Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b]

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Goodwine

Goodwine


Antal inlägg : 2
Join date : 11-07-10
Age : 45
Ort : Kalmar

[b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b] Empty
InläggRubrik: [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b]   [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b] Emptysön aug 14, 2011 3:52 pm

Nu känner jag att bitterheten har lagt sig och att jag vill skriva om vår korta tid med Tuffa/Alice.

När vi hämtade Tuffa som då var född Alice verkade allt vara jättebra och vi var övertygade om att allt skulle bli bra med oss som fodervärdar men så blev inte fallet.

Lilla Tuffa kissade oehört mycket och kunde inte kontrollera sig med sitt kissande detta var uppenbart redan första helgen vi hade henne hemma.
Vi hämtade Tuffa fredagen den 8:e Juni och hade tid hos veterinären tidigt nästkommande vecka för vaccination, chipning, hälsokontroll samt att vi skulle kolla upp hennes kissande efter samråd med djursjukhuset och uppfödaren, kostnader för provtagning skulle tillkomma, alla dessa kostnader skulle enligt överenskommelse uppfödaren stå för.
Efter samtal med veterinären om Tuffas kissande som var onormalt mycket även enligt veterinären så togs det tester, första testet påvisade ingen urinvägsinfektion så i samråd med veterinären tog vi och skickade ett urinprov på labbtest. Under veckan som gick innan provsvaren ifrån veterinären inkommit var Tuffas tillstånd oförändrat och vi spenderade mycket tid till att torka kiss. (jaga moppen i Tuffas fall) När provsvaren kom visade det sig att Tuffa har en infektion och vi hämtade antibiotika samma dag.
Efter en vecka med medicin blev Tuffa inte bättre och vi bokade ny tid hos veterinären för att göra mer tester. Jag kontaktade uppfödaren och informerade om att vi var tvungna att åka på återbesök och informerade om kostnaden för besöket, denna gången vägrade uppfödaren att stå för veterinärskostnaden med motiveringen att det var överenskommet enligt kontraktet vi hade att vi skulle stå för alla "övriga" veterinärskostnader.
Då vi ännu inte mottagit eller skrivit under något kontrakt ifrån uppfödaren eller fått några som helst papper om Tuffa så kändes detta väldigt olustigt. Jag sade till uppfödaren att jag återkommer snart då jag måste samråda med min flickvän Christina om detta för att höra vad som blivit muntlig överenskommet. Jag och Christina talar igenom situationen och jag tar även kontakt med SKK för att kontrollera deras villkor vid fodervärdsavtal/kontrakt då det är enligt detta avtal uppfödaren stödjer sitt resonemang på.
Jag ville även ha den information dom har angående föräldrarna och statusen på denna kull som Tuffa/Alice kom ifrån.
Den information jag fick ifrån SKK var väldigt hjälpsam och ytterst intressant men på grund utav den information jag fick reda på väljer jag att inte skriva det här.

Fakta är att den jurist som jag pratade med på SKK förklarar för mig klart och tydligt att hela vårat valpköp/fodervärdsavtal och våran situation är väldigt oseriös och så här det får det absolut inte gå till vid valpköp/fodervärdsavtal och det finns åtgärder vi kan göra ifall vi driva detta vidare och vi blir uppmuntrade utav denna jurist att gör så.
Enligt SKK´s jurist skall vi absolut inte betala för en sjuk valp ifrån uppfödaren då uppfödaren inte har någon skyldighet att betala tillbaka dessa kostnader om vi väljer att göra så då inget giltigt fodervärdsavtal/kontrakt har upprättats mellan oss.
Juristen förklarar vidare att om vi är väldigt fästa vid hundvalpen och vill vidta rättsliga åtgärder så har vi denna möjlighet och SKK kan bidra med hjälp om så är fallet, men alla kostnader tillfaller oss under processen. SKK´s jurist rekommendation är att vi återlämnar Tuffa till uppfödaren om vi inte vill vidta rättsliga åtgärder.
Jag och Christina diskuterar saken och vi är på samma linje som SKK och vi bestämmer oss för att lämna tillbaka Tuffa till uppfödaren då detta inte är en sådan relation vi vill ha med våran uppfödare. Vi kommer inte att vidta rättsliga åtgärder och SKK kommer inte skicka en representant till "uppfödaren" för att informera om lagar och ansvar gällande hunduppfödning detta enbart för att vi avböjde deras inblandning i detta fallet utöver deras rådgivning via telefon.
Jag kontaktar uppfödaren och förklarar att ni får hämta Tuffa eller så lämnar vi henne hos er för detta känns inte seriöst, det är inte vad som var överenskommet och så här får det inte gå till, vi ska inte stå för veterinärskostnader som faller under erat ansvar som uppfödare.
Uppfödaren betalar utan problem in bensinpengar till oss och vi åker tillbaka med Tuffa.

Om jag vetat då vad jag vet nu så skulle jag aldrig tagit med mig Tuffa/Alice hem fredagen den 8:e Juni.
Nu letar vi återigen efter den familjemedlem som vi längtat efter och självklart blir det en Presa/Dogo Canario!
Och nu har vi enbart kontakt med erfarna uppfödare och det är något väldigt bra på gång!
Jag återkommer med information om våran nya valp när allt är spikat och klart! ;-)

Och ett gott råd till er som inte har hittat eran Presa/Dogo Canario ännu är:
Det är en väldigt stor skillnad på uppfödare och folk som föder upp hundar...

Med vänliga hälsningar Michael Bravin Karlsson.

PS.
Gällande lilla Tuffa så heter hon återigen Alice.
Enligt "uppfödaren" mår Alice nu toppen! Hon är pigg utan några som helst hälsoproblem och detta glädjer oss här hemma.
DS.


Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

[b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b] Empty
InläggRubrik: Sv: [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b]   [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b] Emptysön aug 14, 2011 6:20 pm

Tråkigt! men myntet har ju som sagt två sidor o vem som har rätt el fel kan ibland vara hårfint.Lycka till Wink
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

[b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b] Empty
InläggRubrik: Sv: [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b]   [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b] Emptysön aug 14, 2011 6:48 pm

Jag beklagar verkligen eran upplevelse Sad Och hoppas allt är bra med valpen nu iaf.

Rätt oseriöst att lämna ifrån sej en valp utan några som helst papper till att börja med, det är liksom rätt basic :/ men, men.
Hoppas ni hittar någon uppfödare ni litar på och kan ha en bra relation med med nästa presa/dogo iaf!

Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





[b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b] Empty
InläggRubrik: Sv: [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b]   [b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b] Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
[b]Detta blev en tråkig historia och en ny erfarenhet.[/b]
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Presentationer, regler-
Hoppa till: