Hei
Jeg heter Hege. Jeg er 34 år om en mnd.
Jeg jobber som veterinær assistent.
Har i dag Grand Danois. Men har også hatt Rhodesian Ridgeback.
Min fasinasjon har vært spesielt rettet mot store raser siden 1987
hvor jeg var nært knyttet til bl.a. New Foundlender.
Jeg har lagt merke til Canario en liten stund, og latt meg fasinere.
Jeg syns hundene er svært vakre foreløbig.
Jeg har ikke vært i utstillingsringen på snart 3 år.
Jeg skal nok ikke tilbake dit på en stund heller, men skal aldri si aldri.
Stilte ut hund for oppdrettere fra jeg var 12 år gammel, og har stilt ut egene hunder.
Jeg har dessverre fått erfare hvordan det er å knytte seg til hund som dør av sykdom grunnet raseavl.
Jeg tok farvel med en stor hundekjærlighet i fjor pga sykdom.
Og jeg har i dag en hund med svært stor sansynlighet for å utvikle samme sykdom en dag.
Jeg bærer ikke nag til noen for dette, da jeg er vanvittig glad for den tiden jeg fikk og den
tiden jeg nå får med noen vakre sjeler, men selvsagt gjør det vondt å miste unødvendig tidlig.
Det vil nok være med å prege mitt behov for å vite mye.
Dette gjør at jeg vil spørre mye rundt helse og avl bl.a.
For meg å skulle få et familiemedlem med fire ben en dag, uten å kjenne linjer, oppdrettere og kunne mest mulig om
rase er utenkelig.
Jeg tror på at valpekjøpere har et ansvar for fremtidens hunder, i form av å sette krav til
hva de kjøper. Og vil at min fremtids oppdretter på tross av alle mine sp.mål ønsker å selge meg
hund/valp trygg på at jeg har de beste odds for å få en frisk hund mentalt og fysisk.
Min hund i dag er 4 år gammel (Grand Danois) Jeg har et håp om at han skal bli 8 år gammel...
Men jeg vet at jeg aldri kan vite, da han har hatt et forvarsel (et anfall med sansynlig blodsirkulasjonsvikt)
som kan tyde på at hjerte hans en dag kan bli et problem.
Pr. i dag er han friskmeldt og vi lever ut ifra at han er frisk og
skal være her, men jeg er også psykisk forbredt, og det vil ikke komme fullstendig overaskende på meg
eller familien om han skulle bli syk en dag.
Han er genetisk utsatt for å kunne utvikle hjertelidelser som
oftes viser seg i 3-5 års alder. Hans pappa viste tegn 5 år gammel og ble 6 år.
Hans farmor ble 5 år gammel. Det har også vist seg at hans mors bror og morfar har hatt samme
lidelse. Alle disse opplysningene har selvsagt kommet frem for sent, men jeg tror på at det er
en mening med absolutt alt i livet. Og at de hundene jeg får i mitt liv kommer til meg for å gi meg noe, og
jeg er bare takknemmelig for den tiden jeg får.
Jeg håper han blir 8 år gammel.
Jeg drømmer om at han skal bli 10 år.
Men om det er 4 år, eller 6 år, så vil uansett en dag komme hvor jeg vil ønske
en hund, da jeg ikke kan leve uten.
Og kanskje blir det en ny Grand Danois...
Canario hundene har vekket min interesse som "utfordrer", og jeg ønsker å vite mye mer
om rasen i fremtiden.
Håper mange vil svare meg på alt jeg måtte lure på av store og små ting.
Hvorfor et svenskt forum?
Min nåværende hund er svensk...min forje hund var svensk. Min hund føre det igjen
var svensk... Det behøver ikke være eller bli sånn, men sverige og hund
er minst like naturlig som norges hunder for meg.
Mvh
Hege