Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Träning med hanar vs tikar?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Träning med hanar vs tikar? Empty
InläggRubrik: Träning med hanar vs tikar?   Träning med hanar vs tikar? Emptymån aug 22, 2011 5:52 pm

Har de senaste dagarna börjat träna Titus rätt hårt i lydnad, tävlade i lydnadsklass 1 någon gång med en westie i mina ungdomsdagar så jag tycker att ett lp1 borde väl FAN inte vara helt omöjligt på en DC heller.

Har oftast haft väldigt allmänlydiga hundar, haft collie, pitbull och rottweiler som jag kunnat ha lösa i princip vart som helst. Men så skaffar jag Kiwi....och ta mej fan den hunden är den envisaste mest obildbara hund jag NÅGONSIN tränat med?!

Jag tänkte väl ett tag, det måste vara rasen, dom är väl helt enkelt inte skapta för att sammarbeta med människor....
Men jag vet att Zombie t.ex var väldigt mycket mer lättjobbad, dock var det ju mitt ex hund mer än min så jag la inte så mycket engagemang på honom, hade dessutom Kiwi hemma samtidigt.

Har efter åren med Kiwi tappat lusten för träning så jäävla mycket för det är SÅ tråkigt med en hund som är så "trög" som Kiwi....man vet ju att hon kan och fattar vad man säger, men hon VILL bara inte...och det går inte motivera henne med hela mamma scans jävla köttbullefabrik...

Nu har jag fått nytändning, Titus är ju som en dröm!! För en vecka sen var han ett hopplöst fall som jag inte orkat träna NÅT med, han kunde enbart sitt...kunde inte komma på inkallning ens...knappt så han förstod sitt namn..

Nu kan han sitt, ligg, stanna, hit, nästintill perfekt fritt följ i koppel, helt ok lös....ha är döööpeppad av en enda köttbulle och söker kontakt jättefint, hittar snabbt tillbaks efter störningar....

Här kanske jag äntligen får en DC med lp1 i stamtavlan! haha

Nu har jag ju bara haft en tik, så jag vet inte om det är en tilläfällighet att just hon är så förbannat jävla svårmotiverad och trög?
Men jag tycker jag pratat med flera andra DC-tikägare som vittnat om det samma?

Så vill ni träna alls med era DC:s, skaffa för fasen en hane Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

Träning med hanar vs tikar? Empty
InläggRubrik: Sv: Träning med hanar vs tikar?   Träning med hanar vs tikar? Emptymån aug 22, 2011 11:05 pm

Very Happy Hej! tycker att du har helt rätt inställning!visst ska ni klara LP1.Se det så att det krävs mkt mer av dig som förare alltså listig träning då dc ej är arbetsnarkomaner i alla fall inte i lydnad(tror jag).Motivationen behöver ju inte alltid bara vara godis!selmas beröm består av kamplek el jaktlek hon e inte speciellt godissugen alltså!Och ska man ta sig högre upp i tabellen så kanske man ska välja en annan ras,men samtidigt tror ja att man måste hålla dom ganska slanka för en fet hund blir slö o tung automatiskt o vill helst sova hela dagarna men det viktigaste e ju motivationen o de e färskvara och sen får man ju se vad man har för individ i kopplet tik el hanne.Jag hejar på dig!!! Basketball Sleep
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Träning med hanar vs tikar? Empty
InläggRubrik: Sv: Träning med hanar vs tikar?   Träning med hanar vs tikar? Emptytis aug 23, 2011 7:29 am

Men jag tyckte till och med att vår gamla Borzoi var enklare att träna med än Kiwi, alltså hon är verkligen TUNG att jobba med och jag totaltappar lusten själv då ju Laughing

Däremot funkar WP relativt bra med henne, hon verkar se det mer som ett jobb än lydnadsträning, är väldigt nöjd efter ett träningspass,så jag tror vi håller oss till det med henne Smile

Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Träning med hanar vs tikar? Empty
InläggRubrik: Sv: Träning med hanar vs tikar?   Träning med hanar vs tikar? Emptyons aug 31, 2011 6:10 am

Känner igen det där Eva... Aji kan vara riktigt peppad i max 5 minuter sen tycker hon att det räcker och hon visar det väldigt tydligt Smile Aji kan i stort sätt alla momenten i 1:an, men de exakta positionerna finns ju inte alltid där ha ha ha. Smile

Vad kul att Titus tycker det är kul, kör på och lycka till!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Träning med hanar vs tikar? Empty
InläggRubrik: Sv: Träning med hanar vs tikar?   Träning med hanar vs tikar? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Träning med hanar vs tikar?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Träning och aktiviteter!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Övrig hundsport :: Lydnad, agility, spår och sök.-
Hoppa till: