Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty
InläggRubrik: KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(   KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Emptytis jan 03, 2012 3:59 pm

Nu har jag hört om många, många DC:s som fått somna in alldeles för tidigt pga problem med knäna.

Det är hundar av alla olika typer och linjer och det är lite olika problem med knäna, men alla har lett till samma slut, för tidig död Sad

Så jag hoppas att vi i vår rasklubb kan belysa problemet så att folk inser hur stort det är...

Jag fick för två veckor sen låta våran lilla Titus somna in Sad Tungt som FAN.
Precis som med Boris gick det hemskt snabbt, han var lite stel ett par dagar, för att sedan bli helt blockhalt och knappt kunna stödja på ena bakbenetm han var dock rejält halt på båda.

Bokade röntgentid, och till min förvåning hade han väldigt dåliga höfter med Sad D, eller E tippade ortopeden på, och knäna hade redan nu vid 12 månaders ålder kronisk artros...på båda..samt att dom var inflammerade.

Så diagnosen var inte god och vi valde helt enkelt att låta honom somna in....så förbannat smärtsamt och jag hade önskat han bara hade ett av det..dåliga knän ELLER dåliga höfter Sad Då kanske han inte lidit så mycket av det och vi hade kunnat få behålla honom några år till.
Det kan ju också ha varit så att knäna var dåliga och att det gjorde att höfterna i sin tur blev dåliga med..

Anyways, har ni en haltande hund, kolla upp knäna på den med!
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty
InläggRubrik: Sv: KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(   KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Emptytis jan 03, 2012 5:59 pm


har med fått för mig att de lite lättare typerna av dc kanske lider mindre än de jätte stora tunga som jag sett själv vill jag nog försöka avla på dom lite lättare och där igenom ta fram en syndare hund på något vis kan det ha en bidragade osak tror jag vikten på dc och hur vi vill ha denna ras.. detta är bara mina tanka rätta mig gärna om ni tycker jag är ute och cycklar helt nu ..


ja och hotch han har ju som skk vet säger en D höft och en C höft fast resultatet vart d fast hon säger med att det är en lindrig d höft
vet ej riktigt vad dom menar med detta då jag inte är fult insatt i detta.. då vi inte märker av något på sprall göken i övrigt så kan han ju inte ha ont eller så ännu och hon trodde att han kunde kanske kunna gå livet igenom utan några problem eller så kommer vi märka av det senare...
men skulle nog villa kolla upp knäna en då på båda två är det rönken som gäller då
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty
InläggRubrik: Sv: KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(   KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Emptytis jan 03, 2012 6:34 pm

Kanskje en patella lux-sjekk også hører hjemme på avlskriterier? Jeg vet jeg har nevnt dette i en diskusjon tidligere, lurer på om jeg har nevnt det i forhold til overtypet overlinje og lange bakben...men det spiller jo ingen rolle. Vi oppdrettere får ta dette på alvor. En patella lux- sjekk kan jo gjøres sammen med vaksine, og tar to-tre minutter!

Veldig trist å høre om dine, Eva... Hadde tenkt å sende deg et PM på FB, men får ikke hverken kommentert eller sendt PM der...
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty
InläggRubrik: Sv: KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(   KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Emptytis jan 03, 2012 10:50 pm

Sad Ännu en sorglig historia beklagar verkligen !gick ju igenom samma skit med vår tik lite över året.Och det började med stelhet faktiskt ingen hälta o det var knäna som var helt slut.Vi gjorde först en röntgen och även Artroskopi(titthål).Vet talade om att hon var dömd att gå koppelpromenader och hela livet gå på smärtstillande och troligtvis aldrig bli helt smärtfri.Så hon rekommenderade avlivning.Ortopeden trodde att mkt bidragande orsak var hennes bak extriör dåliga vinklar bak all tyngd hamnar direkt på knäna som får bära upp en onormal belastning o givetvis tung hund.Det kommer nog i framtiden utkrisstaliseras vilka uppfödare som kommer överleva eller inte.Vi får hoppas att köparna till DC ställer krav på valparna de köper! Tyckte att EL-Pasadas kennel verkligen tog sitt ansvar när man inte tänkte andvända sin hund med d-höft.Vi kommer bara avla på friska sunda hundar sånt egetansvar bidrar till en seriös inställning o ansvar för sin uppfödning.Så frågan får då bli ska man röntga knäna om höfterna är dåliga o ska man röntga höfterna om knäna e dåliga för som vår ortoped på USL sa att bägge problemen löper oftast sida vid sida.Hoppas verkligen på en seriös debatt för rasens skull!!!!
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty
InläggRubrik: Sv: KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(   KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Emptyons jan 04, 2012 9:05 am

Ja, Franko som vi hade hade ju också dåliga knän. HD och ED fri men knäna var katastrof. Kunde knappt resa sig från sittande, trots rejält med rimadyl.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty
InläggRubrik: Sv: KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(   KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Emptyons jan 04, 2012 1:39 pm

Mycket kloka ord Pineda!

Jag kommer faktiskt än idag ihåg pappan till din tik du fick avliva och då jag såg honom live på utställning första gången och blev helt förskräckt över hur hans knän såg ut :/ Personen brevid mej påpekade att om den där hunden inte har knäproblem så är det ett under.
Vet inte alls om den hunden hade knäproblem, kommer bara ihåg att den såg värre ut än Titus i bakpartiet, men då den var HD-röntgad med C tror jag det var så var det väl inga problem antar jag dom som avlade på honom tänkte.

Hade varit jätteintressant höra en duktig ortopeds syn på det och hoppas rasklubben i framtiden kanske skulle kunna ordna en föreläsning av en ortoped som kan förklara varför och vad som är viktigt att se på hos avelshundarna.

Sen finns det självklart hundar med helt perfekta knän som ändå lämnar avkommor som får knäproblem Sad

Svaga bakpartier är i min mening ett av de största problemen i den här rasen. Man ser alla varianter, dåligt vinklade, övervinklade, kohasiga, omusklade osv osv...
och utan bra knän så är hunden fucked, så enkelt är det. En D-höft kan hunden leva bra länge med, med trasiga knän går inte att göra mycket åt just pga denna ras är så jävla tung, operationer i leder är då inget som verkar vara att rekommendera alls vad jag hört från de som gått igenom det.
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty
InläggRubrik: Sv: KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(   KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Emptytor jan 05, 2012 11:33 pm

Sad Ja som sagt avel e ju en form av lotteri.Bara för att man parar 2 st champinjoner me fria höfter o armbågar så blir det ju inte alltid högsta vinsten för det.Men att använda friska hundar ! är chansen mkt större att avkomman nedärver på längre sikt en friskare hund.alltså ngr generationer framåt.Och har man som uppfödare gjort allt som står går att göra! välja de friskaste sundaste hundarna både fysiskt o mentalt så tror jag att det blir lättare att bedriva seriös avel.Som sagt en D-höft kan upplevas olika en del haltar en del visar inget alls.Men jag själv har fått konstiga nojjor m mina hundar efter det som hände Nancy.Hur rör de sig e han inte lite stel,har stenkoll på rörelsemönster osv.......Slutligen som min vet sa"på en så pass tung hund måste alla bendelar o ligament sitta på plats ordentligt annars trasas allt sönder i både knäleder o hasleder o höfter". Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty
InläggRubrik: Sv: KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(   KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :( Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
KNÄN!, nästan lika stort problem som Hd/Ad inom rasen :(
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Hej! Ny på forumet och inom canario!
» Hur vi profilerar rasen...
» Dagens blogginlägg om "SKITFARLIGA DOGO CANARIO RASEN"

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Hälsa :: AH/HD-
Hoppa till: