Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Felipe de Iron Bull

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 62
Ort : nyköping

Felipe de Iron Bull Empty
InläggRubrik: Felipe de Iron Bull   Felipe de Iron Bull Emptyons sep 21, 2011 8:41 pm

study Lite roligt att glida in och börja rota i olika linjer vs.Presa/Dogo om det nu e två olika raser?Då jag själv diggar hundarna(extriört) från Targoviste.Så var jag inne på deras sida o kollade lite hundar i o stamtavlor från olika hundar som jag gillade.Bla i en hund som hette Argos Dog Pur hittade ja i tavlan 2st som absolut inte såg ut som dogos.Felipe de Iron bull(färgmässigt likt en Malloinios)och Karlanka de Atlas Asio(rottweiler färg).Har ochså varit inne o läst en del intervjuer m.m i olika artiklar i Spanska tidningar och förstått att Majero spelar en stor roll i det hela......roligt e de iaf.Såg en riktig skönhet i Dark Angel wow en sån vill vi ha!!!!ha hi rastypisk ne de skiter ja i hon var bara för vacker!!!!!! study
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Felipe de Iron Bull Empty
InläggRubrik: Sv: Felipe de Iron Bull   Felipe de Iron Bull Emptytor sep 22, 2011 11:12 am

Min åsikt är samma ras olika linjer Wink och olika avelsprogram skapar ju rätt snabbt olika hundar i typ och mentalitet, men ändå samma ras..

Targoviste FCI-reggar väl sina hundar vad jag förstått det som, DogPur vet jag inte men Iron bull är ju en känd s.k presa-kennel med Atlas asio-linjer vad jag vet.
DOCK kan du ju även regga in en ukc-reggad presa i FCI som dogo genom en initial-register i vissa länder Smile
Vet det finns "nya" Irema curto-hundar sålda med UKC-papper som FCI-reggats som dogo.

Iron bull har lite mysko färger på endel hundar ja, det handlar väl helt enkelt om att dom behåller det dom gillar innanför pannbenet inte i pälsfärgen Wink
Ser man sej runt i norden och på aveln här så har det ju faktiskt dykt upp hundar av allsköns mystiska färger, det normala här är ju dock att de säljs till reducerat pris och blir sällskapshundar någonstans pga färgen är diskvalificerande enligt rasstandard.

fawn på fawn kan t.ex ge mörkgrå hundar med tan-tecken
Felipe de Iron Bull I174714857_58230
Denna hund t.ex är född i Norge, en morbror till Kiwi om jag inte missminner mej.
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 62
Ort : nyköping

Felipe de Iron Bull Empty
InläggRubrik: Sv: Felipe de Iron Bull   Felipe de Iron Bull Emptytor sep 22, 2011 6:09 pm

study Tack!Eva för info.Helt klart kan man ju se olika linjer iaf ger olika hundar(utseende mässigt)kanske ochså mentalt va vet jag.Kanske e det som med schäfern rakryggade långhåriga korthåriga o de med motorbåts style.Lite roligt med hundfärger som helt plötsligt poppar upp fler generationer tillbaka.Var det fler i den kullen(bilden)som blev sån färg?.Ja pluggar vidare i doggo världen study
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Felipe de Iron Bull Empty
InläggRubrik: Sv: Felipe de Iron Bull   Felipe de Iron Bull Emptytor sep 22, 2011 6:36 pm

Ja med en etologiskt ny ras så får man ju räkna med rätt ohomogena hundar både typmässigt och mentalt Smile Men så handlar ju mycket om val av avelshundar med förstås...
Men jag tror nog alla uppfödare av rasen blivit varse om att det kan ploppa ut nåt HELT annat än vad man tror då man ser på föräldradjuren iaf Wink Även om det såklart finns kullar som är precis 50/50 mor och far och ser homogena ut som bara den Smile

Jag vet faktiskt inte hur färgerna såg ut i den kullen i övrigt, har sett tre andra som är helt normalt fawnfärgade iaf och jag vet inte hur många det blev.
Men att det kan bli lite knepiga färger i just fawn/fawn är nog allmänt kännt.
Sen är det ju hyffsat vanligt att det ploppar upp dogos med leverfärgad eller röd nos också, både i fawn fawn och brindle brindle-parningar Smile
Ja kulörerna är kort sagt av rätt många varianter, nästan helt vita canarios har det ju dykt upp med...

Plugga vidare du, det är väldigt intressant och tyvärr inser man att det finns mer att lära ju mer man lär sej Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Marte

Marte


Antal inlägg : 40
Join date : 10-06-04

Felipe de Iron Bull Empty
InläggRubrik: Sv: Felipe de Iron Bull   Felipe de Iron Bull Emptytor sep 22, 2011 9:24 pm

i det kullet som eva snakker om her, mener jeg det var tre som ble feilfargede. man ser jo ganske ofte at det blir sotede valper i kombinasjonen fawn/fawn, men jeg har ikke sett mange som har blitt SÅ sotede. i kombinasjonen vi gjorde med conan og marina fikk vi en som var litt sotet, men ikke i nærheten av søsknene til marina. også fikk vi jo også to med levernese. dette skal visst kun oppstå hvis begge foreldre er bærer av genet brun. så da vet vi jo at både conan og marina er det:)

dette er en av de med levernese
Felipe de Iron Bull Lazie
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 62
Ort : nyköping

Felipe de Iron Bull Empty
InläggRubrik: Sv: Felipe de Iron Bull   Felipe de Iron Bull Emptylör sep 24, 2011 5:21 pm

pirat Har hittat en sida eurobreeder.com.Där fanns det en del uppfödare av doggisar,o även länkar hit o dit.En kennel vid namn logue kennels.com.uk.Där presenterar man en standard för Presan o en standard för dogo.Om det inte finns svart mask räknas det som ett diskvalicerande fel?tänkte på fotot ovan. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Felipe de Iron Bull Empty
InläggRubrik: Sv: Felipe de Iron Bull   Felipe de Iron Bull Emptymån sep 26, 2011 10:13 am

om det inte finns svart nos är det ett diskvalificerande fel Laughing Men ja, svart mask ska det ju vara också ja, avsaknad av mask ska vara diskvalificerande japp! Ett rätt vanligt problem, och ser hemskt ut..en dc utan mask ser ju ut som en annan ras....ärftligt är det med.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Felipe de Iron Bull Empty
InläggRubrik: Sv: Felipe de Iron Bull   Felipe de Iron Bull Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Felipe de Iron Bull
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: