Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 vad hittar man bra hane

Gå ner 
+4
mutchof
Eva
Monoceros
Presagaute´s tara
8 posters
FörfattareMeddelande
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptymån dec 20, 2010 9:11 pm

har haft funderinga på att para min dogo canario tik
men problemet är ju att hitta en snäll trevlig och goer hane
och så måste man ju se till att det ej blir inavel

min fråga är nu
hur många hundar av denna ras finns i sverige och hur många kennlar har vi och
hur besläktade är dom hundarna....

jag vill bara para min tik en gång för att jag ska få en valp efter henne

snälla hjälp mig
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 7:25 am

Hej Camilla...

det finns bara en hand full uppfödare i Sverige... Så Norge är nog stället du borde kolla upp..
Sen att ta en kull för bara den orsaken att man vill spara en valp är nog inte bästa alternativet..
tänk efter noga vilket arbete och det är att ta hand om en kull valpar, alla besök hos veterinären, allt socialt du ska lägga ner på dom små, allt kiss och bajs som ska torkas. med mera med mera med mera.. en kull valpar innebär att hela ditt liv blir åtsidosatt i minst 2 månader framöver om inte längre beroende på om alla valpar blir sålda..
sen börja med att kolla vad för kvaliteter din hund han samt dess brister, sen börja leta en hane som kompletterar din tik...
kanske inte direkt svaret du ville ha.
men oavsett vad så är detta ganska viktiga saker att tänka på.
1: har du tid
2: har du pengar
3: tillför det rasen något
4: finns det valpköpare

en kull valpar kan gott och väl kosta dig bra mycket mer än 20 000 om nåt händer, samt att du kan lika gärna få 14 valpar, vilket de då kan vara bra och redan veta att man har några valpköpare som är intresserade.

några goda råd på vägen
lycka tilll.....

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 7:29 am

Eran uppfödare har ju hane ni säkert får använda, Crak.
Till överst på sidan Gå ner
mutchof

mutchof


Antal inlägg : 45
Join date : 10-10-20
Ort : Helsingborg

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 7:48 am

Kan det bli mer oseriöst att para bara för att man vill ha en valp. Tänk på alla andra valpar. Tillför dem rasen ngt. Har du kollat mentalitet på din hund och dess släktingar. Har du kollat hd/ed samt andra sjukdomar hos din och dess släktingar? Kan du ngt om hundar så att du kan hjälpa valpköpare? Dvs, hur stor erfarenhet har du? Gå uppfödare och genetikutbildning för att få kött på benen och se till att din hund uppfyller kraven innan du letar hane.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.orkanensmusclemachine.blogspot.com/
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 7:52 am

mutchof skrev:
Kan det bli mer oseriöst att para bara för att man vill ha en valp. Tänk på alla andra valpar. Tillför dem rasen ngt. Har du kollat mentalitet på din hund och dess släktingar. Har du kollat hd/ed samt andra sjukdomar hos din och dess släktingar? Kan du ngt om hundar så att du kan hjälpa valpköpare? Dvs, hur stor erfarenhet har du? Gå uppfödare och genetikutbildning för att få kött på benen och se till att din hund uppfyller kraven innan du letar hane.

inte direkt snällt skrivet, alla människor kanske inte kan allt men försöker ändå, vore det inte viktigare att dela med sig än att bara konstatera dess brister. alla är nybörjare i början. så var även du !!
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 9:37 am

Hei!
Jeg følger på Judith her Very Happy Vi gjorde faktisk en oversikt på de utgiftene vi hadde på B-kullet, havnet det på 20.000 nkr. Så kan du ha det i bakhodet mens du vurderer Wink

Det finnes sikkert en hanne i Norge som kompletterer din tispe, spørsmålet er om du får kjøpe en paring i og med at din hund er fra de linjene den er, og ditt grunnlag for å ha et kull. Jeg vet at noen oppdrettere i norge ikke selger til IC-linjer, bl.a Pradera Kennel...

her er noen navn i norge i alle fall...

Kennel riocha
Pradera Kennel
Docanor
Den siste greve

Vi selger ikke paring for øyeblikket, men vi har en del informasjon om både valpekjøp, rasen, oppfølging osv på vår side:
www.barkasperrera.com Du kan jo også ta en titt på vår blogg, og se en liten smule av det vi la i vårt siste kull, og det vi legger i våre avlshunder http://fjordglott.blogg.no/

Husk at DC er en rase som kan være vanskelig å både selge og håndtere, så vær oppmerksom på at etterarbeidet med oppfølging av valpene er enormt om du ønsker å bli tatt seriøst i miljøet, og bidra til at rasen utvikles og oppfattes som trivelig i samfunnet. Eller det vil si; det er ikke vanskelig å selge, men det er vanskelig å selge til folk som både har erfaring og mulighet til å ta seg av en slik rase.

En grei oversikt for din egen del, og ikke minst rasens, er jo en oversikt over hva din hund kan bidra med i positiv retning for rasen. Er den helsemessig bra? AD? HD? Mentalitet? eksteriør? Har du noe som helst dokumentasjon på at disse tingene er i orden(du kan lett slenge på en 5-6000 kr - MINST med tanke på hva dette koster)? Har du tid og mulighet til å ta inn en valp som returneres i din flokk om noen måneder - et år- to år- tre år osv? Om en kjøper ringer og har utfallsproblematikk, har du tid, kunnskap og anledning til å hjelpe dem? Husk også innavlsprosent, om hannen matcher din tispe eksteriørt, helsemessig og mentalt...

Å planlegge et kull er gjerne noe vi bruker ett til to år på, og vi tenker at man må være villig til å betale det det koster for å finne en hanne som komletterer våre tisper. Vi reiste eksempelvis til Sør-Frankrike på vår første paring. Bare turen og paringsavgiften kom på 30.000, og da pluss det kullet koster å ha.

Regn med minimalt med søvn de første 14 dagene, masse møkk, glem å jobbe i 8-10 uker osv... Ta med i betraktningen at du i værste fall også må legge inn kostnader på et keisersnitt. Vet ikke hva det koster i Sverige, men er i Norge ligger det fra 8000,- og oppover avhengig av når på døgnet du trenger det.

Og dette var bare det jeg kom på i farta:)

Hvis du tenker at du er villig til å gjøre disse tingene, så tenker jeg du kan få et fint kull sunny
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 9:59 am

Bente skrev:
Hei!
Jeg følger på Judith her Very Happy Vi gjorde faktisk en oversikt på de utgiftene vi hadde på B-kullet, havnet det på 20.000 nkr. Så kan du ha det i bakhodet mens du vurderer Wink

Det finnes sikkert en hanne i Norge som kompletterer din tispe, spørsmålet er om du får kjøpe en paring i og med at din hund er fra de linjene den er, og ditt grunnlag for å ha et kull. Jeg vet at noen oppdrettere i norge ikke selger til IC-linjer, bl.a Pradera Kennel...

her er noen navn i norge i alle fall...

Kennel riocha
Pradera Kennel
Docanor
Den siste greve

Vi selger ikke paring for øyeblikket, men vi har en del informasjon om både valpekjøp, rasen, oppfølging osv på vår side:
www.barkasperrera.com Du kan jo også ta en titt på vår blogg, og se en liten smule av det vi la i vårt siste kull, og det vi legger i våre avlshunder http://fjordglott.blogg.no/

Husk at DC er en rase som kan være vanskelig å både selge og håndtere, så vær oppmerksom på at etterarbeidet med oppfølging av valpene er enormt om du ønsker å bli tatt seriøst i miljøet, og bidra til at rasen utvikles og oppfattes som trivelig i samfunnet. Eller det vil si; det er ikke vanskelig å selge, men det er vanskelig å selge til folk som både har erfaring og mulighet til å ta seg av en slik rase.

En grei oversikt for din egen del, og ikke minst rasens, er jo en oversikt over hva din hund kan bidra med i positiv retning for rasen. Er den helsemessig bra? AD? HD? Mentalitet? eksteriør? Har du noe som helst dokumentasjon på at disse tingene er i orden(du kan lett slenge på en 5-6000 kr - MINST med tanke på hva dette koster)? Har du tid og mulighet til å ta inn en valp som returneres i din flokk om noen måneder - et år- to år- tre år osv? Om en kjøper ringer og har utfallsproblematikk, har du tid, kunnskap og anledning til å hjelpe dem? Husk også innavlsprosent, om hannen matcher din tispe eksteriørt, helsemessig og mentalt...

Å planlegge et kull er gjerne noe vi bruker ett til to år på, og vi tenker at man må være villig til å betale det det koster for å finne en hanne som komletterer våre tisper. Vi reiste eksempelvis til Sør-Frankrike på vår første paring. Bare turen og paringsavgiften kom på 30.000, og da pluss det kullet koster å ha.

Regn med minimalt med søvn de første 14 dagene, masse møkk, glem å jobbe i 8-10 uker osv... Ta med i betraktningen at du i værste fall også må legge inn kostnader på et keisersnitt. Vet ikke hva det koster i Sverige, men er i Norge ligger det fra 8000,- og oppover avhengig av når på døgnet du trenger det.

Og dette var bare det jeg kom på i farta:)

Hvis du tenker at du er villig til å gjøre disse tingene, så tenker jeg du kan få et fint kull sunny



okej då har jag fått lite svar

jo min tik är fri i både hd ad och hon ska ställas ut nu i vår och så
jag skulle inte kalla mig oserös alls då jag vet lite om avel då jag håller på med hästavel

men är som sagt ny på denna ras

sedan förstår jag inte varför ni som borde vara måna om rasen hakar på oss nya
varför inte försöka hjälpa det gör vi inom hästavel i alla falla vi som tycker våran ras är bra

alla är ju nybörjare så är det ju

tid ja det har jag
vet om allt man ska göra

jag hade tänkt regga dom och följa allat svenska kennel klubben tycker jag ska göra
inga problem på den fronten

här även vart kennelflicka i många år på en kennel så ja vet allt som du sa där och du har rätt

jag vet att det är svårt att sälja hundar just nu och det har jag även tänkt på
har ingen broska allas
med att ta en kull efter henne

men ja jag vill ju med ha en passade hane som har något liknade temprament som jag tycker är viktigt även här
och jag tänker inte sälja hundarna till fel personer om jag kan undvika det
vill att denna ras ska få en bra start ihär med och försöka hålla dåligt rykte borta
det kan skada denna hund ras väldigt mycket

men jag tar gärna i mot mera tips och råd.....
Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 10:37 am

Nu kan ju påpekas att personen som hackade på dej inte har Dogo canario, inte för det känns bättre kanske..men ändå.


Såg att Tara har fått ett KEP och en tvåa på utställning de gånger hon ställts ut, får man fråga varför hon fick ett KEP?

Ja det viktigaste i min mening är att man är väldigt medveten om vad man vill tillföra rasen. Vad ens egen individ kan tillföra rasen, att tänka att man själv vill ha en valp efter sin egen hund är totalt fel orsak till avel iaf...

Tycker det är viktigt att man kan mycket om rasen, att man vet hur en rastypisk individ ser ut och beter sej och vad man är ute efter i sin egen avel och vilken typ man strävar efter.

Sedan är ju hälsa så mycket mer än HD och AD också, mentaliteten är något av det viktigaste i min mening.

Så är det ju ganska långt ifrån att fråga sej runt om avel på ett forum till att verkligen ta en kull tror och hoppas jag Smile

Jag har funderat länge på om jag ska, vill eller bör använda min egen tik i avel, flera år...och det tycker jag alla borde göra.
Vrida och vända på argument och saker, prata med andra om vad de har för åsikter om ens hund.
Låta kunniga personer på rasen träffa och bedöma hunden osv..

Och även om det visar sej att eran hund kanske inte är så perfekt duglig för avel, så kommer hon ju ändå fortsätta vara eran underbara familjemedlem hoppas jag Smile

Min tik fyller 4 i vår, så snart är det ju för sent avla på henne och jag vet fortfarande inte riktigt om jag tycker det är försvarbart avla på henne fastän hon är röntgat med hyffsade resultat (b/c)(1/0), MH-beskriven, norsk och svensk utställningschampion, aldrig haft en krämpa i hela sitt liv, samt ett otroligt stabil och rastypisk individ......

Sedan finns det uppfödare som avlar på helt omeriterade röntgade hundar under 2 år, bara för att dom verkar anse att uppföderiet är deras jobb..... :/

Så jag tycker inte man ska vara så snabb att döma någon egentligen....

Lycka till med utställningarna framöver iaf Smile

mvh
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 11:13 am

Eva skrev:
Nu kan ju påpekas att personen som hackade på dej inte har Dogo canario, inte för det känns bättre kanske..men ändå.


Såg att Tara har fått ett KEP och en tvåa på utställning de gånger hon ställts ut, får man fråga varför hon fick ett KEP?

Ja det viktigaste i min mening är att man är väldigt medveten om vad man vill tillföra rasen. Vad ens egen individ kan tillföra rasen, att tänka att man själv vill ha en valp efter sin egen hund är totalt fel orsak till avel iaf...

Tycker det är viktigt att man kan mycket om rasen, att man vet hur en rastypisk individ ser ut och beter sej och vad man är ute efter i sin egen avel och vilken typ man strävar efter.

Sedan är ju hälsa så mycket mer än HD och AD också, mentaliteten är något av det viktigaste i min mening.

Så är det ju ganska långt ifrån att fråga sej runt om avel på ett forum till att verkligen ta en kull tror och hoppas jag Smile

Jag har funderat länge på om jag ska, vill eller bör använda min egen tik i avel, flera år...och det tycker jag alla borde göra.
Vrida och vända på argument och saker, prata med andra om vad de har för åsikter om ens hund.
Låta kunniga personer på rasen träffa och bedöma hunden osv..

Och även om det visar sej att eran hund kanske inte är så perfekt duglig för avel, så kommer hon ju ändå fortsätta vara eran underbara familjemedlem hoppas jag Smile

Min tik fyller 4 i vår, så snart är det ju för sent avla på henne och jag vet fortfarande inte riktigt om jag tycker det är försvarbart avla på henne fastän hon är röntgat med hyffsade resultat (b/c)(1/0), MH-beskriven, norsk och svensk utställningschampion, aldrig haft en krämpa i hela sitt liv, samt ett otroligt stabil och rastypisk individ......

Sedan finns det uppfödare som avlar på helt omeriterade röntgade hundar under 2 år, bara för att dom verkar anse att uppföderiet är deras jobb..... :/

Så jag tycker inte man ska vara så snabb att döma någon egentligen....

Lycka till med utställningarna framöver iaf Smile

mvh

det måste hon fått med förra ägaren då
dum fråga men vad är ett kep
när jag ställde mina dobbisar och rottisar förr fick jag aldrig något sådant vad jag vet

är det dåligt eller bra

jo jag håller med på att hunden har rätt mentalitit för att bevara rasen så bra som möjligt
negativit och dålig mentalitet kan ju med föra att rasen får dåligt rykte vilket jag inte tycker är bra

jag ska funderar över det
många gånger

jag vill att om hon är frisk och kry och en underbar induvid ska kunna föra det vidare och då med
kunna spara en valp själva efter henne

ska bli så kul att ställa henne

nja vet inte om jag kommer ta en kull ännu... vet inget bara kollar lite för intresse skull

en fråga vad hittar ni all info om henne .......
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 11:29 am

Ja att fråga sej runt och klura på det ett tag är en bra grej och skadar ju såklart inte, kan ni inte ringa hennes uppfödare för lite info, dom avlar ju väldigt mycket och borde ju veta ett och annat om det? Smile

Aaah, ok hon är omplacerad, då förstår jag Smile

Jo om du går in på www.skk.se och klickar dej fram till webtjänster och sedan rasdata.
Så kan du söka på hennes namn och då kommer info om t.ex röntgen och utställningsresultat fram.

kopierat från hundsport:

KEP (Kan ej prisbelönas)
Hund, som visas i sådant skick att domaren inte kan bilda sig en säker uppfattning om dess kvalitet, kan i undantagsfall tilldelas omdömet kan ej prisbelönas (KEP).
Exempel på detta är om hunden har uppenbara brister i uppvisnings- och ringkultur (såsom ovana vid koppel eller valpigt temperament) eller visas i dålig kondition (är överdrivet mager eller fet).
Detsamma kan gälla en så nyligen trimmad hund att domaren inte kan göra en säker bedömning av kvaliteten på hundens hårlag. Vidare kan en hund pga skada visa upp sig så illa, att dess rörelser är svårbedömda.




Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytis dec 21, 2010 11:37 am

Eva skrev:
Ja att fråga sej runt och klura på det ett tag är en bra grej och skadar ju såklart inte, kan ni inte ringa hennes uppfödare för lite info, dom avlar ju väldigt mycket och borde ju veta ett och annat om det? Smile

Aaah, ok hon är omplacerad, då förstår jag Smile

Jo om du går in på www.skk.se och klickar dej fram till webtjänster och sedan rasdata.
Så kan du söka på hennes namn och då kommer info om t.ex röntgen och utställningsresultat fram.

kopierat från hundsport:

KEP (Kan ej prisbelönas)
Hund, som visas i sådant skick att domaren inte kan bilda sig en säker uppfattning om dess kvalitet, kan i undantagsfall tilldelas omdömet kan ej prisbelönas (KEP).
Exempel på detta är om hunden har uppenbara brister i uppvisnings- och ringkultur (såsom ovana vid koppel eller valpigt temperament) eller visas i dålig kondition (är överdrivet mager eller fet).
Detsamma kan gälla en så nyligen trimmad hund att domaren inte kan göra en säker bedömning av kvaliteten på hundens hårlag. Vidare kan en hund pga skada visa upp sig så illa, att dess rörelser är svårbedömda.





tror det var för att hon var mager men vet inte det med säkerhet
nu har jag lärt mig en ny sak
japp det är hon och det tycker jag inte om att hundar får fara runt till många
så här får hon va
tills hon dör här på landet hos mig i min säng

ja frågade mäst för att få reda på saker om hunden rasen med vet ju som sagt inte så mycket
har ju haft dobbisar och rottisar innan
och ställt ut mycket håller på med häst avel

jo jag skulle välj vilja ta en kull på henne om hon uppnår det hon ska för att man ska avla på henne
jag vill ej ta fram dåliga hundar bara för pengar skull som många gör
jag vill ge denna rasen en framtid med fint omdömme

men som sagt det tål att tänkas på om och om igen
kanske inte blir någon alls

beror på allt om kring

vet ni lite om hundrasen
så berätta
Till överst på sidan Gå ner
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptyons dec 22, 2010 8:37 pm

jeg ville iallefall lært meg mest mulig om rasen før jeg lette etter hanne. åssen skal du ellers vite hva du skal se etter og være obs på, eller hvilke linjer som gir hva osv.
Till överst på sidan Gå ner
mutchof

mutchof


Antal inlägg : 45
Join date : 10-10-20
Ort : Helsingborg

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptyons dec 22, 2010 9:58 pm

Ursäkta mig om jag var hård men skriver man att man vill ta en kull bara för att man vill ha en valp ger man inget seriöst intryck av sig enligt mig och jag tycker att det finns alldeles för många sådana kullar i dagsläget. Kanske inte av just dc men hund generellt. Att föda upp en kull valpar är inget man bara gör för att... och hur kan man bestämma sig för att avla på sin tik utan att ens veta dess historia? Kan man inte hantera att få frågor om hur mkt man kan, att släkt etc bör kollas känns det för mig väldigt konstigt att ens tänka på att avla.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.orkanensmusclemachine.blogspot.com/
Susanne




Antal inlägg : 63
Join date : 10-09-18
Age : 34
Ort : Perstorp

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 8:25 am

Hejsan. Måste säga att jag vet vart du köpt denna hund och jag förstår inte hur du kan överväg att ta en kull på henne?

Efter alla dumheter hon gjort tycker du de e så smart då?
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 8:55 am

mutchof skrev:
Ursäkta mig om jag var hård men skriver man att man vill ta en kull bara för att man vill ha en valp ger man inget seriöst intryck av sig enligt mig och jag tycker att det finns alldeles för många sådana kullar i dagsläget. Kanske inte av just dc men hund generellt. Att föda upp en kull valpar är inget man bara gör för att... och hur kan man bestämma sig för att avla på sin tik utan att ens veta dess historia? Kan man inte hantera att få frågor om hur mkt man kan, att släkt etc bör kollas känns det för mig väldigt konstigt att ens tänka på att avla.

Härligt av dig att ursäkta..
och en eloge att du skriver ännu ett inlägg och försöker förklara hur du ser på saken...

Det är så här jag hoppas vi alla vill att forumet ska få vara, visst ska man säga sina åsikter men många gånger kanske tänka efter före vad man skriver... det gäller alla även mig.
ibland så skriver man snabbare än man tänker och orden kommer inte alltid ut rätt..
jag vill även be dig om ursäkt över min snarstuckna kommentar till dig..
och hoppas den här tråden kan hjälpa till så att fler som sitter och vill ta en kull får tips och råd hur man ska gå tillväga och om det är en lämplig ide´.

Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 9:00 am

Susanne skrev:
Hejsan. Måste säga att jag vet vart du köpt denna hund och jag förstår inte hur du kan överväg att ta en kull på henne?

Efter alla dumheter hon gjort tycker du de e så smart då?

vet den nya ägaren om alla dumheter denna hund gjort?
för personligen så vet nog inte nån annan av oss det iaf..
vilket jag även anses vara mellan förra ägaren och den nya.
men sitter du på information om hunden var vänlig kontakta henne vi PM...
det har skrivits så mycket om hur var när och varför om så många andra hundar, vissa med all rätt andra med orätt..
låt oss fortsätta ha det lugnt här på forumet, och ta det mellan enskilda parter..

Detta är inget påhopp, utan bara hur jag ser på saken och hur illa det kan gå i slutändan om vem som har rätt och fel i cybervärlden..

Wink
Till överst på sidan Gå ner
Susanne




Antal inlägg : 63
Join date : 10-09-18
Age : 34
Ort : Perstorp

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 9:13 am

De e lungt, de vart därför jag inte skrev något direkt vad hunden gjort ifråga för ägren vet om detta , tänkte bara ge en extra tankeställare sen vill jag inte blanda mig mera.. =D
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 9:21 am

Så det finns folk som omplacerar hundar utan att berätta om dom har ett "mörkt förflutet" ? Låter ju mindre trevligt beroende på vad det handlar om förstås... :/

Jag har ingen aning heller, och om du som äger henne idag inte vet så ring upp gamla ägaren och ta ett snack med henne/honom så du verkligen får veta..
Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 9:38 am

Monoceros skrev:
Susanne skrev:
Hejsan. Måste säga att jag vet vart du köpt denna hund och jag förstår inte hur du kan överväg att ta en kull på henne?

Efter alla dumheter hon gjort tycker du de e så smart då?

vet den nya ägaren om alla dumheter denna hund gjort?
för personligen så vet nog inte nån annan av oss det iaf..
vilket jag även anses vara mellan förra ägaren och den nya.
men sitter du på information om hunden var vänlig kontakta henne vi PM...
det har skrivits så mycket om hur var när och varför om så många andra hundar, vissa med all rätt andra med orätt..
låt oss fortsätta ha det lugnt här på forumet, och ta det mellan enskilda parter..

Detta är inget påhopp, utan bara hur jag ser på saken och hur illa det kan gå i slutändan om vem som har rätt och fel i cybervärlden..

Wink

Det en del ser som "dumheter" kan ju vara andras syn på en bra hund, uppenbarligen skiljer sig folks åsikter här...
Sedan fattar jag inte varför folk sprider skitsnack & skvaller om andras hundar utan att ta kontakt m ägaren ist...
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 9:46 am

Monoceros skrev:
Susanne skrev:
Hejsan. Måste säga att jag vet vart du köpt denna hund och jag förstår inte hur du kan överväg att ta en kull på henne?

Efter alla dumheter hon gjort tycker du de e så smart då?

vet den nya ägaren om alla dumheter denna hund gjort?
för personligen så vet nog inte nån annan av oss det iaf..
vilket jag även anses vara mellan förra ägaren och den nya.
men sitter du på information om hunden var vänlig kontakta henne vi PM...
det har skrivits så mycket om hur var när och varför om så många andra hundar, vissa med all rätt andra med orätt..
låt oss fortsätta ha det lugnt här på forumet, och ta det mellan enskilda parter..

Detta är inget påhopp, utan bara hur jag ser på saken och hur illa det kan gå i slutändan om vem som har rätt och fel i cybervärlden..

Wink

Vi skal også huske på(uten at jeg vet hva hunden evt har gjort tidligere) at en DC ofte blir som eieren tillater. Det vil si at den kan være fullstendig dust hos den ene eieren, også kan den oppføre seg veldig bra hos en annen. det har jo med lederskap og flokkdrift å gjøre(ref tråden hvor det temaet dukker opp, kanskje du kan linke Eva?)

I tillegg virker det jo som trådstarter har noe erfaring med større type hunder, og muligens merker hun ikke noe til en tidligere problematikk. Det er jo verdt å skrive seg bak øret. Håndteringen av en DC er for meg AoO!

Jeg håper jo at Susanne kan dele av seg med informasjon om hunden til ny eier, slik at hun kan ta det med i vurderingen. Grunnen til KIP'et og en 2'er er jo også greit å vite. Samtidig er vi jo flere som har erfaring med at en hund trekker seg for dommeren i ung alder, eller tilfeldigvis er halt på utstillingsdagen. et KIP kan jo komme av mange grunner.

Samtidig har jeg sett flere hunder få tildelt 2'ere uten at den er spesiellt utenfor standard. Det kan jo også ha med hva dommeren liker å gjøre. Minner om "den blå utstillingen" på Nordisk i 2006, f.eks drunken Og forsåvidt flere hunder som skulle vært tildelt KIP, som har fåt langt høyere premieringer - det går jammen begge veier.

Har man dog en hund som jevnt over oppnår 1.premier eller høyere, så ser jeg ikke noen drawback med at den er KIP'et eller har fått en blå sløyfe i ung alder. Det er jo hva hunden viser som voksen som teller. (Ta en titt på Palma som fikk blått på sin første Jr-utstilling. Jeg sluttet jo å stille henne fordi kritikken var så sykt ræva! Det er jo ikke veldig mange som kan si noe negativt om henne nå som hun er i ferd med å bli voksen flower ) Men la hunden oppnå flere en ett eller to resultater for forskjellige dommere, da kan man begynne å se på om den er rasetypisk sunny

For å gå litt off topic, så kjenner jeg at jeg er så drittlei at det skal komme antydninger om en hund på et forum... Men ja, man skal veie spesiellt temperament nøye før man setter på sin tispe. Det er allerede nok av uoverveide kull og avkom på markedet, hos eiere som ikke håndterer dem, desverre!

Samtlige her inne VET jo at jeg ikke setter eksteriør høyest, men temperament og helse - refererer til vår siste paring lol!

Till överst på sidan Gå ner
Susanne




Antal inlägg : 63
Join date : 10-09-18
Age : 34
Ort : Perstorp

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 11:49 am

Jag träffade hunden när den fortfarande var hos förra ägaren som då talade om för mig vad de var för hund, handlar inte om att förra ägaren snackat skit om värken hunden eller nya ägaren..

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 1:56 pm

mmm ja en tvåa på utställning eller ett KEP ser jag inte som några som helst hinder, det kan ju bero på vad som helst. Det är ett under att jag aldrig lyckats fått en tvåa på någon av mina hittills.
KEP kan ju vara en halt hund eller en hund som bara skuttar runt sm en känguru i ringen.

Visst kan ju en hund ändra sej helt om den kommer till nya ägare, som dels kanske inte vet något om bakgrunden och pga det inte färgar hunden med vad man förväntar sej ska hända.
Men det är ju bra att få veta om hunden har t.ex visat aggressivitet tidigare, annars kan man ju utsätta både hunden och omgivningen för en tråkig situation.
Till överst på sidan Gå ner
Susanne




Antal inlägg : 63
Join date : 10-09-18
Age : 34
Ort : Perstorp

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor dec 23, 2010 2:39 pm

Hundens kep är inget direkt att bry sig om, den blev halt i ringen =) måste säga att denna hunden är fin att titta på, tyckte jag iaf..=)
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Emptytor sep 29, 2011 7:51 pm

Susanne skrev:
Hundens kep är inget direkt att bry sig om, den blev halt i ringen =) måste säga att denna hunden är fin att titta på, tyckte jag iaf..=)

http://presagautestara.blogg.se välkommna och se med egna ögon komentera gärna
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





vad hittar man bra hane Empty
InläggRubrik: Sv: vad hittar man bra hane   vad hittar man bra hane Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
vad hittar man bra hane
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Var hittar man de bästa linjerna?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Valpar/valpköp-
Hoppa till: