Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 MH-test

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

MH-test Empty
InläggRubrik: MH-test   MH-test Emptytor aug 19, 2010 4:53 am

Vi har anmält Aji till MH-test den 23/10 på Lomma brukshundsklubb som ligger lite utanför Malmö.

Är det fler här på forumet som ska/har MH-testa sina hundar?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptytor aug 19, 2010 6:18 am

Jag har MH-beskrivit Kiwi och Zombie. Under en dag då det bara var andra DC:s som testades, så det var himla intressant och lärorikt att vara med och se.

Den enda jag kan konstatera efteråt är väl dock att för mej är ett MH inte viktigt på en DC, det känns mer som ett redskap för att se om man har en arbetsvillig och framåt brukshund.

Sen tycker jag att det är på sätt och vis synd att en hund kan få en evig stämpel för något den gör under en timma en dag i sitt liv. Vi gjorde MH en sommardag då det var 30 grader varmt så Zombie t.ex la sej ner och ville vila hela tiden och visade NOLL intresse för nånting. Jag vet ju att han hade betett sej annorlunda i ett annat sammanhang...

Så ångrar jag nästan att jag gjorde MH så tidigt med Kiwi, hon var ju bara 13 månader och inte alls på lång väg färdig, hon hade gjort ett helt annat MH idag...

Jag tror man ska se det som en kul grej utan resultat skrivna i sten iaf Smile och inte hänga upp sej för mycket på vad dom säger...
Dessutom, jävlar vad enkelt det skulle vara att träna på momenten så att hunden klarar dom på ett annat sätt!

Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptyfre aug 20, 2010 7:44 pm

Enig Eva!
Dagens MH är ett testverktyg för brukshundraserna fof...men självklart kul att se hur de olika reagerar.
SKK tar ibruk sitt nya testsystem nu som är ment för andra raser som inte tillhör SBK..de kallar det väl ett personlighetstest..det blir nog mera rätt, tror jag...kommer inte helt i håg om några få raser har börjat testa ut testet..men dettta hittar man på SKKs hemsida. (Jag har inte tid just nu...)
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptylör aug 21, 2010 7:26 am

Mentaltestet är till för brukshundar precis som du skrev Edith och vi ska göra en mentalitet beskrivning och dessa "test" sker vid olika tillfällen. Man får ta det för vad det är men det ska bli väldigt intressant iaf! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptylör aug 21, 2010 8:29 am

Jajo jag pratar ju om mental beskrivning, MH alltså och det är det jag menar känns mer lämpat för brukshundar.
Men självklart är det ju inte negativt på nåt sätt att göra det med annat än brukshundar....

Jag kände bara att utifrån hur en rastypisk DC normalt beter sej så gav det inte mej så mycket :/ Jag visste ju redan att min hund inte vill ha kontakt med vilt främmande testledare och att hon inte har nån jaktinstinkt i sej typ.....
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptylör aug 21, 2010 9:24 am

Hehe! Så kommer jo jeg og ikke er helt enig med dere andre igjen da Very Happy What a bombe!!!

For meg dreier ikke en MH seg alene om hvilke egenskaper som bor i hunden min. For meg dreier det seg om at testen er bygget opp på en måte som kan fortelle meg noe om hvor mye stress min hund tåler å bli utsatt for. Altså; Hvor langt kan jeg strekke strikken, og hva skjer når strikken "ryker"?

Vi har en rase som i utgangspunktet, etter standarden skal ha lav terskel for å vakte, hva skjer når vakten blir utfordret? Hvordan reagerer min hund da? Er den rasetypisk og blir stående i vakt? Går den over i angrep? Stikker den av? Dette forteller meg MYE om hvor rasetypisk mentaliteten er!

Vi har en rase der hunden skal være stabil og rolig frem til en potesiell fare fremtrer. Hva skjer når hunden din blir utsatt for påvirkning over en lengre periode?
Om den går i angrep, eller stikker av, er det da en bra vakthund, eller avlshund? Er det bra at den stikker av? Hva vil den gjøre om den ikke får flyktet, vil den da bite? Det kan jo være greit å vite...

Dette er jo en test som er bygget opp med momenter for å teste akkurat disse reaksjonsmønstrene. Blir hunden ferdig med en påvirkning før den blir utsatt for den neste, eller bærer den med seg stress fra de forskjellige momentene? For meg er dette superviktig å vite om jeg skal sette en hund i avl. En tispe med med dårlig avreagering vil påvirke sine valper allerede fra den dagen de utvikler hørsel, og allerede i så tidlig alder skape usikkerhet hos sine avkom. Er det virkelig dette man ønsker for sine avkom?

Jeg er helt enig i at en slik test ikke er perfekt!! Og at dagsform og omgivelser spiller en rolle. Men per i dag er dette det redskapet vi har for å "måle" reaksjonsmønstre på hundene våre, og hvorfor ikke benytte seg av det? I hverdagen vil vi ikke klare å utsette våre hunder for påkjenninger som kan måles med en slik test!

Et godt eksempel er min Palma. Palma har vært på sportrening ved skytebanen her flere ganger, og viser ikke antydning skuddredsel! Jeg kjørte en K-test(en mini-utgave av MH), og var ikke redd for skuddet på henne. Hun bestod testen, men jeg skal love at skuddsikkerheten måtte prøves ut med hele 3 skudd fordi hun bærer med seg noe stress fra de tidligere momentene...

Jeg sier ikke at man skal la være å avle en hund med dårlige momenter på MH, men det kan være greit å vite når man velger hannhund. Hva om hannen, under press, har de samme svakheter, men det har ikke kommet fre før den er testet? Hvordan vil dette påvirke valpene?

Jaa, dette er en test for brukshunder, men den kan helt fint brukes som en indikasjon på hvordan mentaliteten på alle individer er, uansett rase. Den kan hjelpe en oppdretter til å kombinere både svakheter og styrker i en kombinasjon!

En schäfer med lite jakt vil f.eks ikke karkateriserer som en GOD brukshund. En DC med dårlig jakt vil jo være absolutt ønskelig(for meg). Så man må jo se på rase og hva som ønskes både i samfunnet og i standarden. Hva om man oppdager at hannen man vil bruke har lavt mot, lav terksel for angrep og i tillegg høy jakt? For meg ville det vært helt tragisk å kombinere med en tispe med f.eks lav terskel for flukt og eventuellt redsel for lyd...

Vi har jo flere tanker om hvordan en MH kunne vært lagt opp for å "passe" en DC bedre. At testen ble avholdt i bymiljø, kunne jo være mer relevant. Påvirkning med andre hunder kunne jo vært en ide? Enda mer tilgjengelighet?

Jeg ser at noen tester sine hunder i tidlig alder, og dette er helt klart en ulempe. En hund i ung alder vil reagere anderledes enn en eldre hund. Kiwi var etter mitt syn ALT for ung, og kunne med fordel ventet i alle fall ett år!

Jeg ville aldri satt en hund under to år på noe annet enn en K-test... En K-test derimot, gjør jeg gjerne på 18 måneder Very Happy

Jaja, dette er bare noen av de tankene jeg gjør meg om dette med MH og avl flower
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptylör aug 21, 2010 9:57 am

Kan jo si litt om K-testen som vi bruker også. Den er ganske lik som den nye testen som SKK nå ønsker å bruke på alle avlsdyr uansett rase Very Happy

K-TEST:

FORMÅL:
Å se om hunden er i besittelse av de nødvendige atferdstrek for å kunne fungere i det daglige påvirkninger hunden blir utsatt for.

4.2. MOMENTENES GJENNOMFØRING

Moment nr. 1.: Tilgjengelighet

Moment nr. 2.: Passiv figurant
En helt tildekket passiv
figurant hvor hunden passerer.
Momentet skal være skjult
fra tilgjengelighetsprøven.

Moment nr. 3.: Overraskelse - lydpåvirkning.
Noe faller ned på en blikkplate.

Moment nr. 4.: Visuell påvirkning.
Plutselig tilsynekomst av en
figurant som beveger seg raskt
på skrå foran, og videre fra
hunden. Figuranten beveger
seg maks. 5 meter.

Moment nr. 5.: Skuddprøve.
Hunden prøves med ett skudd i
passivitet og ett i aktivitet.
Antall skudd deretter, etter
dommerens skjønn.

Hunden skal være koblet i en minst 1,5 meter førerline. Dommerne kan beordre føreren til å
benytte langline eller koble hunden løs. Avstanden mellom momentene må være så stor at
hunden "mister" kontakten med foregående moment, før den prøves i den neste.

5. PREMIERING.
Det er ingen premiering på karaktertest.

6. BEDØMMELSE OG GODKJENNING.
Prøven bedømmes etter fastsatt tabell for verdisetting av anlegg/egenskaper.
Prøven bedømmes bestått/ikke bestått.
Originalt registreringsbevis skal foreligge ved deltakelse på karaktertest. Resultatet bestått/ikke bestått skal føres på baksiden av originalt registreringsbevis, undertegnes av dommere og stemples med arrangerende klubbs stempel.

SKK's nye test:
Testbatteri
Det test vi har skapat, BasMH, innehåller sju testmoment:

1. Främmande person:
Här dokumenteras hundens kontakbenägenhet, tendens till oro och/eller undvikande
beteenden, behov av att hävda sig eller att visa underkastelse, samt om den avvisar
umgänget med aggression.

2. Föremålslek:
Momentet har två syften, dels att dokumentera lusten till föremålslek, men också
hundens allmänna positiva attityd vilken inte behöver ha direkt koppling till intresset
för föremål.

3. Matintresse:
Målsättningen är att mäta hunden intresse och uthållighet för att få tag på mat/godis.

4. Visuell överraskning:
Syftet med momentet är att mäta hundens reaktioner i en situation med hastigt
uppdykande objekt som hunden ska associera till en social retning. Några av de
”känslor” som bedömts som intressanta och viktiga att iaktta och dokumentera är
exempelvis hur rädd respektive arg hunden blir. Det gäller dels i det inledande skedet -
är hundens första ”tanke” att angrepp är bästa försvar? - men också under den fortsatta
delen av momentet, exempelvis hur lätt hunden har att övervinna en negativ
känslomässig upplevelse.

5. Skrammel:
På samma sätt som vid visuell överraskning är det hundens rädsla för ljudet samt
förmågan att övervinna en eventuell negativ upplevelse som mäts och dokumenteras.
Hundens engagemang att i att lösa uppgiften mäts också.

6. Närmande person:
Målsättningen är att mäta hundens reaktioner i samband med att en långsamt gående
”konstig människa” kommer närmare och närmare.

7. Underlag:
Syftar till att mäta eventuell rädsla för att gå på avvikande underlag.

Som dere ser er denne testen noe mindre utfordrende enn K-testen, men det er de samme tingene som måles, bortsett fra skuddet Very Happy På K-test i Norge er det stort sett skuddet som avgjør om hunden godkjennes eller ikke.

Till överst på sidan Gå ner
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptymån aug 23, 2010 8:24 pm

enig med deg bente. en mentaltest er jo et godt verktøy for å se hva hunden din faktisk gjør i situasjoner en sjeldent eller aldri kommer opp i. selv om en hund tilsynelatende har en god mentalitet i dagliglivet, hvor stabil psyke har den egentlig når den blir lagt skikkelig press på? det er jo det som teller eller? om en dc virker stabil i dagliglive, hva om den er skuddredd, stikker av fra truslene, ikke tåler stress? er det da noe å avle på? klart at dagsformen har litt og si, men det tror jeg er ganske begrensa. har man en meget stabil hund, så tåler den det meste uansett dagsform..

og en dc som flykter i en vaktsituasjon feks er jo veldig lite rasetypisk. det bør jo absolutt ikke en dc gjøre, spørr du meg (om man er interessert i å bevare hundens egenskaper..)

Till överst på sidan Gå ner
Z-holocaust




Antal inlägg : 35
Join date : 10-06-07

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptytor aug 26, 2010 10:24 pm

Min åsikt är såhär...

Som Eva tidigare skrev så var det grymt varmt den dagen vilket påverkade Zombie som sjutton, han ville bara till skuggan å ta det lugnt = Ja, han gör så fortfarande, kommer nog alltid att göra så.

Vad det gäller själva testet, så funkade det inte alls på Zombie som en del vill att det ska funka, dvs. visa vad hunden skulle göra i en viss situation. Jag vågar säga att Zombie förmodligen är en av de skarpaste hundarna som gjort det där testet, men på papper är han:

Ointresserad av allt och alla, skulle aldrig busa med en leksak som jag viftar med, jagar ingenting, lägger inte märke till förändringar i omgivningen alls, bryr sej inte om hot och är nästintill döv Razz

Kunde inte bli mer FEL än vad som står i hans MH.

Jag har sett honom i skarpa situationer flera gånger och han gör precis vad man kan förvänta sej av rasen, HAN skiter i vad som står på testlappen!

Jag tror att Zombie kände av situationen direkt när han kom ut till testet, spanade in alla folk och tyckte det var lite konstigt men lugna gatan och brydde sej därför inte om någonting speciellt mycket.

Jag skulle mycket hellre göra något slags rasbundet test med typiska moment som har enbart med den rasen att göra.


Men det var väldigt kul och givande att se alla olika individer där ändå så klart. Inte för att jag litar ett skit på vare sej deras beteenden den dagen eller vad som sägs på lappen. Kanske canarios e lite för självtänkande för att det ska funka med ett sånt här MH... Vad vet jag Razz
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptyfre aug 27, 2010 7:10 am

Jeg synes jo da at Zombie høres ut som en veldig rasetypisk DC, rent genyttmessig. Han bryr seg ikke, om det ikke er potensiell fare sunny Så vidt jeg kan forstå, så er jo det perfekt for en hund av vokterrase.
Men nå kjenner ikke jeg Zombie, så jeg vet ikke om det stemmer...
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptyfre aug 27, 2010 7:41 am

haha ja det där MH-testet var rätt komiskt Wink

Folk trodde han skulle klippa figuranterna.....

Istället var han HELT cool, la sej på rygg och rullade runt i gräset och bara totalt slappnade av istället för att bry sej om vad dom där figuranterna höll på att larva sej med...

Publiken började skratta vid mer än ett tillfälle.. Laughing

Samridigt är det ju den enda hund jag någonsin haft som jag litat på till 200% vad gäller att skydda mej. Han är så extremt uppmärksam på minsta lilla beteendeändring hos alla man möter och han går på en sekund från att sitta brevid en snäll som en nallebjörn till att förvandlas till ett lejon om det behövs.....

Till överst på sidan Gå ner
Z-holocaust




Antal inlägg : 35
Join date : 10-06-07

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptyfre aug 27, 2010 9:36 am

Bente skrev:
Jeg synes jo da at Zombie høres ut som en veldig rasetypisk DC, rent genyttmessig. Han bryr seg ikke, om det ikke er potensiell fare sunny Så vidt jeg kan forstå, så er jo det perfekt for en hund av vokterrase.
Men nå kjenner ikke jeg Zombie, så jeg vet ikke om det stemmer...

Jo, men det är lite så jag tycker att han är, men det framgår ju fortfarande inte av det testet.
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptyfre aug 27, 2010 12:24 pm

Z-holocaust skrev:
Bente skrev:
Jeg synes jo da at Zombie høres ut som en veldig rasetypisk DC, rent genyttmessig. Han bryr seg ikke, om det ikke er potensiell fare sunny Så vidt jeg kan forstå, så er jo det perfekt for en hund av vokterrase.
Men nå kjenner ikke jeg Zombie, så jeg vet ikke om det stemmer...

Jo, men det är lite så jag tycker att han är, men det framgår ju fortfarande inte av det testet.

Ja, derfor bör tester vara mera rasrelaterade..
Man kan inte läsa av tästet rätt för alla raser.
Pyrmastiffen tex hade säkert gjort nåt av det samma...den har absolut inte leklust eller föremålsinteresse för annat än mat..och skall man få fram jakt eller kamplust måste figuranterna bestå av björn eller varg..

Jag har mött Zombie ett par gånger, han är hur kullugn som helst men kanske inte när hanhunder kom i närheten men ändå rastypisk!

MH kan vara en kul grej att göra för vissa raser som inte tillhör bruksraserna den är gjort för, men resultatet måste läsas av med förbehåll, som just historien om Zombie här berättar om.

Jag ser fram emot de nya personlighetstesterna SKK introducerar nu och hur avläsningen statistiken där blir..
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptyfre aug 27, 2010 4:10 pm

Ja, dere i Sverige får jo nå tester for alle avlsdyr(ser det ut til i alle fall). Her i Norge har vi jo ikke det. Om den blir offentlig i Sverige, skal man ikke se bort i fra at vi tester der i tillegg til en K-test her hjemme. Men for oss er det jo K-test, MH og FA som er et godt måleredskap, og ikke minst; tilgjengelig.

Den svenske testen som prøves ut nå er jo basert på et MH, og med tanke på det, så tenker i alle fall jeg at for vår del er ikke en test bortkastet, da vi får det ekstra presset som vi er ute etter når vi "måler" gemyttet hos våre. Men det er sikkert smak og behag, som så mye annet flower

Ellers ser det jo ut til at vi alle er enige om at en test som er mer relevant for DC er ønskelig, men det spørs vel om vi får noe egnet test med det første geek
Till överst på sidan Gå ner
Z-holocaust




Antal inlägg : 35
Join date : 10-06-07

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptyfre aug 27, 2010 9:44 pm

Hehe, klart de gör ett test för DC först av alla raser Smile
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptyfre aug 27, 2010 10:36 pm

Japp, jeg tror faktisk at vi ligger høyt opp for en meget tilrettelagt og relevant test lol!
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Emptysön aug 29, 2010 11:34 pm

haha ja ikke sant..

Men tillbaka till alvaret:
SKK brukar ha olika teman för sina prioriterade satsningsområden, och just nu är det : mentalitet. OCH jag läste i en protokoll här att extra viktigt blir det att komma igång nu med nya testet efter det som har hänt i Danmark med förbjud av div raser...jag kommer i håg att Amstaff är en av de första raserna som skall med i testet, och det är då en början iaf.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





MH-test Empty
InläggRubrik: Sv: MH-test   MH-test Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
MH-test
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Taras MH test

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Mentalitet, beteende.-
Hoppa till: