Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?

Gå ner 
+2
Dopamine
case
6 posters
FörfattareMeddelande
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptyfre aug 05, 2011 8:37 am

Arbetsvillig eller soffpotatis, älskar allt och alla eller väldigt misstänksam och skarp? Mitt emellan?

Aveln går ju isär beroende på var man befinner sig i världen och landet och hur man vill att en canario ska vara.

Av de två Presa/Dogos som bott hos oss så skulle jag vilja ha en kombination av de båda.

Aji är väldigt vaksam hemma, springer runt och skäller om hon ser något konstigt eller hör något mystiskt. Hon är väldigt envis och egensinnig och tycker att träning är ganska överskattat, även om hon gärna simmar och går en lång promenad i skogen. Korta lydnandspass kan vara kul. Hon är inte den som gör vad som helst för en köttbulle.... Rolling Eyes Annars gillar hon mest att slappa. Om det kommer besökare är hon oftast väldigt skeptisk, men så fort vi visar att det är vi som tagit över och folk blir insläppta, då är hon helt bekväm i situationen och tycker att det är trevligt med besök. Hon är dock observant på om personen rör sig konstigt eller snabba rörelser. Hon skaffar snabbt nya revir. Några minuter på ett och samma ställe, sen börjar hon vakta. I rörelse är det oftast lugnt. Hon älskar barn över allt annat!

Franko som tyvärr fått somna in är en hund som man kunde ha lös med sig. Följsam men samtidigt egensinnig. Extremt dominant men samtidigt tolerant. Väldigt få hundar försökte mäta sig mot honom. Han utstrålade verkligen att det är han som bestämmer. På neutral mark var han ytterst ointresserad av främmande människor. De var luft för honom. Tog inte emot godis eller någonting. Helt ointresserad av att leka(men hemma med oss så var det gärna lek, kampa med pinnar, trasa osv var det bästa han visste). Tillsammans med oss var han oerhört tillgiven, mysig och en underbar hund. 75 kg ren kärlek.... Very Happy Ute på tomten var han väldigt avslappnad. Hörde honom skälla kanske 5-6 ggr under den korta tid han bodde med oss. Han låg mest och sov eller satt och spejade ut. Reagerande inte över småsaker. Men när det väl hände saker då var det väldigt våldsamt. Han var otroligt skeptisk till främmande och accepterade i princip endast mig och Jessica, Aji och vår katt på sitt revir. Även om vi skulle släppa in någon och visa att det är ok och att vi accepterar besökaren så betydde inte det att han var bekväm med personen. Det var vid något tillfälle på väg att gå ganska illa vid ett besök. Trots sin storlek hade han ett stort driv och skulle nog kunna hålla på i all oändlighet...Smile

Till överst på sidan Gå ner
Dopamine

Dopamine


Antal inlägg : 58
Join date : 10-11-11
Age : 49
Ort : Lidingö

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptyfre aug 05, 2011 11:13 pm

Nu är ju inte min äldsta så gammal, hon blir 1 år i September, just nu är hon i fasen "åh en människa, nu ska det busas o hälsas"
Men det jag önskar är ju en blandning av de bägge du beskrev. Spader är vaktig om hemmet, går runt och morrar om hon hör ngn i trappen, ringer det på dörren, då morrar och skälls det. Utomhus är hon en riktig buse när hon får vara lös, när hon är kopplad så är hon extremt lyhörd för vad som händer runtomkring, sitter/ligger gärna i gräset och spejar mest.

Jag personligen önskar väll att entisuasmen över människor dämpas en aning, men somsagt, hon e valpig av sig fortfarande.
Tycker att er dc ni beskrev under aji är mera som de dc's man läst om / sett om i tex. ungern/polen osv. Och så 'SKA' väll egentligen en riktig presa canario vara vad jag uppfattat det som enligt presa experterna. Men det kan ju lätt bli lite jobbigt också förståss.

case skrev:
Arbetsvillig eller soffpotatis, älskar allt och alla eller väldigt misstänksam och skarp? Mitt emellan?

Aveln går ju isär beroende på var man befinner sig i världen och landet och hur man vill att en canario ska vara.

Av de två Presa/Dogos som bott hos oss så skulle jag vilja ha en kombination av de båda.

Aji är väldigt vaksam hemma, springer runt och skäller om hon ser något konstigt eller hör något mystiskt. Hon är väldigt envis och egensinnig och tycker att träning är ganska överskattat, även om hon gärna simmar och går en lång promenad i skogen. Korta lydnandspass kan vara kul. Hon är inte den som gör vad som helst för en köttbulle.... Rolling Eyes Annars gillar hon mest att slappa. Om det kommer besökare är hon oftast väldigt skeptisk, men så fort vi visar att det är vi som tagit över och folk blir insläppta, då är hon helt bekväm i situationen och tycker att det är trevligt med besök. Hon är dock observant på om personen rör sig konstigt eller snabba rörelser. Hon skaffar snabbt nya revir. Några minuter på ett och samma ställe, sen börjar hon vakta. I rörelse är det oftast lugnt. Hon älskar barn över allt annat!

Franko som tyvärr fått somna in är en hund som man kunde ha lös med sig. Följsam men samtidigt egensinnig. Extremt dominant men samtidigt tolerant. Väldigt få hundar försökte mäta sig mot honom. Han utstrålade verkligen att det är han som bestämmer. På neutral mark var han ytterst ointresserad av främmande människor. De var luft för honom. Tog inte emot godis eller någonting. Helt ointresserad av att leka(men hemma med oss så var det gärna lek, kampa med pinnar, trasa osv var det bästa han visste). Tillsammans med oss var han oerhört tillgiven, mysig och en underbar hund. 75 kg ren kärlek.... Very Happy Ute på tomten var han väldigt avslappnad. Hörde honom skälla kanske 5-6 ggr under den korta tid han bodde med oss. Han låg mest och sov eller satt och spejade ut. Reagerande inte över småsaker. Men när det väl hände saker då var det väldigt våldsamt. Han var otroligt skeptisk till främmande och accepterade i princip endast mig och Jessica, Aji och vår katt på sitt revir. Även om vi skulle släppa in någon och visa att det är ok och att vi accepterar besökaren så betydde inte det att han var bekväm med personen. Det var vid något tillfälle på väg att gå ganska illa vid ett besök. Trots sin storlek hade han ett stort driv och skulle nog kunna hålla på i all oändlighet...Smile

Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: on off knapp?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptysön aug 07, 2011 11:35 pm

Hej! mkt intressant ämne.Min selma e en social o glad tjej och som sagt full speed när det krävs.Men kan ochså vara passiv och avaktande när jag kräver det(söker kontakt o frågar).Våran förra tik(tyvärr avlivad p.g.a dåliga knän o hasleder)Var selmas motsats en mkt hård o tuff dam.Mkt avaktande mot främmande o var totalt orädd för allt.När vi träffade andra hundar även dominanta backade dom direkt,precis som dom kände att den här järnladyn sätter man inte på plats i första taget.Nu har vi ett oskrivet blad i Björn 13 v.Vad är det i hans genetiska register o vad kan man påverka själv?ganska mkt vill jag påstå.Vad som varit helt helt klart med bägge hundarna har varit deras skärpa o vakenhet i skymning o mörker då vaknar presa-generna till liv o antingen förstärker man dem el dämpar dem.Hade en stor o kraftig Riesen hane som har lärt mig mkt.(Psykopat hund)Framförallt att allt e ett ständigt lärande o alla sinnen ska vara öppna för att våga prova nya vägar, misslyckas o gå vidare o blir det inte så bra får det bli lite sämre.Jag berömmer mina hundar när de vaktar o larmar(ser ngt skumt) för jag har konstaterat att det gör dem stolta(får utföra det de är avlade till varna!vakta!)Men så kommer vi till den svåra delen!hundarna ska sluta direkt när jag säger till- att nu har ni varit duktiga- men nu tar jag över o då slutar vi direkt.o tro mig det krävs en del pondus men jag har utövat detta på både schäfer o riesen o nu dc o det har funkat för oss,istället för att försöka ta bort ett starkt genetiskt arv vi kanske inte alltid tycker passar i vårt samhälle el familj "där alla hundar ska vara lagom av allt" den sk önskehunden får man om man förtjänar det o tro mig den finns överallt.Och slutligen våga misslyckas!omplacera hunden o var ärlig mot dig själv kanske var det fel ras vi valde eller har för lite hundvana etc..En del hundar blommar ut i ett nytt hem! så gjorde vår schäfertik!hon började markera o bete sig illa när barnen var närvarande o problemet bara ökade.Hon fick byta hem utan barn!en långtradar chafför tog henne o de blev bingo direkt "sisly" avgudade honom o fick all uppmärksamhet för sig själv.Jag skriver det här sista för jag läste om det äldre inlägget om lucifer här på forumet o hennes Inga(DC).En osäker hund i en barnfamilj går inte bra o vidare om även barnet är osäkert blir resan ännu värre det blir som att leva med en tidsinställd bomb.E de nån som vet hur det gick för Inga? Sleep
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptymån aug 08, 2011 7:53 pm

Ja vår ras är ju inte ohomogen bara i typ utan även i mentalitet, vilken nog de flesta som haft mer än en DC märkt.

Mycket tror jag har att göra med linjer och vilken typ av hundar som kommer igenom, då presan är en etologiskt väldigt ung ras rekonstruerad av många olika raser.

Jag har själv levt med 4 olika canarios de senaste 6 åren, av väldigt varierande linjer och typ och med olika mentaliteter.

Vad jag också kan börja med att säga är att en canario oftast inte är färdigutvecklad i huvudet förän den börjar bli över 2 år.
Kiwi var en lite halvskraj typ som gick bra ihop med allt och alla och inte visade särskilt mycket vakt fram tills hon blev ca 2-2,5, DÅ blev det en annan hund.
Nu är hon 4,5 backar inte för någonting, ser eller hör hon nåt skumt ska hon FRAM och undersöka, hon vaktar som bara den, skulle i princip inte släppa in någon vi inte godkänt. Hon morrar och gör utfall mot folk som beter sej hotfullt utomhus och visar med hela sin kropp att dom ska hålla sej borta.
Samma hund gjorde alltså ett halvmediokert MH vid 14 månader och var dels både skraj för det mesta och hade dels knappt någon vakt i sej.
Hon är svårmotiverad att jobba med, men har en jävla bra on off knapp i övrigt, inomhus helt off, ligger på rygg och snarkar (om det inte knackar på dörren) utomhus, fullt ös medvetslös, håll i dej i ett träd om hon kommer rusande.

Denna tik är ett hopkok av linjer mycket rustika gamla linjer med mycket jävlaranamma i sej men rena s.k dogo-linjer på nåt håll i tavlan med, utseendemässigt har hon mycket mastiffblod i sej.

Hanen jag skaffade för 6 år sedan, men som mitt ex tog för 2 år sedan är av rena irema curto-linjer, har mycket mer terrier-look och har ett helt annat driv än Kiwi, han var extrem redan från första början. Vid 9 veckors ålder backade han inte för nåt, vaktade redan mot folk och han var inte många månader gammal då det bara var att glömma att släppa honom med andra hanhundar.

En extremt dominant hane som jag fått min livsläxa i hund av tror jag, det är en hund du INTE tar tag i fysiskt då får du problem, men så länge du är stark psykisk är han snäll som ett lamm, dvs mot familj och vänner.
Har mött på provocerande och hotfulla personer ute som verkar om möjligt mer provocerande för att man har en stor arg hund i kopplet och han tvekar inte en sekund att försöka klippa dom, gärna i ansiktet. (det har ju självklart aldrig hänt, men fan man har varit glad man är i rätt sida av kopplet och att han aldrig behövt visa sitt rätta jag någon gång).


De är de två vuxna hundar jag levt med, mycket kan ju sägas om de två, dom är väldigt olika varandra både typmässigt och mentalt, men gemensamt har dom ju nu som vuxna att det är hundar man kan hålla i då åskan går, milt sagt!
Inga hundar jag skulle sätta i händerna på en första gångshundägare och min sambo som haft schäfer i 13 år har fått lära sej ett och annat och har kläckt ur sej att denna ras inte har i ett civiliserat samhälle att göra...hahaha...han skulle nog inte säga det just nu, men han har fått lära sej att det inte är några leksakshundar iaf.

Sen hade jag ju en hanhund jag fick avliva vid 9 månaders ålder och hans mentalitet är det ju svårt om inte omöjligt utvärdera under den åldern. Han var otroligt lätthanterlig och lyhörd och hade ingen agressivitet i sej iaf, Min äldsta hane var ju rabiat vid 7-8 månaders ålder redan.
Han var av rena s.k showlinjer antar jag man kan säga och väldigt..ptja..stor och snäll...och trasig tyvärr...

Har en hanhund som är 8 månader hemma nu med och han har jag bara haft i 4 månader så jag vet inte riktigt hur jag ska utvärdera hans typ heller.
Vi bor ju ute på vischan och träffar sällan på så mycket konstigheter nu, han är snäll, glad och positiv och har i nuläget knappt någon vakt i sej, påminner mycket om Kiwi i samma ålder både i typ och mentalitet, så vi får väl se hur han är då han är 2 Smile


Det är en svår fråga detta med vad för typ man ska avla på.....det är väl upp till ens egen smak kan jag ju tycka. Men man måste ju tänka på att hunden ska gå att sälja i vårt svenska samhälle samt att folk ska klara av den.

Kan säga att om jag åker och ska köpa en presa-valp så vill jag hellre att valpmamman försöker äta upp mej än kissar på sej av skräck, det SKA vara en ras med starka vaktegenskaper och lite rädslor i min mening!
Men sen måste man också förstå sej på rasen och inse att den mognar sent och inte ge upp på en hund som är runt året för att den är rädd för saker eller för den delen är agressiv. Det går att jobba med!

Har man problem tycker jag man ska vara öppen med dom, inte skämmas, utan prata om det med andra folk med rasen, för även om det inte pratas så högt om det tror jag de flesta som haft fler än en hund gått igenom en del problem med sina tonårs-canarios Wink

Jag känner mej iaf stolt då jag åker runt och ställer ut canarios och hundarna i våra ringar faktiskt i 9 fall av 10 uppför sej exemplariskt Smile annat ser det ju ut i bland annat rottis-ringen (hade rottis innan som jag ställde några gånger).

Jag tror och hoppas att denna ras är lite för oangenäm att äga om man inte faktiskt sköter den på rätt sätt....för vem fan vill ha en 60 kilos hund hemma som äter upp gäster eller sliter omkring en i kopplet och försöker klippa allt i sin väg utomhus Laughing

Sorry, mycket ordbajseri nu, men jag har så mycket tankar och åsikter om detta Smile
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptytis aug 09, 2011 6:52 am

Håller med dig i det du skriver Eva!

96 visningar och 3 svar. Någon mer måste ha en åsikt.

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptytis aug 09, 2011 9:52 am

Tyvärr verkar det som att rätt få vet vad dom vill ha och det är en vanlig missuppfattning att man bara kan gå en kurs så blir hunden som man vill typ...

Det värsta nästan tycker jag är då folk tycker det är en bra sak att deras avelshundar har noll temperament och går bra ihop med allt och alla. Uppfödare som kan ha flera hanhundar tillsammans osv, jag vet till och med kennlar som avlivat hundar pga hundagressivitet :/
Själv tycker jag ju man skaffat fel ras om man är beredd att avliva en canario med för mycket vakt i sej eller hundagressivitet...
Rasen är ursprungligen bl.a gjord för att tillintetgöra vildhundar samt mer eller mindre klippa alla skurkar som kommer in på dess territorium, då ÄR det inte dålig mentalitet med en hund som är i folkmun "agressiv".

Vad som är en ok mentalitet sett till vad vår ras är historiskt gjord för att göra, kan ju vara en helt jävla värdekass mentalitet på en schäfer t.ex.
Har fått ha många långa samtal med Steve om detta, och nu då han har en annan förståelse och respekt för vad som faktiskt KAN bo i en canario så funkar det lite bättre...
Han har frågat mej många gånger varför jag vill ha en ras som bakbinder mej så mycket så att säga, att man får vara vaksam, ha ögon i nacken då man är på promenad och att man vet att det inte är helt självklart någon kan komma och hälsa på med en annan hund t.ex.
Men jag ser det verkligen inte som ett problem....bara man VET om det så är det ju värt det?

Jag tror och hoppas att denna ras inte kommer att attrahera så många idioter till ägare just pga den faktiskt är FÖR svår som sagt.
En 25 kilos pitbullbastard som du kan "slå vett i", som är så ledarvek att den kryper för dej, samt älskar ALLA människor oavsett hur dom beter sej är en barnlek!
Herregud jag har till och med haft en gameavlad skogstokig liten pitbull och hon var ju skitenkel ha att göra med i jämförelse, 23 kg man plockade upp under armen och gick iväg med om nåt hände, samt då hon älskade folk.

Har du en 55-60 kilos hund, eller som i Francos fall då 70 kg, då är du helt plötsligt inte så jävla kaxig om den vill åt ett annat håll.
Lägg dessutom till att de flesta canarios inte är ledarveka över huvudet taget, snarare tvärtom....
Om jag inte är "on top of" Kiwi hela tiden tar det ca en vecka så börjar hon tro att hon bestämmer igen och beter sej som en idiot, vaktar saker mot de andra hundarna osv.

Det är ju liksom det som är utmaningen ändå....att det inte är en jättestor labrador som möter allt och alla med ett svansvift...det är ju det som ger rasen karaktär och som iaf får mej att fascineras av den Smile

oj, ännu mer ordbajseri...haha, don't get me started jag kan prata canario non stop i ett par år tror jag
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Linjer osv. m.m   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptytis aug 09, 2011 3:24 pm

Hej! roligt att fler e me i debatten.Jag tycker det är ett jätteviktigt att uppmärksamma mentaliteten.De flesta dc verkar ju komma till familjer o då måste de ochså förstå presans bakgrund o andvändning.Så man kan ju hoppas att det går bra då det har varit väldigt mycke dc till salu senaste tiden.Som ja berättade om Fang riesenhannen så kom han från superskarpa linjer riktiga arbetsnarkomaner o det var fler hundar i hans kull som var dominansaggresiva o det är mkt jobbigt att arbeta med dem.O som många kanske tror ska man ta i hårdare med en sån hund!!!!men tro mig det blir bara värre.Tyvärr när jag lyckats få ngn ordning på Fang och vi var faktiskt om ja får skryta på väg upp till elit så gick psykot o blev ormbiten det tog så illa att vi var tvugna o avliva honom suck!Men ja måste säga att jag gillar presans utstrålning kraft o coola attityd.Oh man behöver inte jobba flera tim per dag för att de ska må bra.Tilläggas kan väl att både far mor o farmors föräldrar till Fang var korade o det säger väl en del att bara för att man MH testar el korar så e det ingen garanti att man får en trevlig hund men en del saker kan man ju undvika genom att bara avla på sunda individer.Som sagt man kan hoppas att alla uppfödare är ärliga o inte säljer hur som helst o till vem som helst.Sen tycker ja att det är vi som ägare som är ansiktet utåt o kan visa upp o göra reklam för en superhäftig ras där man måste använda sunt förnuft o en stor portion kunskap o tålamod för dom e trotsallt jättebebisar(knähundar modell större) m en stor käft o ett gott hjärta eller hur?.Jag tycker det är bra att detta forum finns för här finns erfarenheten av många om nu ngt går snett kan man alltid få tips o råd hoppas vi.Presagautes Bris som han heter kanske blir ett litet monster vem vet vov vov.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptytis aug 09, 2011 7:36 pm

Nej MH-test iaf säger ju mer om individen en timma under dess liv än hur individen faktiskt är i verkligheten.

Min äldsta hane gjorde ett MH som ungefär visar att han är komplett hjärndöd och supersnäll, utan någon som helst bevakning eller agressivitet...haha. Själv vet man ju hur han är då man stått på andra sidan kopplet i 4 års tid och släpat med honom på spårvagnar, hundutställningar och land och rike runt Smile

Dom som ska ta valparna efter honom nu är 100% informerade om vilken potential dessa valpar besitter och snarare lite uppskrämda än lugnade om något Laughing
Sen är det ju bara en stor bonus om dom får lätthanterliga hundar då Smile

Ja då jag köpte min första DC var det från en av de första om inte DEN första reggade kullen född i Sverige, så det kändes inte som man hade så många att bolla sina ideér och tankar med.
Så jag kan iaf varmt rekommendera att prata om problemen, få tips och lite nya infallsvinklar från andra som gått igenom samma sak Smile Då kan man se lite ljus i slutet på tunneln....för jag kan ju säga att jag trodde ju knappast då min första DC var ett jävla monster till tonåring vid 12 månader att han skulle bli den hund han blev ett tag senare Laughing
Men vad man får komma ihåg är ju att det är "bara" hundar och om man analyserar situationen så kan man alltid förstå den utifrån att hundar är djur och agerar på instinkt i mångt och mycket och det oftast faktiskt är du som är problemet....


Håller verkligen med dej, Pineda om vad du säger om att man inte ska ta i hårdare i en hård hund, jag har själv betalat i blod svett och tårar då jag kom fram till den slutsatsen..hahaha, nej en stenhård hund måste man vara riktigt smart med och konstant lugn och dominant för att dom inte ska ta över...

Jag fick nämligen fina tips om att vara stenhård, alfarulla och rycka i öronen då jag skaffade min första DC..hahaha jo tjena....hårt mot hårt var som att hälla olja på elden med den grabben.
Läste Cesar milans bok (ett gäng år innan han blev kändis här), ändrade helt inställning till jycken och vips låg hundskrället på rygg för mej och underkastade sej efter att jag bara suttit i samma rum som honom ett tag.....en hund som kämpar för sitt liv och beter sej som ett monster om man är fysiskt med honom...60 kg hund som garanterat varit avlivad om han varit i händerna på någon som inte hade förstått sej på hans beteende..... :/
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: heja Eva!!!   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptytis aug 09, 2011 8:47 pm

Hej! Eva jag hejar på dig en öppen inställning o sen har du ju fått samma tips som jag fick o de e som du säger hundarna blir verkligen skållheta o ja höll ochså på o ge upp. men träffade en kvinna på Täby galopp av alla ställen där jag jobbade då o hon va specialist på knepiga galoppörer en o hade ochså supertalang för hundar hon påminner om ceasar hon bara gör det helt enkelt.Hon fick hästarna att kliva in i startboxarna på ca en tim,själv slet jag som ett djur med dessa stackars hästar o mig själv som alltid fick mig en centrefugering i boxen med dessa otroliga racemaskiner.Av Lisa lärde ja mig massor om djur. alien
En fråga är det ngn som arbetar med sina dc alltså typ väktar hund???.Selma o jag ska göra almännlydnadspasset på torsdag det krävs på Obk för att komma vidare likaså på Nbk.Jag springer mkt på klubbarna om inte för att träna så kan man fika o snacka lite skit.Nu e de så att jag måste arbeta lite ochså men som du Eva kan ja skriva hur mkt som helst bl bla bla. Sleep
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptyons aug 10, 2011 8:40 am

Som du skriver Eva så kan ju ecanario temperament/personlighet yttra sig som traditionellt "problemhundbeteende". Misstänksamhet, misstro, skarp vakt, hundaggresivitet osv...

Gränsen mellan misstänksamhet och rädsla är ju dessutom väldigt svår att dra. Det har ju tex. pratats om utställningar när en del canarios backat för domaren. Rädsla eller "jag känner inte dig och vill inte att du rör mig"?

Jag vill ha en hund med bra on/off knapp oavsett om det är lek, vakt, arbete eller what so ever.

Panthera imponerade på mig när jag träffade henne första gången. En hund som behandlade mig som luft. Ville inte ta emot godis och såg allmänt uttråkad ut när jag försökte göra "närmanden". Smile

Till överst på sidan Gå ner
Anje

Anje


Antal inlägg : 47
Join date : 11-04-05

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptyons aug 10, 2011 9:53 am

Hemma hos är finns det nu tre DC's, varav en är 3 år och "färdig". På henne märker jag mer lugn o ro nu, hon har sitt sätt o personlighet som hon alltid haft men hon har lugnat sej drastiskt som vuxen! Vaktinstinkten finns men hon gapar mer än vaktar, om jag får säga det själv. Dock ska man inte underskatta henne, det har uppstått situationer med människor som varit hos oss som inte förstått hur hundar överlag fungerar och som hon då i sin tur anser att hon behöver sätta på plats. Det är lätt att avbryta henne och även om hon ofta o gärna står på vår trapp o gruffar åt allt som rör sej så vet hon när det är dags att ge sej. Har vi däremot välkomnat in människor hos oss som umgås o hänger så är hon överlycklig, människor som klappar o myser är det bästa som finns!

Vår hanne på 2 år däremot, raka motsatsen mot tiken! Han har sitt "rum" på övervåningen och det är hans borg. Han bryr sej inte avsevärt om folk, de kan gå in här i huset utan att vi är hemma o han säger inte ett pip. Men nåde den som tar ett steg i trappen mot hans revir o rum, han säger till direkt han hör att det är en människa han inte känner som är på väg upp. Det märktes tydligt på honom när vi hade bekanta hemma för ett tag sen som skulle se hur övervåningen såg ut o de följde med oss upp, han var inte imponerad men det var ändå ok när jag o min sambo var med. När det istället kommer människor han känner så är han som en valp, överlycklig o gråter HÖGT om han inte får vara med. Han spelar gärna allan för människor utomhus, vare sej han känner dom eller inte men han är inte så brydd i att bli klappad eller så. Vi bor utanför stan med en grusväg precis vid tomten, han bryr sej inte om bilar som åker förbi, han reagerar inte på människor som joggar, promenerar eller cyklar förbi.

Den tredje är en valp som bara lever rövarn o ser söt ut.

Summa summarum, jag är nöjd med båda våra hundars uppförande även om jag ibland kan tycka att tiken hörs för mycket. Hon är enkel med människor även om hon gärna vill godkänna dom först, alltid glad o sprallig. Hannen lever verkligen upp till sina vaktinstinkter och jag känner mej trygg med honom samtidigt som jag vet att han inte tar med sej uppdraget ut på gatorna. Han är t ex ofta med sambon på jobbet, en bilverkstad och där sover han gott i sin bädd, hälsar på folk som kommer men bryr sej som sagt inte avsevärt om dom.

Kanske ska tillägga att tiken är till häflten IC o hannen är 100% IC.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptyons aug 10, 2011 10:13 am

Ja en välfungerande on och off-knapp är verkligen nåt karaktäristiskt för rasen tycker jag:)

Dom ska kunna ligga på rygg och snarka i soffan ena sekunden, men vara monstren vid dörren en sekund senare om det knackar på den.
Lata soffpotatisar som inte kräver nåt ena sekunden, men vilda, rörliga hundar i timmar i skogen andra sekunden.

Ignorera främlingar utan minsta lilla svansvift ena sekunden, men hålla på att krypa ur skinnet av glädje och studsa runt som en boll mellan väggarna för att du kommit hem från jobbet Smile

Den karaktären har definitivt Kiwi, och jag hoppas verkligen Titus utvecklar nåt liknande i sinom tid.

Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: sjuk humor   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptyons aug 10, 2011 10:13 pm

Hejsan! är bara tvungen att förtälja om ett samtal med en hormonstinn vän(sanningen e att hon velat bli man från födseln ha ha ).
Vi kom in i stugan efter ett spårpass.
o vi börjar prata mentalitet alltså hundars
o hon säger- ska du inte gå med i hemvärnet med Selma?
-oh herregud ska jag komma hem med militärkängor o vara borta flera dagar o ha buskage i huvet tänkte jag.
-du får gå kursen o sen lämplighets testar vi henne!
jag säger-jag tror faktiskt att hon är lite för vek änså länge.
Oh nu till de roliga!vet ni vad hon svarar med munnen full av snus.
-"Du hon är ju inte som en labrador om du slår den i huvet med ett vedträ så viftar den på svansen ändå"
Tyvärr skrattade jag så jag tjöt för jag har sån humor bara o den satt så klockrent på nå vis! OBS jag gillar labbar!
Jag har lovat henne att komma me ut på en provrunda på lördag m Selma så vi vet vad dom sysslar med.Dom har helt klart roligt iaf.
med henne i gruppen.
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptyfre aug 19, 2011 10:15 am

jamen fyfasen, helt ärligt, en hund med labradormentalitet måste ju vara så sjuuuuuukt tråkig att leva med.....inga problem alls liksom..jo den går och bär på saker hela tiden möjligen..haha..
Det är ju ingen sport om det är för enkelt.....mycket knepiga hundar har jag haft, alla med sina små egenheter och den tråkigaste av dom alla tror jag var den som var mest normal svenssonhund som funkade i alla lägen, en långhårig collie...
Till överst på sidan Gå ner
River

River


Antal inlägg : 5
Join date : 11-03-26
Age : 40
Ort : Uppsala

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Har jag en DC? ;)   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptytis sep 06, 2011 6:10 am

Min DC apporterar allt han får chansen att apportera. Allra helst i vatten då han även är en vatten hund (trivs nog bättre i vattnet än på land) jag har många gånger undrat om jag köpt en Labrador i förklädnad?!
Dock så har han vakt i sig, dock inte överdrivet, han har även svårt för andra hanhundar vilket började visa sig för ca 1 månad sen.
Vi får se vad det blir av min vattenapporterande DC, vi väntar med spänning Smile
Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: River   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptysön sep 11, 2011 6:35 pm

bounce Hej! selmas brorsa.Selma gillar o bada dock ej apporteringsbiten!vill gärna äga den själv.Trots att ja försöker byteshandel vov från oss.
Till överst på sidan Gå ner
River

River


Antal inlägg : 5
Join date : 11-03-26
Age : 40
Ort : Uppsala

Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Emptysön sep 11, 2011 9:09 pm

pineda skrev:
bounce Hej! selmas brorsa.Selma gillar o bada dock ej apporteringsbiten!vill gärna äga den själv.Trots att ja försöker byteshandel vov från oss.

Hej Smile
Jasså haha nej River är jätte bra på att apportera, det måste vara medfött för han lärde mig mer än jag lärde honom om du förstår vad jag menar Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty
InläggRubrik: Sv: Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?   Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Mentalitet, hur vill vi ha dem egentligen?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Äntligen ett svar på alla inlägg

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Mentalitet, beteende.-
Hoppa till: