Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Kenzo´s MH

Gå ner 
+3
Eva
jess
PerroELPasadas
7 posters
FörfattareMeddelande
PerroELPasadas

PerroELPasadas


Antal inlägg : 122
Join date : 10-07-20

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptymån nov 14, 2011 9:11 pm

Så, nu har vi äntligen klippt ihop så vi kan dela filmen från Kenzos MH beskrivning.
Som sagt, mycket intressant att se hur ens hund inte alls uppväger de förväntningar
man hade innan man åkte iväg den morgonen. Våran soffpotatis som knappt lyfter på
huvudet när det kommer folk, och lek vet han inte överhuvudtaget vad det är, var inte alls
densamme när vi kom till beskrivningen.. haha.. så kan det vara Wink

Domaren sköt endast 3 skott då han ansåg Kenzo berörd av skotten och ville inte
framkalla en rädsla för skott. Varpå han fick en 5:a

Mycket nöje =)






Ludvika 2011-10-08
Domare: Sune Halvarsson

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 1
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 3
5d.Avst.lek leklust: 3
5e.Avst.lek samarb.: 2
6a.Överr. rädsla: 1
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 4
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 4
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 1
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 5
Till överst på sidan Gå ner
http://www.elpasadas.se
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 6:01 am

Kul att se! Undrar varför han fick 5:a på skotten. Det verkar lite märkligt. Känns som en 4:a iaf eftersom han inte gick tillbaka till aktivitet.

Han ser berörd ut, men inte rädd.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 8:40 am

Det är därför ett MH egentligen känns betydelselöst om man inte sett det med egna ögon eller sett film på det.

Domaren satte väl en femma för att h*n var tvungen för att det var det som passade in bättre än något annat, även om hunden inte ser skotträdd ut alls, utan snarare "bara" berörd.
Samma är det ju i de moment där hunden får 4a på rädsla om den i huvudsak befinner sej bakom föraren, det kan ju en hund som är totalt blasé göra också, men man vet ju inte hur det såg ut om man inte var där och såg det Smile

Hur som helst var det ju inte ett dåligt MH, inga kvarstående rädslor och det verkade som det luktade väldigt gott där Laughing hehe

Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 8:43 am

Precis, det är ju avreaktionen som är det "viktiga". Bra gjort kenzo! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 11:43 am

Det er jo generelt en fin MH sunny Trist med lydkjensligheten... Men det henger jo på greipp at han bruker lang tid på skrammelet og reagerer på skuddet. Det er lyd begge deler, men en 5'er synes jeg ikke han fortjente... Han stakk jo ikke til skogs! det fine med å få det så tydelig, er jo at man vet at det er en svakhet, og dermed kan man ta hensyn til det i de formål som er tiltenkt hunden Very Happy

Tusen takk for at dere delte!

Palma støttet ham forresten helt i vakten på spøkelsene! Hun lå her og knurret og tittet mot døren lol!
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 11:52 am

Hehe..Aji visade också sitt stöd. Vaknade upp och morrade så att hela sängen vibrerade när hon hörde kenzo...
Till överst på sidan Gå ner
PerroELPasadas

PerroELPasadas


Antal inlägg : 122
Join date : 10-07-20

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 2:48 pm

Ja, det är ju detta som är så intressant och man får ju som bedömaren säger ta det som en rolig grej. Oftast får man inte förväntat resultat...
Det roliga är att jag i teorin skulle kunna byta plats med Kenzo mot Maya för han reagerar så som hon gör på hemmaplan. I och med att vi har två barn
så väsnas det och smäller en hel del här hemma och Kenzo har aldrig ens lyft på huvudet medan Maya far upp som en missil för att kolla vad det är.
Samma gäller skott, vilket förekommer en hel del här ute i skogen, raketer och smällare... Kenzo bryr sig ingenting medans Maya reagerar som om hon
tror att himmlen ska ramla ner på henne.. svårt att bedöma hunden utifrån ett arrangerat MH då dem oftast beter sig helt annorlunda på hemmaplan..
Men som sagt, jag ser det hela som en rolig grej och har i åtanke att det är just det..

Angående skotten förklarade domaren ganska ingående.. han menade på att Kenzo reagerade på skotten, inte mer, men att om han fortsatt skulle
reaktionen kunna övergå i oro, vilket kan resultera i stress, rädsla osv. Anledningen, enligt honom att han fick en 5:a var för att det var det enda han kunde
sätta, för inget utav dem passade egentligen in, inte ens 5:an scratch

Till överst på sidan Gå ner
http://www.elpasadas.se
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 2:57 pm

I min värld är det iaf. inte konstigt att en canario avbryter det den håller på med och vill undersöka vad det är som smäller och inte återgår till lek. Men som sagt, ett rasanpassat test hade ju varit mer rättvist. Vore ju kanon om den framtida rasklubben tex. hade anordnat ett MH, eller gjort något annat form av test...Smile

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 5:10 pm

Ja egentligen är det nästan mer konstigt med en DC som reagerar som att det är döv Smile Det är ju en vakthund som ska reagera på sin omgivning...

Hade varit jätteintressant om rasklubben kunnat antingen utforma någon form av mentaltest utformat för rasen i sej eller kunna göra en mall på hur ett bra MH ser ut för rasen.
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 5:19 pm

Palma er jo testet skuddfast, men hun hadde også reaksjon under skuddprøven(men hun tok opp igjen leken). Poenget er jo at hun sjelden reagerer på slikt hjemme eller i det daglige, men når de utsettes for høyt stress, kan disse tingene komme frem. For meg er det greit å vite at hun kan reagere på kraftige smell/lyder i en stresset situasjon. Det er jo ikke slik at de ikke skal reagere - det er måten de reagerer på...

MH er moro, også kan man jo tolke den på mange forskjellige måter. Jeg tenker at Kenzo kan ha noe av det samme som Palma, at det ikke forekommer i det daglige, men under press(slik som en MH er lagt opp - poenget er jo å øke stresset for hvert moment for å se om de klarer å kvitte seg med negativt stress), så kommer det en svakhet frem. Det er jo ingen stor greie, men det er jo greit å ha i bakhodet om man f.eks vil avle dem! Skuddredsel er jo noe som er der, eller ikke er der, desverre...

En rasetilpasset test hadde sikkert vært fint, det, men en MH kan fortelle oss masse den også. En rasetilpasset test vil jo ha de samme ulempene som en MH, ved at situasjonene vil bli kunstige, og at eier forholder seg på et annet sett enn om situasjonen hadde vært IRL.

Det aller viktigste, som en MH viser veldig bra er avreageringen - eller mangel på det! Jeg tenker jo at det viktigste er at hundene faktisk er testet, så man vet hva man avler, i likhet med helse og eksteriør. Så får det jo være opp til hver og en hva de ønsker å legge vekt på i avlen - og slik er det jo per i dag.

Vi testet jo våre tre DC første i 2007, og syntes det var kjempespennende, og vi lærte masse! Jeg kommer til å fortsette å bruke MH på mine hunder, uansett rase, så lenge det er det eneste alternativet flower

Tusen takk igjen til dere som deler MH, slik at vi andre kan lære enda litt mer flower
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 5:30 pm

En "normal" ville jo vært interessant, men ville det rent standardmessig sett pent ut i vårt samfunn? Vi har jo stilt for en del dommere, og de sier jo stadig vekk at et er moro å dømme her nordpå, for hundene er sosialiserte, og det går an å komme bort til dem. Det forteller jo indirekte at normalt sett, så er ikke det mulig. Er det da en vakthund, eller en angrepshund på linje med den originale Corsi?

I tillegg er jeg spent på hvordan man skal skille "mistenksom mot fremmede" og "engstelig for fremmede". For mange går jo de to tingene for det samme - desverre - for det er himla langt i mellom de to Wink

Da vil jeg faktisk heller ha en MH som viser at avlshunden min er solid nok til å håndteres av hvemsomhelst( så lenge den ikke er på egen eiendom) og at den har en knall avreagering...

Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 6:29 pm

tara och hotch med vofade när jag tittade på filmerna synd att ingen filmade tara Sad men men ska göra ett på hotch med men det kan bli
ett helt annat från tara han visar visa saker och man vet ju inte vad han varit med om men hemma är han en super hund och det vi haft honom ute med

men vill göra det i alla fall

så ska söka till ett nästa vår

Till överst på sidan Gå ner
PerroELPasadas

PerroELPasadas


Antal inlägg : 122
Join date : 10-07-20

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 6:39 pm

Jo, och det är väl det som är min tanke när vi gör Mh på våra hundar, vi vill ju (har önskemål) att de ska vara/reagera/agera på
ett visst sätt. Sen ska ju självklart hunden falla under rasstandarden, på alla sätt, men man har ju ändå sina egna värderingar.
Jag kan ju gilla egenskaper och vilja se dem tydligt i min hund, vilket kanske någon annan inte alls föredrar. Det är väl så med
alla MH oavsett ras, att ägaren/uppfödaren själva bedömer vad dem anser är bra. Det har märkts tydligt på de MH:n vi varit på...

Och så länge domaren/ägaren inte avbryter så är det ju upp till var och en hur "bra" man bedömer beskrivningen var/gick.
Nu ska Kenzo inte gå i avel vilket fall, men ändå så är min uppfattning att hans reaktion på skotten var ok. Han var berörd/reagerade,
men samtidigt skulle jag inte vilja att om någon kom in på gården och började skjuta så skulle reaktionen vara att hundarna fortsatte
snarka i soffan Wink Men någon annan kanske önskar något annat i sina hundar. Så länge inte reaktionen kvarstår och hunden inte reagerar
med rädsla, alt. flyr från platsen är det för mig ett bra resultat.

Sen håller jag med Bente, det är jätteintressant att se andra Mh:n och man lär sig jättemycket. Jag vet att en del anser att det kan vara
onödigt att genomgå Mh med våra hundar, orsaker som att det är utformat för brukshundar, hunden reagerar helt tvärtom emot hur den
"egentligen" är osv osv. Men för min del så tycker jag att det säger mig en hel del (även om det är utformat för brukshundar) precis som Bente
säger; man ser hur hunden reagerar under press. Men samtidigt får man ju ha i åtanke att det är en formad situation där hunden utsätts för
moment på moment och om hunden inte är alert, reagerar på nåt vis under dem förutsättningarna är för mig märkligt.
Men jag har själv sett hundar som varit väldigt alerta, på sin vakt osv på hemmaplan, men utanför tomtens gränser så försvinner alla dessa egenskaper..
Och under ett Mh är det ju ett bra sätt att se dessa saker där hunden (tvärtemot hemma) kanske är mycket osäker, rädd osv.
Man får ta det för vad det är helt enkelt och ha ett öppet sinne... hur som helst är det väldigt roligt och mycket lärorikt =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.elpasadas.se
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 7:01 pm

Jag är lite dubbelmoralisk i min mening om MH precis som vad gäller HD och AD-röntgen antar jag.

Egentligen tycker jag inte att ett MH säger så jäkla mycket om hunden och jag tycker inte att de där siffrorna ska bestämma om en hund avlas på eller ej.
Det handlar om en dagsform och jag tror/vet att alla moment inklusive skott går att träna på, så att samma hund kan få två helt olika resultater....
Den egentliga meningen är ju att unghundar ska testas, så att man kan se hur det oskrivna bladet ser ut, vad man har att jobba med?

Jag testade Kiwi då hon var 13 månader, och jag vet att hon hade betett sej väldigt annorlunda nu, i synnerhet med tanke på hur långsamt många DC:s mognar.

MEN likförbannat tycker jag, precis som med röntgen då att, det är en av få konkreta saker vi har, som vi kan få papper på som ändå säger NÅNTING om hundens mentalitet och då tycker jag det är självklart att man gör det!
Varenda DC jag har hemma och som uppnår vuxen ålder kommer att röntgas samt MH-beskrivas, jag tycker det är det MINSTA jag kan göra, inte minst om jag funderar på avel!
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptytis nov 15, 2011 10:45 pm

Wink Håller med att dagsformen har stort utslag på ett MH.De flesta uppfödare andvänder sig av MH som måttstock.Många uppfödare är inte nöjda med dagens MH därför håller BHP på att ta form ett helt nytt tänk inom ramen för sällskapshundar som ju de flesta har sina hundar till och då ska ju även aveln formas därhän alltså inte för bruks el tjänstehundar.Har varit med med i en försöksgrupp på Nyköpings brukshundsklubb m Curt Blixt som är med och utformar riktlinjerna för BHP o jag tror att BHP är ett bättre mätresultat för som sagt hundar till familj o sällskap.Och som sagt en hund kan faktiskt vara skottfast på klubben men livrädd för smällare på nyår konstigt nog....
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Emptyons nov 16, 2011 9:03 am

Jeg har tittet litt på den prøven, og den ser jo egentlig fin ut i forhold til selskapshunder/show, som er noe DC er i ferd med å bli. De gamle egenskapene som spesielt driving er jo langt mildere nå, enn det de var, i alle fall på enkelte linjer Very Happy Men problemet i den store helheten er jo å få folk til å teste noe som helst, desverre...
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kenzo´s MH Empty
InläggRubrik: Sv: Kenzo´s MH   Kenzo´s MH Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Kenzo´s MH
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Nya foton på Kenzo och Maya

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Utställningar :: Resultat och skryt-
Hoppa till: