Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bilder från Europavinnarutställningen...

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Bilder från Europavinnarutställningen... Empty
InläggRubrik: Bilder från Europavinnarutställningen...   Bilder från Europavinnarutställningen... Emptytor okt 07, 2010 7:50 am

Här är en länk till det amerikanska DC forumet där folk postat bilder från Europavinnarutställningen samt tillhörande diskussion.

http://dogocanarioclub.us/forum/index.php?PHPSESSID=cb7a0d9942d8e9c5e2ddaebde96afdd4&topic=3113.0

Kände mig inte särskilt imponerad av vad jag såg på bilderna, en del snygga hundar dock.

Detta passar kanske bättre under bilder eller utställningar men diskussionen om hur rasen utvecklas är ju ständigt lika aktuell...



Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bilder från Europavinnarutställningen... Empty
InläggRubrik: Sv: Bilder från Europavinnarutställningen...   Bilder från Europavinnarutställningen... Emptytor okt 07, 2010 9:18 am

Jopp jag såg den diskussionen med...

Mja, min favori Cato ställdes ju och han gillar jag ju fortfarande Wink

Annars vet jag inte om det fanns några sådär direkta WOW-hundar Shocked Bilderna på vinnaren Kenzo tilltalade mej inte jättemycket, men så är dom enda bilderna jag sett också just dom där...
Sen har man ju lärt sej sen förr att det är svårt döma hundar utifrån bilder =)
Till överst på sidan Gå ner
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

Bilder från Europavinnarutställningen... Empty
InläggRubrik: Sv: Bilder från Europavinnarutställningen...   Bilder från Europavinnarutställningen... Emptytor okt 07, 2010 9:09 pm

jeg reagerte også på de bildene der...

mesteparten av hundene ser jo normale ut, men skremmende mange har utrolige dårlige bakbensvinkler, og noen av dem utrolig dårlige overlinjer også. ser absolutt ikke bra eller sunt ut. No
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

Bilder från Europavinnarutställningen... Empty
InläggRubrik: Sv: Bilder från Europavinnarutställningen...   Bilder från Europavinnarutställningen... Emptyfre okt 08, 2010 8:57 am

Kan säga att jag dömer inte utifrån enstaka bilder på hundarna.. men vad menas med dålig rygglinje ??
Några har på bilderna amstaff ryggar medans andra ser ut som hängmattor... Bägge lika fel enligt standard.. Dock är det endast en bild på varje individ.. Vill se innan jag yttrar mig om vad som är rätt och fel... Cool
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Bilder från Europavinnarutställningen... Empty
InläggRubrik: Sv: Bilder från Europavinnarutställningen...   Bilder från Europavinnarutställningen... Emptyfre okt 08, 2010 10:13 am

ja jag dömer definitivt inte ut en rygglinje utifrån ett par bilder, vet med egen erfarenhet att till och med Zombie kan se ut som en hängmatta i rätt vinkel...och Kiwi som en amstaff..

Sen ja, jag reagerade faktiskt like mycket på de amstaff-liknande rygglinjerna där med :/ Tycker det tas för lätt på det också...
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Bilder från Europavinnarutställningen... Empty
InläggRubrik: Sv: Bilder från Europavinnarutställningen...   Bilder från Europavinnarutställningen... Emptyfre okt 08, 2010 11:02 am

Läste i diskussionen på det amerikanska forumet att det var någon som skrev något i stil med "jag föredrar en rak rygglinje". Det är precis lika fel(kanske ännu mer fel???) än en rygglinje som ser ut som en skidbacke om man utgår från rasstandarden.





Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Bilder från Europavinnarutställningen... Empty
InläggRubrik: Sv: Bilder från Europavinnarutställningen...   Bilder från Europavinnarutställningen... Emptytis okt 12, 2010 8:02 am

Når det kommer til overlinje, så skal jo den være stigende, men jeg synes ofte jeg ser overlinjer som er salrygget og stigende. Jeg liker en overlinje som er godt musklet, og at hunden klarer å "bære" den uten å få det salryggede preget. Dårlige bakbensvinkler får jeg helt fnatt av, men det kan hende at higen etter å oppnå en stigende overlinje er med på å skape dårligere bakbensvinkler..ikke vet jeg...

Så et spørsmål er jo hvordan man skal definere "stigende". Er overlinjen ok så lenge den stiger, uansett hvor salrygget individet er, eller bør overlinjen være "rett" og stigende? Synes det begynner å bli stygt mange salryggede hunder, generellt...

Dere ser jo hva jeg mener, både her og på våre egne hunder Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Bilder från Europavinnarutställningen... Empty
InläggRubrik: Sv: Bilder från Europavinnarutställningen...   Bilder från Europavinnarutställningen... Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Bilder från Europavinnarutställningen...
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Bilder från ww-10
» Bilder från Hässleholm
» Valp bilder från Kemok´s
» Bilder på flocken från Faluvägen
» Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: