Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 kattepoter

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Hege




Antal inlägg : 4
Join date : 11-10-13

kattepoter Empty
InläggRubrik: kattepoter   kattepoter Emptysön okt 16, 2011 4:18 pm

Jeg har sittet å lest litt i rasestandaren til DC
Et punkt som jeg myste litt når jeg kom til var DC sine poter.
De skal være formet som kattepoter.

I min erindring er kattepoter tydelig markerte vinkler i tærne.
De bildene jeg ser av DC har ofte "utflytende" tær (mer "bjørnepoter")

Jeg snoket opp noen bilder for å demonstrere hva jeg ser.

kattepoter 1292419936000_katt_3568801728x1000r
kattepoter Images?q=tbn:ANd9GcRoLE6hMoOR-PTKTmqDQUQ_-I8Qw7jTo8F9ioyaJ1dSgNFuDyAEC9hDWUHx

Den samme betegnelsen står faktisk i rasestandaren til hunden jeg har i dag (en Grand Danois) "kattepoter".

For å vise da potene til en GD (denne tispa er dessverre død, men et bilde jeg fant på pc`n som viste potene bra)
Vet at klørne er grusomt lange, men...

kattepoter 128tn

Dette er i mine øyne "kattepoter". Gode vinklede tær.

Jeg vil ikke stjele et bilde av en spesifikk DC...
Men vil noen være snille å legge ut bilder av (helst mer enn èn også)
DC med kattepoter? Og gjerne fortelle meg hvilken hund det er?

Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptysön okt 16, 2011 5:50 pm

Jag skulle väl säga att det med katt-tassar menas en samlad tass med korta tår om du förstår vad jag menar?

Tar min egen tik som exempel, då hon har bland dom bättre tassar jag stött på Smile

kattepoter Cat-paws

Vad som är fel och som jag sett på flera hundar är alltså har-tassmodellen med för långa tår, samt för spridda tassar, som t.ex denna hund har:
kattepoter Indio2
ch Indio heter han, en ursnygg hund förutom just tassarna då.


Sen så är det av någon anledning många med DC som är värdelösa på att klippa klor och ett par alldeles för långa klor hjälper inte till att få tassen att se katt-tassig ut Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptysön okt 16, 2011 5:51 pm

hmm fast du kanske ville ha sidobilder Smile ska se om jag kan fixa det..
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptymån okt 17, 2011 5:42 am

Skal se om jeg finner noen potebilder av Paco, han har på flere kritikker fått positivt på potene, som er godt knyttet:)
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptyons okt 19, 2011 5:51 am

"Mellanhänderna" är väl också en faktor här? Om en hund har svaga mellanhänder så står den ofta mer på hela tassen och då blir tårna lite mer separerade?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptyons okt 19, 2011 10:18 am

Det kan nog ligga nåt i det ja...det ser man ju på Indio att han är lite vek i mellanhänderna iaf på bilden...
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptytor okt 20, 2011 6:54 pm

Jeg oppfatter det faktisk motsatt i forhold til mellomhånden, Case Wink Altså om en hund er svak i mellomhånden, så "sklir" den mer bakpå, og dermed havner vekten på den bakre puten og tærne vil i mange tilfeller sprike noe utover og oppover grunnet trykket.

En hund med en sterk og god mellomhånd skal kunne stå skikkelig på hele poten, og vil dermed ha en bedre knyttet pote, altså kattepoter Very Happy

Paco er en av de hundene jeg stiller som har best kritikk på potene og mellomhånden. Han står godt på alle 4 ben, og har en sterk mellomhånd. Man kan også se det godt på bevegelser, da hunder med svak mellomhånd ofte "padler" i bevegelse.

kattepoter Potert



Et eksempel på en noe mer grotesk mellomhånd og pote:

kattepoter Svakmellomhnd



Og så et mer "vanlig" syn...

kattepoter Svak



Alle bildene er av Dogo Canario.








Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptytor okt 20, 2011 7:05 pm

Kan jo slenge inn ett bilde av Palma også, som er mye bedre foran enn bak. Hun står også godt på alle 4, men tenderer til å ha noe dårligere poter bak om jeg fristiller henne...

På det øverste bildet er hun stacket, og på nederste fristilles hun. man ser tydelig forskjell på bakpotene Very Happy

kattepoter Palmah



kattepoter Palma



Hehe! Ser forresten også at hun har en langt bedre mellomhånd som fristilt, men i høy drift logrer hun såpass mye og ligger såpass bakpå at hun blir både overvinklet bak, får en feil topplinje, og en mer fremskutt( og dårlig vinklet) skulder Wink Så jeg kommer nok til å fortsette å kombinere alt etter hvilken kunnskap jeg har om dommernes "kjepphester" study

A pro pos klør; Helt enig. Har man en hund med "flate" poter, så hjelper det ikke med lange klør sunny

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptyfre okt 21, 2011 7:38 am

Intressant egentligen, och något jag funderat på mycket nu då jag utställningstränat Titus, hur OTROLIGT olika samma hund ser ut då man ställer upp den eller om den får ställa upp sej själv! värt en helt egen tråd ju! Smile
Kiwi måste jag ställa upp, annars ser hon ut som en påse skit....Titus tvärtom, han tappar vinklar både fram och bak om jag ställer upp honom så han måste friställas...
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptyfre okt 21, 2011 7:56 am

Bente, vad jag menade med hela tassen så var det hela tassen med en platt tyngd över hela och att även bakre delen blir nedtryckt så som du visade. Tror vi menar samma sak, men att jag var slarvig i min beskrivning. Wink
Till överst på sidan Gå ner
Anje

Anje


Antal inlägg : 47
Join date : 11-04-05

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptyfre okt 21, 2011 10:12 am

Jag är inte så inne på utställningar och hur hunden ska stå, det är verkligen inte mitt område! Men nu såg jag tydliga skillnader på Palma när hon ställs självmant eller när Bente ställer upp henne. Intressant att det blir sån skillnad!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Emptyfre okt 21, 2011 10:58 am

Kiwis katt-tassar alien

kattepoter Paw3

kattepoter Paw2

kattepoter Paw1

Det roliga är att folk som inte är hundvana eller känner till Dogo canario faktiskt har kommenterat att hon har "konstiga och söta" tassar..haha, katt-tassar? har jag frågat då.. Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





kattepoter Empty
InläggRubrik: Sv: kattepoter   kattepoter Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
kattepoter
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: