Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 DC utveckling

Gå ner 
+5
Riocha
Hege Marie
case
Eva
Monoceros
9 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:00 pm

Bente skrev:
Jeg er i grunnen(en sjeldenhet) helt enig! Vi er jo blant dem som har noe lettere hunder, men så har jo vi valgt å starte vår avlsbase der, med tanke på helse. Den delen har vi liksom fått "gratis", og vi ville absolutt ikke kaste det over bord. Nå har jo A-kullet vårt blitt ganske bra(Hedda er jo liten da pig ), men de andre er ganske bra i størrelsen. Jentene er jo feminine typer av Paco.

På det kullet vi har nå var vi jo veldig klare på at vi prefererte helse og mentalitet, så får vi ta det eksteriøre etterhvert. Allikevel ser det ut til at det blir en eller to med ok stamme og tyngde der også.

Poenget for oss er jo å forsøke å avle et kull som er bedre enn foreldrene, både eksteriørt og helsemessig Very Happy

Vi tar den "lange veien" og starter med helsen, så får eksteriøret komme etterhvert... Vi har noen spennede planer på tapetet, så får vi se hvor det bringer oss de neste årene flower

Men jeg tror faktisk ikke at man klarer å avle frem godt eksteriør, knall helse og flott mentalitet uten at det må skorte på noe i en generasjon eller to, av den enkle grunn at det er ekstremt få som vektlegger helse og mentalitet...


Är helt tom på kunskap när det gäller avel men, jag håller inte med dig där Bente, hur kan uppfödaren i frankrike lyckas med att äga och föda upp hundar som besitter allt det man eftersträvar??

Utseende och hälsa vad jag kan utläsa...

Varför ska man då inte kunna lyckas i sverige??
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik:    DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:03 pm

Låter ju bra du hittat en hund du gillar iaf Smile

Bilder kan vara missvisande så jag hoppas ni kollar in henne live först...

Jag har sett hundar som ser såå stora och kraftiga ut på bild som ser ut som kompakta små paket live Shocked
Och jag vill gärna ha en hund som är stor på det hela taget liksom.... What a Face

Ingen aning hur Dedra ser ut, men jag träffade på Elder doramus häromhelgen och han är iaf mindre än min tik Smile Inte föör liten, men en liten hane....
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:11 pm

Mja...men något skelett i garderoben brukar det nog alltid finnas, den perfekta avelshunden existerar ju inte och kommer väl aldrig heller att göra det.....

Jag har planerat en kull på min egen tik och det är efter väldigt noggrant övervägande och under förutsättning att jag hittar en kompletterande hane....
Sen har ju hon inte fria höfter och jag vet inte om jag kommer att hitta en hane med det......
Men jag tycker väl ändå inte direkt att jag kompromissat bort någonting, jag ser det ju från min synpunkt och från vad jag tycker är viktigt......

Jag skulle dock aldrig kunna välja bort typ på hund och exteriör, jag tycker det är extremt viktigt och utan den har man inte en dogo canario, utan nåt annat.....
Så det får allt vara en kompromiss av allt där....mer eller mindre på vissa bitar, men exteriören är jag benhård på!
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:11 pm

Eva skrev:
Låter ju bra du hittat en hund du gillar iaf Smile

Bilder kan vara missvisande så jag hoppas ni kollar in henne live först...

Jag har sett hundar som ser såå stora och kraftiga ut på bild som ser ut som kompakta små paket live Shocked
Och jag vill gärna ha en hund som är stor på det hela taget liksom.... What a Face

Ingen aning hur Dedra ser ut, men jag träffade på Elder doramus häromhelgen och han är iaf mindre än min tik Smile Inte föör liten, men en liten hane....

Ja ett besök är planerat att göras vill inte köpa grisen i säcken Wink


Jo en sak till Eva, jag gillar din valp Boris ser ut att kunna bli en rejäl hund som sagt, men vad besitter hans föräldrar som gör dom avels dugliga, har ju förstått att tiken är Champion både här och i Norge, vad säger hennes hälsa och vad säger hanens hälsa??

Och vad har hanen för meriter i överigt??

Jag trackar inte ner på ditt val, är bara nyfiken.....

Har ju läst på lite och frågat runt vad gällande Barnacan Bull hundarna och många säger att hundar från den aveln kan besitta dvärgväxt i vilket jag också sett en hund i Norge lida av....
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:25 pm

Johan skrev:
Bente skrev:
Jeg er i grunnen(en sjeldenhet) helt enig! Vi er jo blant dem som har noe lettere hunder, men så har jo vi valgt å starte vår avlsbase der, med tanke på helse. Den delen har vi liksom fått "gratis", og vi ville absolutt ikke kaste det over bord. Nå har jo A-kullet vårt blitt ganske bra(Hedda er jo liten da pig ), men de andre er ganske bra i størrelsen. Jentene er jo feminine typer av Paco.

På det kullet vi har nå var vi jo veldig klare på at vi prefererte helse og mentalitet, så får vi ta det eksteriøre etterhvert. Allikevel ser det ut til at det blir en eller to med ok stamme og tyngde der også.

Poenget for oss er jo å forsøke å avle et kull som er bedre enn foreldrene, både eksteriørt og helsemessig Very Happy

Vi tar den "lange veien" og starter med helsen, så får eksteriøret komme etterhvert... Vi har noen spennede planer på tapetet, så får vi se hvor det bringer oss de neste årene flower

Men jeg tror faktisk ikke at man klarer å avle frem godt eksteriør, knall helse og flott mentalitet uten at det må skorte på noe i en generasjon eller to, av den enkle grunn at det er ekstremt få som vektlegger helse og mentalitet...


Är helt tom på kunskap när det gäller avel men, jag håller inte med dig där Bente, hur kan uppfödaren i frankrike lyckas med att äga och föda upp hundar som besitter allt det man eftersträvar??

Utseende och hälsa vad jag kan utläsa...

Varför ska man då inte kunna lyckas i sverige??

Spørsmålet er jo hvor lenge de har holdt på. Er dette f.eks deres første eller andre kull? Hvor lenge har de helsesjekket? Hvor mange individer har det "gått feil" med underveis? Hvor mange hunder har de satt ut av avl?

Jeg tror de også har måttet forsake noe underveis... Og jeg er enig med Eva; Den perfekte hund finnes ikke.

Et hot tips i forhold til BB-hunder er å sjekke bittet. Det ryktes at det er endel tannmangel på noen av linjene derfra. Hvor sant det er vet jeg ikke, men det er i alle fall sagt. Generellt er det i grunnen lurt å sjekke om de er fulltannet flower

Jeg håper virkelig du finner den hunden du ønsker deg, det er ikke lett i "jungelen" lol!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:30 pm

Hans uppfödare finns här på forumet så du kan ju fråga henne Smile

Jag har träffat båda hundarna, känner uppfödaren, litar på hennes omdömen.

Utställningsmeriterna kunde jag inte bry mej mindre om....

Jag kan väl inte riktigt motivera införskaffandet av honom med annat än att det är intressanta linjer och en parning jag själv trodde på väldigt mycket och med resultat som exteriört iaf blev kanon.
Exteriört verkar det bli allt och lite till av vad jag ville ha i en DC....

Känns lite dumt sitta och prata över huvudet på uppfödaren som ju kan svara för sin avel själv...

Officiella resultat på varesej röntgen eller mentaltest är helt enkelt inte alls viktiga för mej då jag köper hund....

Det VAR det förut, och Kiwi är efter friröntgade föräldrar, den enda kullen som fötts efter friröntgade föräldrar vid den tidpunkten tror jag till och med??.....
Hon har B/C och 0/1 och flertalet syskon med HD ....

Min första hanhund var efter en tik med 1or på armbågarna och B-höfter, pappan hade C-höfter och så dåliga armbågar att han sedemera avlivades..
Likförbannat fick han hd:A ad:0 precis som en av sina kullsyskon...den sämsta röntgade i den kullen har hd:C och ad:0...


Det kanske ter sej underligt att jag har dessa åsikter då jag är så hård med att röntga mina egna hundar?!

Ptja, jag kan inte ställa de kraven på andra... och jag backar faktiskt inte för att köpa en hund efter hundar med HD, jag tar gärna ett wild card och ser vad som händer, så oförutsägbart tycker jag att HD verkar vara....

I en perfekt värld hade såklart föräldrarna till alla hundar jag köpt haft A-höfter och 0-or på armbågarna, men jag är inte på jakt efter perfekta papper, för jag tror inte alls att jag kommer få en perfekt hund för det... :/

Barnacanbulltiken i Norge är dubbelavlad på en lågställd hane, så där är jag inte förvånad, hon är väl efter en halvsyskonparning om jag inte missminner mej....


Ptja...de här mejkade väl ingen sens alls, jag är trött och vet inte riktigt vad jag ska säga....

Har inte ens motiverat Boris för mej själv, mer än att jag tror på honom....deläger honom med uppfödaren och tyckte inte att det erbjudandet var något jag kunde tacka nej till Smile

Sen kanske det blir skit och pannkaka av det också det vet man ju aldrig....
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:44 pm

Ok ja det var ett bra och motiverat svar anser jag....

Men hade personligen inte köpt en valp därifrån och detta baserat på okänd hälso status...

Ja jag tjatar men det är faktiskt viktigt för mig...

Och jo Boris pappa ser onekligen bra ut men i överigt är det inget som tilltalar mig då dom medvetet struntar i att kolla upp vissa saker....
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:48 pm

Bente skrev:
Johan skrev:
Bente skrev:
Jeg er i grunnen(en sjeldenhet) helt enig! Vi er jo blant dem som har noe lettere hunder, men så har jo vi valgt å starte vår avlsbase der, med tanke på helse. Den delen har vi liksom fått "gratis", og vi ville absolutt ikke kaste det over bord. Nå har jo A-kullet vårt blitt ganske bra(Hedda er jo liten da pig ), men de andre er ganske bra i størrelsen. Jentene er jo feminine typer av Paco.

På det kullet vi har nå var vi jo veldig klare på at vi prefererte helse og mentalitet, så får vi ta det eksteriøre etterhvert. Allikevel ser det ut til at det blir en eller to med ok stamme og tyngde der også.

Poenget for oss er jo å forsøke å avle et kull som er bedre enn foreldrene, både eksteriørt og helsemessig Very Happy

Vi tar den "lange veien" og starter med helsen, så får eksteriøret komme etterhvert... Vi har noen spennede planer på tapetet, så får vi se hvor det bringer oss de neste årene flower

Men jeg tror faktisk ikke at man klarer å avle frem godt eksteriør, knall helse og flott mentalitet uten at det må skorte på noe i en generasjon eller to, av den enkle grunn at det er ekstremt få som vektlegger helse og mentalitet...


Är helt tom på kunskap när det gäller avel men, jag håller inte med dig där Bente, hur kan uppfödaren i frankrike lyckas med att äga och föda upp hundar som besitter allt det man eftersträvar??

Utseende och hälsa vad jag kan utläsa...

Varför ska man då inte kunna lyckas i sverige??

Spørsmålet er jo hvor lenge de har holdt på. Er dette f.eks deres første eller andre kull? Hvor lenge har de helsesjekket? Hvor mange individer har det "gått feil" med underveis? Hvor mange hunder har de satt ut av avl?

Jeg tror de også har måttet forsake noe underveis... Og jeg er enig med Eva; Den perfekte hund finnes ikke.

Et hot tips i forhold til BB-hunder er å sjekke bittet. Det ryktes at det er endel tannmangel på noen av linjene derfra. Hvor sant det er vet jeg ikke, men det er i alle fall sagt. Generellt er det i grunnen lurt å sjekke om de er fulltannet flower

Jeg håper virkelig du finner den hunden du ønsker deg, det er ikke lett i "jungelen" lol!


Ha ha nej den perfekta hunden finns generellt inte det är jag medveten om Smile

Och ja det är lätt att villa bort sig där ute men jag tror jag har hittat rätt iaf.... Smile


Men jag måste säga också att jag tycker jag fått ett varmt välkomnande och inte blivit dumförklarad i o med de ifrågasättningar jag gjort...

En bra nivå på forumet cheers
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:53 pm

Ptja fast kolla på alla uppfödare till alla hundarna som den franska kenneln har. Xantiland, Royos y Oro, Casa del presa...
Det är inte en enda kennel som någonsin har brytt sej om hälsostatus?

Så även om man röntgar sin egen hund och avlar på nåt fritt, så är det ju lite svårt då ingen bakåt sett har röntgat.
Det spelar liksom mindre roll då man inte vet hur det ser ut bakåt sett heller....

Boris föräldrar är faktiskt röntgade Smile Inte officiellt avläst dock....så¨jag känner mej inte direkt förd bakom ljuset där....

Sen måste man ju tänka på att ju större/grövre en hund är, desto större är risken för HD.....

Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 7:58 pm

Eva skrev:
Ptja fast kolla på alla uppfödare till alla hundarna som den franska kenneln har. Xantiland, Royos y Oro, Casa del presa...
Det är inte en enda kennel som någonsin har brytt sej om hälsostatus?

Så även om man röntgar sin egen hund och avlar på nåt fritt, så är det ju lite svårt då ingen bakåt sett har röntgat.
Det spelar liksom mindre roll då man inte vet hur det ser ut bakåt sett heller....

Boris föräldrar är faktiskt röntgade Smile Inte officiellt avläst dock....så¨jag känner mej inte direkt förd bakom ljuset där....

Sen måste man ju tänka på att ju större/grövre en hund är, desto större är risken för HD.....


Nej det är klart att man måste ha det i åtanke..

Men uppfödaren i sig har nu visat att han vill förändra och avla fram friska och sunda hundar det väger tungt hos mig iaf...

Men om du är röntgade varför är det inte officiellt då??


Vill absolut inte trampa någon på tårna eller tracka ner, men det känns bara inte som att rasen kommer framåt om inte aveln skärps......
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 8:13 pm

Hej Johan !!

Våra hundar är röntgade hos Krister Julinder ledande inom Artros hos hundar i vårt land, då vi fick vår hane vid 1 1/2 års ålder hade han på framförallt ena armbågen fruktansvärda liggsår. då det även kändes vattnigt under huden valde vi att åka 50 mil till Krister och få hundarna röntgade på plats samt en erfaren och kompetent veterinär som berättar allt om hur plåtarna ser ut, något som man knappast kan få svar på hos en vanlig veterinär...
Aveln gör vi för oss för avelsbasen. Att rasen inte kommer framåt om inte avels skärps ? vet jag inte riktigt vad du menar. har nyss varit nere i Spanien och kollat in över 30 individer samt en hel hög med valpar. jag är mycket imponerad av det jag sett där nere idag. och oavsett vad så är det den spanska raskubben som avgör framtiden för rasen.

rasen går framåt utan tvekan.
dock handlar det om vad betraktarens öga anser vara det viktigaste...
Tänk på att rasen är under uppbyggnad och är inte ens fullt godkänd utav FCI än...
Det ligger mycket mer än MH och HD resultat i att få en fungerande homogen avelsbas...
Rom byggdes inte på en dag !

Mvh Judith
( detta är inte menat som kritik till någon, utan vad jag tycker och vad jag anser, jag har god relation till uppfödare som både röntgar och till såna som inte röntgar, vad ska man säga vi startar på 2 olika håll och planerar att mötas på mitten )
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 8:16 pm

Jag blir då inte trampad på några tår, är inte jag som tagit kullen Wink

Ja det är ju bra att uppfödaren har den inställningen såklart....
Den inställningen har ju såklart Boris uppfödare också, även om dom valde att inte skicka in papprerna för avläsning.

Som sagt uppfödaren finns här på forumet, så skicka ett PM och fråga om varför dom valde att göra så. Jag vet andra som gjort det också, som anser att det är viktigast att dom själva vet och inte att resultaten blir officiella.....

Jag hade kunnat gå med på ett krav på röntgen och officiella resultat vad gäller avel, och möjligen inte avel på sämre än C-höft....
Det hade jag absolut inte protesterat emot och det hade jag gärna rättat mej efter då jag tar kull själv...

Men som sagt...jag backar inte en sekund för att köpa hund från oröntgat eller ej officiellt avläst....

Går på magkänslan, mina egna ögon, min egen erfarenhet och en uppfödare jag litar på...... Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 8:25 pm

ahja nu svarade hon ju själv så Smile
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 8:26 pm

Monoceros skrev:
Hej Johan !!

Våra hundar är röntgade hos Krister Julinder ledande inom Artros hos hundar i vårt land, då vi fick vår hane vid 1 1/2 års ålder hade han på framförallt ena armbågen fruktansvärda liggsår. då det även kändes vattnigt under huden valde vi att åka 50 mil till Krister och få hundarna röntgade på plats samt en erfaren och kompetent veterinär som berättar allt om hur plåtarna ser ut, något som man knappast kan få svar på hos en vanlig veterinär...
Aveln gör vi för oss för avelsbasen. Att rasen inte kommer framåt om inte avels skärps ? vet jag inte riktigt vad du menar. har nyss varit nere i Spanien och kollat in över 30 individer samt en hel hög med valpar. jag är mycket imponerad av det jag sett där nere idag. och oavsett vad så är det den spanska raskubben som avgör framtiden för rasen.

rasen går framåt utan tvekan.
dock handlar det om vad betraktarens öga anser vara det viktigaste...
Tänk på att rasen är under uppbyggnad och är inte ens fullt godkänd utav FCI än...
Det ligger mycket mer än MH och HD resultat i att få en fungerande homogen avelsbas...
Rom byggdes inte på en dag !

Mvh Judith
( detta är inte menat som kritik till någon, utan vad jag tycker och vad jag anser, jag har god relation till uppfödare som både röntgar och till såna som inte röntgar, vad ska man säga vi startar på 2 olika håll och planerar att mötas på mitten )

Nej jag är väldigt tacksam för svaret du gav och har inte tagit åt mig alls...

Jag är som sagt ny inom rasen och fick upp ögonen för den för något år sedan bara...

Vill lära mig så mycket jag kan därav alla frågor och ifrågasättningar.... Smile

Vad jag menade med att rasen inte kommer framåt om inte aveln skärps handlar helt om sverige och den bristande kända hälso statusen....

Hade gärna sett mer statistik på det...

Med det menar jag att bara för att dom inte är så noga utomlands så behöver ju inte Sveriges uppfödare ta efter det utan sätta en högre standard....

Ok ja det är kul att ni tar och gör resor till spanien och tittar på både vuxna hundar och valpar...

Kommer själv att göra detsamma i framtiden då jag verkligen fallit för rasen och vill ha något att jobba med....

Och ja det är klart att den spanska ras klubben avgör rasens framtid men dom kan väl inte hindra uppfödare och röntga för att kunna påvisa friska och sunda hundar??

Och ja visst ligger där mer än bara Hd/Ad och Mh vad gällande hundar men det är ändå en viktig aspekt...

Men är som sagt tacksam för ditt svar och jag lär mig mer och mer för varje inlägg och det är det jag vill....

Ni besitter ju betydligt mer kunskap än vad jag gör Smile
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyons sep 08, 2010 8:27 pm

Eva skrev:
ahja nu svarade hon ju själv så Smile


Ja och ett bra och pedagogiskt svar var det Smile
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptytor sep 09, 2010 4:59 pm

Det är klart att jag tycker att man helst ska avla på friröntgade hundar, mentalitetsbeskrivnia samt mycket god hälsostatus. Men rasen är fortfarande så liten att man kanske måste prioritera för att tillslut få fram något bra?!

Innan ansåg jag det var för jäkligt att man avlade på en C-höft, då jag har haft två schäfrar tidigare och där avlar man bara på friröntgade hundar. Men dessa två raser är helt olika i sin kroppsbyggnad och en schäfer men en c-höft klarar sig många gånger sämre än en Dogo canario. Det är helt olika typer av hundar. Eller har jag fel?

Jag kan idag förstå lite hur uppfödarna tänker när det gäller höfter och armbågar.
Vi ska som Martin skrev tidigare röntga Aji och ser det som en självklarhet. Jag tycker själv att det är intressant och se hur hela kullen utvecklas och hoppas att det är fler som röntgar i Ajis kull. Det måste ju även vara intressant för uppfödarna och se resultatet på sin avel.

Mentaliteten tycker jag är superviktig i våran ras, Dogo canarion är en stor och stark ras som kan ha mycket skärpa och stor försvarslust.

När vi köpte Aji sa vi till Monoceros att vi kommer att ställa ut Aji en gång mest för att det är kul att få en bedömning. Men det blev visst fler... Wink Vi tyckte väl att det är ju inte så viktigt att vinna på utställningar och springa runt i ringen att och visa upp sig. Rolling Eyes Laughing

För det första så var det riktigt kul! Det blev en social grej och man träffade annat DC-folk. Idag ser jag utställningen som ganska viktig faktiskt, det är ju här hunden blir bedömd för bland annat sin anatomi som också är viktig. Sen tycker ju vissa domare väldigt olika ibland. Smile Här har ju Kiwi visat upp hur en DC-tik ska se ut. Om man tittar på bilden på hur en Dogo canario ska se ut i sina proportionen så är kiwi en kopia på denna bild.

En sak som jag har funderat på är hur kommer en Dogo canario se ut om 20 år (lite långt fram kanske) eftersom inte alla avlar åt samma håll och efter samma tänk. Rasstandarden ger ganska stort utrymme för hur en DC får se ut, verkar det som iaf eftersom det ser ut som rasen ser så olika ut. Jag vet hur jag vill att en DC ska se ut men det kanske slutar helt annorlunda.

Ibland känner jag att jag själv har en dubbelmoral. Jag tycker att såklart att man ska avla på det perfekta men det är kanske inte så enkelt... Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptytor sep 09, 2010 5:23 pm

Bra skrivet Jess! Smile

Och jag blir ju alldeles rörd då du skriver så snällt om Kiwi...

Jag har ändrat åsikter under åren och jag har säkert kunnat uppfattats som dubbelmoralisk många gånger.

Jag har lärt mej en hel del, därmed sagt inte på långa vägar nog, ju mer man lär sej desto mer inser man att man inte vet.
Men jag har iaf aktivt försökt bilda mej en uppfattning om den här rasen och aveln på den. Intresserat följt kullar och dess utveckling osv...

Allt är ju lika viktigt i min mening, eller allt bör iaf tas i beaktning....

Jag tror inte man kan börja med att såga ner rasen till fotknölarna och ställa för höga krav....men man kan ju börja någonstans..

Sedan måste man ju alltid kompromissa någonstans, så enkelt är det....
I en perfekt värld hade alla avlat på rastypiska individer som har all sköns hälsotester gjorda...

Sen är väl allt relativt...alla avlar för sina olika orsaker och med olika mål....
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptytor sep 09, 2010 7:42 pm

Jeg er faktisk usikker på om vi snakker dobbeltmoral i det hele tatt. Vi er vel alle enige om at om det var mulig å avle på frie hunder, med godt eksteriør og knall mentalitet, så er jo det det beste.

Men så heldige er vi ikke - enda!

Oppdretterne fokuserer forskjellig, noen er opptatt av eksteriør, andre av helse, og som Judith sier, så kanskje vi kan havne på midten på ett eller annet tidspunkt...

Vi har jo avlet lett denne gangen, men det betyr ikke at vi BARE ønsker oss lette hunder. Vi ønsker hunder som ser ut som Palma, Havana, Paco, Maris osv, selv om det ikke ser sånn ut akkurat nå.

Jeg har jo også kjøpt hund fra urøntgede foreldre, og jeg gikk på en smell! Jeg har også kjøpt hund etter A/A- foreldre, og gått på en like stor smell med det. Det finnes ingen garantier, det er naturen vi "dealer" med, også har vi forskjellige metoder for å oppnå best mulig resultat.

For oss er det i første omgang å få frem en god index på ledd og mentalitet, derav våre valg av kombinasjoner, også håper vi å kunne avle noe tyngre etterhvert. Nå ser det jo også ut som om flere nedover ser det positive i å ha en eller annen form for resultater, i alle fall på helse, så da åpner jo mulighetene seg for å avle mer ut for vår del.

Det jeg liker aller best akkurat nå, er at det virker som om flere og flere ser det positive i å holde en dialog, selv om man er veldig uenig i enkelte ting flower
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyfre sep 10, 2010 9:41 am

Bra skrivit Bente!! cheers

(Och Eva och Jess!)

Diskutionerna bör hålles på detta nivå, inte bara är det trevligt, men konstruktivt; för rasens skuld.
Men samtidigt hoppas jag att det vänliga moraliska aspektet likaväl kan ge möjligheter av påverkan, så att alla en dag inser nödvändigheten av tex att röntga sina avelshundar.. vi bor i Sverige/Norden, och här blir vi inte bara synat i sömmerna på mentalitet, men också på hälsan.Fler och flera "krav" kommer att ställas i famtiden, och vi bör ge respekt vid att visa vårt ansvar. Det är min moral.

(Nu ska jag åka för att hämta min staffevalp. sunny ..och där är det flera krav på hälsan... Smile flower God helg!)
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyfre sep 10, 2010 9:58 am

Jag håller på att göra lite forskning på vart jag ska HD-röntga Kiwi nu andra gången.

Och i och med detta snubblade jag över en diskussion om HD-röntgen och dels hur pass pålitliga resultaten är och dels hur pass vettigt ett krav på HD-fria avelsdjur är.

Det mest intressanta i den diskussionen var en uppfödare av engelsk cocker som berättade om att det i 30 års tid varit krav på HD-fria föräldradjur för att få regga cocker-valpar.
Men INGENTING har hänt med HD-statistiken, ingenting på 30 år.

I England har man inga krav och där ser statistiken inte på nåt sätt sämre ut, där avlar man mycket på att hundarna ska vara dugliga i jakt och helt enkelt fungera i vardagen, inte bara se bra ut på papper.

Och lite så verkar det ju som om man gör i Spanien också? En hund som haltar och har ont klubbas väl ihjäl innan den är 1. Medan en hund som lever ett prima liv tills den är 10 år knappast kan ha en HD-problematik så allvarlig att den lider av det...

Jag tror HD-problematiken är alltför komplex för att tro att man kommer till bukt med den genom att avla på individer som röntgats med fria resultat. (röntga dessutom om samma individer och det verkar som att det kan bli lite olika varje gång.)

Till överst på sidan Gå ner
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyfre sep 10, 2010 9:00 pm

Eva skrev:

Jag tror HD-problematiken är alltför komplex för att tro att man kommer till bukt med den genom att avla på individer som röntgats med fria resultat. (röntga dessutom om samma individer och det verkar som att det kan bli lite olika varje gång.)


man blir ikke kvitt HD ved å røngte på kun fritt, men man får et bedre utgangspunkt. Man ser jo at linjer hvor det er rønget og tatt hensyn til HD resultater lenge, har bedre statistikk, enn linjer hvor man ikke har brydd seg. Det ser man jo bare her i Norge feks.

Jeg tror at alle Dogoer er "bærere" (om jeg kan bruke det ordet, selv om det kanskje blir feil) av HD, derfor vil HD dukke opp innimellom, uansett om man avler på fritt hele veien eller ikke. MEN jeg tror at det er mindre sannsynlighet for at man får HD om man i flere generasjoner avler på fritt. Og det holder for meg Smile
man antar jo at arvligheten ligger på ca 20%, og jeg synes 20% er mye, med tanke på hva det kan føre med seg.

jeg forstår selvfølgelig at det er veldig vanskelig å finne avelsdyr som både ser bra ut, er bra i hodet, er friske, OG HD og aa fri. men man bør jo finne dyr som er så nærme det man vil ha som mulig, og dermed kombinere det med noe som fyller ut den andres svakheter! Smile altså feks avle en C hofte med en A hofte, eller et svakt hode med et godt hode (eksteriørmessig).
Om man avler urøngta med urøngta, så kan man jo, satt på spissen, dobble på en e! og da har man jo et utrolig dårlig utgangspunkt, og stor sannsynlighet for å få HD på valpene og.

De fleste hunder kan leve et godt og langt liv med HD, men andre har plager og lider, og må avlives tidlig. og det er jo ingen som ønsker en hund som har det vondt og må avlives tidlig... derfor synes jeg det er viktig at oppdrettere tar HD alvorlig. selvfølgelig er det mange andre sykdommer som kan dukke opp også.
men det er jo veldig enkelt med HD i forhold til mange andre ting. man røngter og får en grad. det er jo egentlig veldig enkelt. og velger man å avle på en c eller en d, javel, da har iallefall valpekjøperne et valg, de vet hva dem kjøper.



og det er jo utroolig stor forkjell på hvordan en vanlig DC i Norge/Norden ser ut, og hvordan hundene på verdens vinneren ser ut. og ja, man kan jo virkelig begynne å lure hvordan rasen vil se ut om en del år, både her i Norden og nedover i europa.
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyfre sep 10, 2010 9:11 pm

om det är något jag aldrig kommer att förstå är varför alla sitter och tar upp WW hundarna hela tiden. Vore det inte bättre att åka ner till olika uppfödare och träffa deras hundar IRL sen bilda sig en uppfattning om vart rasen är på väg?
kommer aldrig att hänga upp mig på ww hundar eller på HD statistik när det kommer till min avel.
Anser fortfarande att en grad på HD berättar inte vart dysplasin ligger hos hunden utan enbart att den har det.
Skulle vi resonera lika med oss människor som vi gör med hundar så skulle knappast nån besitta rätten att skaffa barn.
sen har även en valpköpare valet att välja även fast inte hundarna är röntgade ! jag tror knappast nån uppfödare medvetet sitter och försöker föra valpköparna bakom ljuset.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyfre sep 10, 2010 9:19 pm

Ptja jag måste säga att jag tycker det är nyttig information att se hur det utvecklats på andra rasen som haft HD-krav länge.
Har statestiken inte förbättras alls på 30 år så är det ju inte så mycket att orda om...sen vet jag ju inte hur faktabaserat det är.

Hundavel har försegått i hundratals år, och inte förän de senaste decennierna har HD-röntgen blivit aktuellt....
Så jag tror faktiskt inte att HD-röntgen är fullt så viktigt som vissa försöker påskina....

Dubbelmoralisk som jag ju är kommer jag dock alltid att röntga mina hundar, samt skulle inte känna det helt OK att avla på en hund med HD-D eller E

Men jag tycker det är synd att många hänger upp sej först och främst på HD och fina papper då det är så otroligt mycket annat som är viktigt. Exteriören och mentaliteten är extremt viktig i min mening....
Till överst på sidan Gå ner
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyfre sep 10, 2010 9:20 pm

jeg brukte bare WW hundene som et ekspempel. det er jo på en måte de som representerer rasen for resten av verden som ikke kjenner til DCen på samme måte som de som er genuint interessert. en ww-vinner bør jo være en rasetypisk, veldig bra hund eksteriørmessig. det bør jo være et godt eksempel av rasen?


selvfølgelig er eksteriør og mentalitet også viktig, jeg har aldri sagt noe annet. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Emptyfre sep 10, 2010 9:48 pm

Utställning är Utställning inget annat. och vad ett gott exempel utav rasen på en utställning det är vad domaren tycker... Och nej det är inte WW som representerar rasen det är den spanska rasklubben som gör det. och framförallt Spaniens rasspecialer. inget annat.
Sen att Spanien inte promoterar ut resultat och bilder överallt ja det är upp till dom.
Det fanns en tid när det inte fanns datorer som tog oss världen över i ett knapptryck.
Hur klarade folk sig då med exotiska raser, kanske åkte dom till andra länder och träffade intressanta individer utav en ras dom inte ens visste existerade...
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





DC utveckling - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: DC utveckling   DC utveckling - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
DC utveckling
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: