er hunder med i alle fall samkjønnsaggresjon om ikke værre...

Det er jo sånn passe "høl i hodet" når DC-eiere som bor i blokk ringer og lurer på hvordan de skal få sin DC til å slutte å bjeffe... HALLO! Du har kjøpt deg en vakthund! Den skal varsle affraid

Her er det vel i de fleste tilfeller oppdretterne som "synder" ved å ikke være helt tydelige på hva slags type hund de selger Evil or Very Mad

Vi anbefaler alle som henvender seg til oss om å komme seg av gårde på valpe og grunnkurs for å sosialisere og få hverdagslydighet på disse søte små, som lett blir store og stygge... På vårt neste kull kommer vi til å sørge for en langt tettere oppfølging enn det som er vanlig, fordi vi VET hvor lett det er å miste kontroll på disse hundene.

Jeg tror og mener at en DC som lever i et hus der det er sort og hvitt(ingen gråsoner, den vet til enhver tid hva som er rett og galt) er en Dc som kan få et godt og langt liv i harmoni med sine eiere sunny

Men en godt sosialisert og hverdagsdressert DC er jo en ønskehund for noen og enhver, og det er jo verdt å si noe om. Vi må bare ikke glemme at en usosialisert og ulydig DC ikke er noe trivelig for noen!

Vet ikke helt om jeg har svart på det du spør om, men det er i alle fall NOE av det vi snakker med potensielle eiere av rasen om Very Happy

Rett hund til rett eier, samt oppfølging fra oppdretterne er vel alfa o mega når det kommer til profilering sunny
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

Hur vi profilerar rasen... Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vi profilerar rasen...   Hur vi profilerar rasen... Emptytis jun 15, 2010 6:16 am

Alla vet nog att jag och Bente har många menings skiljaktigheter men vi har även många gemensamma meningar om rasen, detta är en av dom. Det känns helt onödigt att skriva nå mer då Bente lyckats fått med sig det mesta och lite till.. Razz
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Hur vi profilerar rasen... Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vi profilerar rasen...   Hur vi profilerar rasen... Emptytis jun 15, 2010 6:19 am

sunny
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Hur vi profilerar rasen... Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vi profilerar rasen...   Hur vi profilerar rasen... Emptytor aug 12, 2010 7:43 am

Även jag är nöjd med detta svar! Smile

Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Hur vi profilerar rasen... Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vi profilerar rasen...   Hur vi profilerar rasen... Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Hur vi profilerar rasen...
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Dagens blogginlägg om "SKITFARLIGA DOGO CANARIO RASEN"
» KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Mentalitet, beteende.-
Hoppa till: