Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptymån jun 14, 2010 10:54 am

Tycker det är intressant hur många raser som utvecklats negativt exteriört på kort tid, neomastiff, engelsk bulldog, engelsk bullterrier är väl några exempel.

Så det är väldigt intressant se bilder från 20 år tillbaks och framåt på hur hundar som vunnit rasspecialen i rasens hemland ser ut!
Tycker man ser att rasstandarden rymmer en hel del variationer och att det finns lite trender hit och dit men inte att rasen går käpprätt åt något speciellt övertypat håll?!
Så jag hoppas verkligen det ser likadant ut om 20 år till, och att vi lärt oss något av att sitt med facit i hand på de raser som redan förstörts. Kanske kanske inte? En viss utveckling är ju normal antar jag...



Här kommer några vinnare i kronologisk ordning:


Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071111141752648
1990, Baron

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071111151155945
1993, Enzo

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071112000247273

1995, Uga


Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071112004058367
Urco

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071112003900211
1993, Tarka

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071112004540633
1996,Verdugo de Aguyan del Mago

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071111165201430
1998, Mencey

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071112003045414
1999, Tosca

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071112001423508
2000, Tor

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071111165338289
2000,Palma de alacant bull

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071112000855336
2005,2006 Tigalate

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20071111124752555
2006, 2008 La toya

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. 20090111115757824
2007, Tenerra

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. SerachdeGarehagua_1A
2007. Serach


Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Sandocan-atlantidacan1
2008, Sandokan
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptymån jun 14, 2010 12:26 pm

Här ser faktiskt rasen ovanligt homogen ut!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptymån jun 14, 2010 2:33 pm

Ja det verkar väl faktiskt som att de premierade hundarna på hemlandets ras-special ser homogena ut från 20 år sedan till nu. Sedan varierar ju kvalité och typ väldigt runt om i världen.
Men jag tycker ju iaf att hundarna som premieras på monografican är dom som torde vara mest rastypiska då, och vill man inte ha en hund som är av den typen förstår jag inte varför man vill ha en DC alls....
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptymån jun 14, 2010 4:20 pm

Helt enig!
Ingen av de här vinnarna har övertyp i exteriöret (det vi kan se).


Jag hoppas också att etterföljaren efter Oramas gick av som president i spanska klubben inte gör några ändringar..
Standardtexten är ännu inte ändrat, och man kan ju hoppas på att den inte heller blir det nästa år då rasen skall godkännes av FCI....

Javisst, jag har länge tjatat om att man ska fölga rasens hemlands policy och det menar jag fortfarande, så långt.
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptytis jun 15, 2010 6:26 am

För att inte glömma att det vi ser på internet är en bråkdel utav rasen, Viss går allt i trender likaså hundaveln..Människan strävar framåt och försöker uppnå det ultimata.. Det jag har lagt mest märke till är dom små specifika skillnaderna som finns hos uppfödarna, tex hur vissa kennlar har en typ av huvudform, andra mer framskjuten skuldra, vissa vill ha låga ben vissa vill ha höga.. Så vad vill VI det är den stora frågan. Hur vill jag ha en DC ?
Det är även mycket politik i aveln, och mer i vissa andra Europeiska länder.
Det finns M vinnare som är för små enligt standard, andra är för stora, men man ser även en röd tråd i uppbyggnaden på dessa hundar...
Nu är Espinel (manolo) President och jag tror knappast han kommer att ändra standarden på rasen, det enda som vart sagt under vårt möte var hur vida det skall skrivas i att Svart, Blå, med mera är förbjudna färger.
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptytis jun 15, 2010 10:08 am

Jeg har vært inne og tittet på disse ved flere anledninger, og jeg er enig i at ingen av disse er spesiellt overtypede cheers Det er jo i grunn synd at bare et fåtall av disse vises på nettet...

Det er jo helt klart visse trender, og spesiellt i land som ikke heter Spania... Jeg synes ofte at polske hunder tenderer til å bli veldig overtypede, men det er jo mitt syn Rolling Eyes

Jeg håper at alle som avler DC her hjemme har denne type hunder som mål i avlen sin. Det har vi også!

Så lurer sikkert noen på hvorfor vi avler på enkelte lettere individer, og da kan jeg si at grunnen til at vi velger de avlsdyrene er at vi tar en liten "omvei" da vi, som "alle" vet, er veldig opptatt av mentalitet, ledd og helse. Vi ønsker å skape en sunn stamme, da eksteriøret er lettere å endre enn helse og mentalitet generellt.
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptytis jun 15, 2010 9:46 pm

Bente skrev:
Jeg har vært inne og tittet på disse ved flere anledninger, og jeg er enig i at ingen av disse er spesiellt overtypede cheers Det er jo i grunn synd at bare et fåtall av disse vises på nettet...

Det er jo helt klart visse trender, og spesiellt i land som ikke heter Spania... Jeg synes ofte at polske hunder tenderer til å bli veldig overtypede, men det er jo mitt syn Rolling Eyes

Jeg håper at alle som avler DC her hjemme har denne type hunder som mål i avlen sin. Det har vi også!

Så lurer sikkert noen på hvorfor vi avler på enkelte lettere individer, og da kan jeg si at grunnen til at vi velger de avlsdyrene er at vi tar en liten "omvei" da vi, som "alle" vet, er veldig opptatt av mentalitet, ledd og helse. Vi ønsker å skape en sunn stamme, da eksteriøret er lettere å endre enn helse og mentalitet generellt.


Alldeles enig i allt här, men jag fick lust att komentera det sista du skriver; ..."Da exteriöret är lättare att ändra än hälsa och mentalitet..".....
Min erfarenhet visar att exteriöret blir det svåraste att bibehålla om man inte tar omsyn till just saker som : Storlek, massa och stommer. I raser som våran vill små individer ge mindre avkommor. Det "negative" vill som regel förstärkas. Fråga mig inte om hur jag kan dokumentera det via genetiken! Jag har bara själv sett och erfart på 12 kullar av annan sällan ras/liten population... och jag har läst att detta är ganska vanligt i all avel. Man måste således upprätthålla en viss exteriör standard för att förvänta lite "sämre" resultat. Själv har jag erfart att det är lättare att avla in bättre mentalitetresultat, men leder är omöjligt att förutspå då de generna popper upp utan vilkår, utan klara årsaker, utan sund vett/utan tänkbar logik..osv.osv..men klart man måste börja nån plats; ja bra! Men glöm inte exteriöret; annars får du fram otypiska individer i lang tid och det är väl inte vad nån önskar.
Jaja, det var väl bara några tankar i natten här.
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptyons jun 16, 2010 7:32 am

Huff, nå beveger vi oss jo egentlig off topic her, men jeg synes dette er veldig spennende, og ikke minst veldig interessant, Edith Wink Moderator får jo heller flytte tråden om det sklir heeelt ut lol!

Ja, jeg er klar over at eksteriør ikke bare kommer over natten det heller, men så vidt jeg vet er det mer ressecivt en npolygent, og derfor noe enklere rent tidsmessig). Men i og med, som du også sier, at spesiellt helse er ressecivt/polygent nedarvbart, så vil det ta veldig lang tid å selektere det gode i avlen, og det er grunnen til at vi tar en sjanse på noe mindre individer, for der er helsen allerede ganske god, og tar vi indexen helsemessig på begge foreldrene med i beregning, kanskje langt bedre enn det meste Very Happy

Eksteriøret kan man jo selektere allerede når hunden er ett eller to år(give or take Smile ), og deretter velge om man ønsker å bruke den i avl. Og aspektet ved at valpekjøpere også kan ønske å avle må man jo selvfølgelig ta med i betraktningen, og den "risken" synes vi det er verdt å ta for å bygge opp en linje med gode helseresultater. Så får vi jo se om våre tanker "holder" i praksis affraid

Nå velger vi å benytte oss av helse og mentalitet i første omgang, for det er allerede der flower Vi forsøker nå å benytte det vi har som allerede er positivt, også må jo vi, på lik linje med de fleste andre slippe på noen krav for å få en god stamme. Noen selekterer ut i fra eksteriør, noen etter mentalitet og noen etter helse. Og noen prøver å kombinere de forskjellige.

Jeg synes jo faktisk også at det er flott at vi oppdrettere velger å forkuser på forskjellige ting, fremfor at "alle" fokuserer det samme. Da er det jo i alle fall en god del positive egenskaper som går tapt- men det er jo bare mine tanker rundt dette Very Happy

Det interessante er dog at om vi hadde gått ut med en paring med f.eks Impi og Paco, så tror jeg ikke at så mange hadde reagert på eksteriøret, på tross av at kombinasjonen rent genetisk er nesten identisk(en generasjon ut)...

Men vi vet at vi risikerer lette valper i dette kullet, så får vi håpe at vår teori om helse også holder i praksis lol! Genetikk er jo "svært så enkelt" i teorien, og et skikkelig spøkelse i praksis study
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptyons jun 16, 2010 8:11 am

Bente skrev:
Huff, nå beveger vi oss jo egentlig off topic her, men jeg synes dette er veldig spennende, og ikke minst veldig interessant, Edith Wink Moderator får jo heller flytte tråden om det sklir heeelt ut lol!

Ja, jeg er klar over at eksteriør ikke bare kommer over natten det heller, men så vidt jeg vet er det mer ressecivt en npolygent, og derfor noe enklere rent tidsmessig). Men i og med, som du også sier, at spesiellt helse er ressecivt/polygent nedarvbart, så vil det ta veldig lang tid å selektere det gode i avlen, og det er grunnen til at vi tar en sjanse på noe mindre individer, for der er helsen allerede ganske god, og tar vi indexen helsemessig på begge foreldrene med i beregning, kanskje langt bedre enn det meste Very Happy

Eksteriøret kan man jo selektere allerede når hunden er ett eller to år(give or take Smile ), og deretter velge om man ønsker å bruke den i avl. Og aspektet ved at valpekjøpere også kan ønske å avle må man jo selvfølgelig ta med i betraktningen, og den "risken" synes vi det er verdt å ta for å bygge opp en linje med gode helseresultater. Så får vi jo se om våre tanker "holder" i praksis affraid

Nå velger vi å benytte oss av helse og mentalitet i første omgang, for det er allerede der flower Vi forsøker nå å benytte det vi har som allerede er positivt, også må jo vi, på lik linje med de fleste andre slippe på noen krav for å få en god stamme. Noen selekterer ut i fra eksteriør, noen etter mentalitet og noen etter helse. Og noen prøver å kombinere de forskjellige.

Jeg synes jo faktisk også at det er flott at vi oppdrettere velger å forkuser på forskjellige ting, fremfor at "alle" fokuserer det samme. Da er det jo i alle fall en god del positive egenskaper som går tapt- men det er jo bare mine tanker rundt dette Very Happy

Det interessante er dog at om vi hadde gått ut med en paring med f.eks Impi og Paco, så tror jeg ikke at så mange hadde reagert på eksteriøret, på tross av at kombinasjonen rent genetisk er nesten identisk(en generasjon ut)...

Men vi vet at vi risikerer lette valper i dette kullet, så får vi håpe at vår teori om helse også holder i praksis lol! Genetikk er jo "svært så enkelt" i teorien, og et skikkelig spøkelse i praksis study


Genetiken har många fina goda teorier om hur avel generellt kan bedrivas, men det fungerar bättre i stabila gamla raser där homogeniteten är satt. Det är bara den skillnaden jag vill påminna om, och det betyder att det kan vara svårt att planlägga avel, i alla lägen, på våran ras som är så "ny". Man behöver inte gå länger än till billedtråden från sista monografican i usa på forumet där för att se avelsresultat. Jag är inte ute efter vad särskilta uppfödare gör och inte gör, men jag vill bara påengtera att, som du själv säger; att här är teori låångt ifrån vad praksis ger av avelsresultat. Jag tror att man måste klamra sig till det ekteriöra och avla på rastypiska individer med god hälsa och mentalitet. Ta dissa hunderna i billedserien här i tråden som eksempel och bygga utifrån denna typ, annars får man individer som lätt kan förväxlas med en helt annan typ/ras.
I en periode på början av 2000-talet hade vi några Pyrmastiffer här, som var avlat på klena individer och de avkommornas avkommor ser fortfarande ut som "svenska pyreneiska settere" (fågelhundar).....bara som ett eksempel...mentaliteten är kass men ganska bra ledstatus..

Oavsett lycka till och du kan ju ha tur, Bente, och få nordens bästa resultat i år...INGEN vet vad som kommer ut av de här hunderna..
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Emptyons jun 16, 2010 2:17 pm

Hehe! Det er et sjansespill, men så tenker jeg at vi ser jo mange eksempler på at det eksteriøre(og bare det...) prioriteres her i Norge, allikevel kan jeg ikke se at de gjør det sånn ekstremt bra i utstillingsringen når det smeller på litt konkurranse...så hva velger man?

Så i det henseende ønsker jeg jo heller "utypiske/lette" og friske hunder, fremfor "u/overtypiske" og syke hunder.

Det er utrolig vanskelig dette med avl, og jeg er helt enig i at variasjonene kan bli enda større i en så lite homogen rase sunny
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty
InläggRubrik: Sv: Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.   Monografica-vinnare från 20 år tillbaks. Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Monografica-vinnare från 20 år tillbaks.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Svensk vinnare
» Norsk vinnare
» Svensk vinnare-11, Norrköping
» Svensk Vinnare 2010, Avesta
» Nordisk vinnare Stockholm Söndag den 11: december

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: