Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 DC/PC i norden

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: DC/PC i norden   DC/PC i norden Emptyons feb 16, 2011 7:21 am

Satt inne på presaforumet och läste... geek
där sitter en grupp och slår sig för bröstet över att dom äger Presor, ja just d Presor eftersom FCI ändrade namnet till DC så måste ju alla hundar som inte reggas under FCI bli presor hädanefter. Hur blir det nu? När DC blir PC? har ju alltid varit det samma i Spanien... Skillnad på uppfödare bara i grund och botten.. samt att en person sitter och säger att hon ägt en DC men nu har en PC som tydligen ska vara så mycket bättre i alla avseenden och att personen i fråga aldrig mer skall ha DC..HAHAHAHAHA för bägge hennes hundar har samma linjer... tur att personen i fråga vet att mentaliteten den sitter i NAMNET inte i GENETIK och MILJÖ!!
Om det är såna människor som brinner för att bevara den nordiska PC rasen så HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA afro
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: Sv: DC/PC i norden   DC/PC i norden Emptyons feb 16, 2011 8:12 am

Känns lite på samma nivå som tjaffset om svarta hundar. Har man en svart hund VET man om att man har en svart hund, även om man sitter och påstår att den är nåt annat för den skiftar i brunt i solen Very Happy
Det har ju erkänts efteråt så, men just DÅ var dom minsann inte svarta, fastän båda parter egentligen visste dom var det.

Här sitter folk och skiljer PC och DC åt genom uppfödare och register å ena sidan, å andra sidan så är det precis samma linjer, till och med ett nära släktskap på hundarna som ska vara olika raser Shocked
Ja menar ok, om man nu gör skillnad på linjer nitiskt och jag skulle kalla Boris en ren dogo och Zombie en ren presa pga att Boris föräldrar kommer från Guadalcan och Barnacan bull, medan Zombies far och mormor samt morfar är importer från Irema curto.

Men nej, då har Zombie dogo-papper som gör honom till en värdelös dogo och alla eventuella sjukdomar och mentala problem skylls på att han är just: en dogo. Shocked Helt jävla fantastiskt!

Att sitta och dunka varandra i ryggen och måla in sej i ett så jääävla litet hörn av världen och säga att man har en HELT annan ras än t.ex kenneln som äger en hund som är kullsyster till en av ens avelshanar och mormor till en annan...alltså då måste man ju tro på sin egen lögn väldigt mycket? eller?
Jag råkar ju dessutom veta att en av dessa avelshanar ägde finfina DOGO-papper då han kom in till norden!
Så dom kanske vederbörande har i någon låda någonstans och kan plocka fram nu om rasen i FCI kommer att heta presa i framtiden med! Laughing
Eller vart går gränsen? När blir en hund en annan ras? Ska den ha gått ett vänstervarv i en dogo-ring för att helt plötsligt som genom ett trollslag ha blivit en dogo??

Nej tydligen har det med uppfödare att göra, om en viss uppfödare importerar två avelshundar från IC och parar dom så blir det dogos pga att denne är oseriös och dålig.
Medan om en annan uppfödare importerar två avelshundar från IC och parar så blir det presor för att dom är så seriösa i somligas ögon (synnerligen sina egna).
Även fast hundarna hyser ett nära släktskap och ingen av dessa uppfödare ens har fött upp hundarna själva, utan direktimporterat dom från samma kennel så är det alltså olika raser?

Så olika att man kan sitta och sprida skit om sina DC:s från den ena uppfödaren trots att de har samma linjer som den PC man nu har???!!
Dags att dra upp nattluvan ovanför ögonen tror jag Shocked

Åh suck! Vad hände med att bli mer diplomatisk och LÄRA sej med åren?!

Sen kan man ju inte annat än hoppas att folk som sitter och gaggar om hur perfekt ens 12veckors presavalp är i mentaliteten tänker på att rätt så mycket händer innan hunden är 3 år Wink
Jag har fått sitta och skaka på huvudet och säga "va var det jag sa" MER än en gång tyvärr.....
Men det känns ju som att om man har bestämt sej sen innan för att en s.k PC är så mycket bättre, så kommer man liksom att skapa sin egen profetia...

Jag har tre hundar...en med rena IC-linjer...en med rena dogo-linjer och en scatterbred mix av både IC, atlas asio och klassiska s.k dogo-linjer.
Vad gör det mina hundar till? Presor...allihop...alla är presor....rasen som historiskt kallades för presa och som vid godkännandet av FCI fick namnet Dogo. DET är vad mina hundar är....
De är olika individer, väldigt olika. Om de sen är det pga linjer eller deras personligheter det kan jag inte riktigt svara för....

För mej finns det bara ett motto och det är, en bra hund är en bra hund, resten är politik.
Kan man inte se det, då är det väl mest synd om en själv i grund och botten.





Senast ändrad av Eva den ons feb 16, 2011 8:20 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: Sv: DC/PC i norden   DC/PC i norden Emptyons feb 16, 2011 8:19 am

Monoceros skrev:

Om det är såna människor som brinner för att bevara den nordiska PC rasen så HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA afro

Jag tycker iaf det känns tryggt! Man behöver liksom inte direkt oroa sej för att det ska hända några stordåd Wink
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: Sv: DC/PC i norden   DC/PC i norden Emptyons feb 16, 2011 11:15 am

Men, Eva, om din hunds Barnacan-foreldre hadde kommet fra England, så hadde de jo vært Presa Wink Vi har jo hele veien ment at dette er samme rase, med to forskjellige registreringssystemer, altså politikk, som du og FCI sier...

Det interessante er jo hvordan de som har sk "ekte" presaer mener genetikk og rasetilhørighet forandrer seg fordi de har vært i Spania og sett på dem. Og ikke minst hvordan de påberoper seg retten til å være de eneste som har gjort det... Hvis det er så mange "rene presalinjer" som det påstås i det innlegget, så kan ikke jeg fatte hvorfor man ikke avler noe ut, men det er meg da geek

I tillegg promoterer de nå, på eget forum, hvor mange steder i verden rasen er forbudt(oi, luringer!). Det sammen med den fantastiske(les ironi!) videoen der det bygges aggresjon mot mennesker er jo en herlig blanding. At man har testet en haug av hunder i såkalt bitetrening(og jeg ble vel irettesatt på FB her for en stund siden angående c-arbeid av samme oppdretter: C-arbeide og bitetrening er to forskjellige ting!!!) der grunnlaget er ren aggresjonstrening mot mennesker er vel å senke omtalen rasen bra langt ned... eller eventuellt fyre oppunder "farlig hund"-ryktet som allerede ligger der...sukk..

http://il.youtube.com/user/k9madness#p/u/9/HYMUchx7TtQ

Altså, de driver med det de kaller seriøst C-arbeide, og i samme åndedrag legger de ut videoer av ren aggresjonstrening( fra turer de har vært på), også påstår de at useriøs bakgårdsbiting og C-arbeide er to forskjellige ting? Men de omgåes jo da mennesker som driver med det jeg i beste fall vil kalle "useriøs bakgårdsbiting". Det er nok ikke jeg som ikke skiller kortene her... Tipper de gutta som faktisk driver seriøst med IPO, og har jobbet som skinn for å få det godkjent i norge er misfornøyde med denne type sammenblanding Mad

Det kommer jo også en haug av tolkninger om hva vi med DC driver med og ikke, og jeg lurer virkelig på hvordan de vet hvilke erfaringer eller turer de forskjellige DC-eierene sitter med? Det er jo absolutt ikke alt som skrives på FB eller blogger Razz

Men det er jammen godt de er de eneste med "ekte presalinjer", for jeg er jammen glad for at måten de promoterer rasen sin på ikke er måten jeg ønsker å promotere min flower At de påberoper seg å ha en helt annen rase enn oss er vel ikke til vår ulempe, akkurat sunny

Jeg tar mange reiser heller navnet "uekte presa/Dogo" enn å bli jamført med "ekte presa" og måten den promoteres på her i Norge! Takk og lov kommer den type promotering bare fra en oppdretter, og det styrker jo sjansene for at det ikke blir så synlig bom

DC og PC er for meg samme rase( altså, slik FCI ser på det), med samme historikk og genetikk. Skillnaden er jo at K9 avler etter 89-standarden med regging i UKC, og vi avler etter den nye standarden og registrerer i FCI. For meg passer det perfekt at forskjellen på avlen er så stor, og at registreringssystemet viser hvilken retning man ønsker å avle i...

Rasende, mannevonde hunder er ikke min kopp te, og jeg synes i grunnen bare at det er sørgelig at noen ønsker å promotere rasen sin på den måten... I alle fall i et land som Norge, der vi er avhengige av at hundene fungerer ute i samfunnet for å holde dem lovlige... Men det er klart: Har man en "vaskeekte" Presa, så er det jo begrenset hvor mye de trenger være ute i samfunnet, da registreringssystemet NHL har langt mindre tilbud enn NKK. Så de trenger vel kanskje ikke hunder som fungerer spesiellt tilpasset? drunken

Og når det kommer til "stolthet" i forhold til rasen, så er jeg stolt av min rase, jeg er stolt av både historikken og genetikken, det jeg IKKe er stolt av er hvordan presaen svertes og farliggjøres her oppe i Skandinavia. Hadde jeg promotert rasen min som en mannevond rase hadde jeg tvert i mot skammet meg... Det skal være en vakthund, ikke en angrepshund... Og nei, jeg mener ikke noen av hundene blir hverken bedre eller dårligere med denne navneendringen, jeg mener bare at skapet endelig er satt på riktig plass, eller at bestikket er i riktig skuff, alt etter hva som passer den enkelte study

Cane Corso, med sin historikk som krigs/forsvarshund ville jo faktisk passe langt bedre inn i det bildet som forsøkes skapt av Presaen i Norge...

Nei, promoteringen av PC i Norge tar jeg absolutt avstand fra, og om nødvendig så har jeg mer enn gjerne en "uekte PC/DC". Det er helt i orden for meg Very Happy Navnet skjemmer ingen, eller burde i alle fall ikke gjøre det cheers
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: Sv: DC/PC i norden   DC/PC i norden Emptyons feb 16, 2011 11:56 am

Bente skrev:
Men, Eva, om din hunds Barnacan-foreldre hadde kommet fra England, så hadde de jo vært Presa Wink Vi har jo hele veien ment at dette er samme rase, med to forskjellige registreringssystemer, altså politikk, som du og FCI sier...

hehe japps, flyttar vi till Steves hemland någon gång, så är det tvärkört, där existerar inte dogos Smile Då blir alla vovvarna presor varesej jag vill eller inte.

Bente skrev:
Det interessante er jo hvordan de som har sk "ekte" presaer mener genetikk og rasetilhørighet forandrer seg fordi de har vært i Spania og sett på dem. Og ikke minst hvordan de påberoper seg retten til å være de eneste som har gjort det... Hvis det er så mange "rene presalinjer" som det påstås i det innlegget, så kan ikke jeg fatte hvorfor man ikke avler noe ut, men det er meg da geek
Ja då borde man ju verkligen kunna hålla sej till linjer som inte använts i dogo-avel Wink
Fast ja, som sagt, Kiwi har ju atlas asio-linjer i sej också, så hon var väl mer olika presa-linjer än deras ÄKTA presor ...hehehehe



Bente skrev:
Det kommer jo også en haug av tolkninger om hva vi med DC driver med og ikke, og jeg lurer virkelig på hvordan de vet hvilke erfaringer eller turer de forskjellige DC-eierene sitter med? Det er jo absolutt ikke alt som skrives på FB eller blogger Razz

Nej, det är lite det jag försöker få fram också, denna seriösa PC-kennel har ägt Presa kortare tid än jag själv gjort till och med till att börja med. Men ändå vet dom och kan ALLT, medan det finns folk som hållit på med rasen i 10-20 år vars erfarenheter då är ingenting...?
Bara för att man inte slår på sin egen trumma lika mycket som dom behöver det ju inte betyda att man inte har några erfarenheter eller några kunskaper?
Kanske dags för ett studiebesök på nån av alla kennlar med "äkta" DC-linjer som arbetar med sina hundar? Finns en uppsjö i USA, åk dit och spela tuff och kom och säg att deras hundar pissar på sej istället för att angripa (eller vad fan för idioti det nu var jag läste var skillnaden mellan PC och DC)

Bente skrev:
Rasende, mannevonde hunder er ikke min kopp te, og jeg synes i grunnen bare at det er sørgelig at noen ønsker å promotere rasen sin på den måten... I alle fall i et land som Norge, der vi er avhengige av at hundene fungerer ute i samfunnet for å holde dem lovlige... Men det er klart: Har man en "vaskeekte" Presa, så er det jo begrenset hvor mye de trenger være ute i samfunnet, da registreringssystemet NHL har langt mindre tilbud enn NKK. Så de trenger vel kanskje ikke hunder som fungerer spesiellt tilpasset? drunken

Laughing Laughing Du har kommit på det! Har man en UKC-reggad hund så är det väl inte så mycket annat att göra än att sitta hemma och titta på den, samt hetsa den på någon med skyddsarm på lite då och då, så man får nya häftiga bit-bilder att lägga ut.
Att IPO innehåller mer spårning och lydnad än skyddsträning, det har väl knappast nåt med saken att göra?
Jag menar man får ju se MINST lika mycket bilder och videos på hundar som spårar och gör imponerande lydnadsprogram Wink eller också inte..

Nej en jäkla tragiskt macho-kultur verkar det som UKC-presafolken vill ha! över nätet iaf, helst vill man ju inte möta nån IRL, eller så står man och petar med foten i gruset utan att kunna se folk i ögonen...

Men vad vet JAG som fick kängan att det var uppenbart jag inte hade kontroll på Zombie av en presa-uppfödare i Norge:cheers:
Vet fortfarande inte vad som menades med det och har frågat folk som närvarade vid tillfället om när jag tappade kontrollen över honom...men ingen vet Very Happy

Nej jag har suttit och hållit käften och låtit dom häckla DC som ras så länge nu. Hört dravel om hur olika DC och PC är och försökt acceptera att de vill göra en "nygammal" ras av det hela....
Men nu har jag fan tamej fått nog, det har gått för långt.
Då jag fick se en norsk hemsida med en DC/PC-jämförelse med ren hatpropaganda och lögner, där okunnigheten lyser igenom så starkt att man blir bländad då fick jag nog!
Dags att öppna ögonen och se hur verkligheten ser ut och att de flesta dogos faktiskt är både funktionella och inte övertypade SAMT har en mentalitet som INTE innebär att dom springer och pissar på sej vid hot Shocked Surprised
Hur skulle det vara att lära sej lite om sina fiender?
Det är och har alltid varit ett av mina bästa "vapen" iaf, att lära sej så mycket man bara kan om den där "andra sidan" man inte förstår och inte tycker om, oftast får man backa några steg och inse att allt kanske inte var så jävla ensidigt som man trodde först!

Kanske borde presa-eliten göra några besök hos kennlar på öarna som reggar sina hundar i FCI också? För att se den "riktiga" skillnaden?
För det är ju lite smått otroligt att det är Norskar som ska vara mest nitiska med sitt FCI-hat,
då de flesta seriösa working kennlar i synnerhet i USA, där det trots allt är som störst med PP-work åker runt och väljer ut de bästa hundarna oavsett linjer och plockar hem dom!
Kanske nåt att ta lärdom av!
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: Sv: DC/PC i norden   DC/PC i norden Emptyons feb 16, 2011 3:53 pm

Bente skrev:


Rasende, mannevonde hunder er ikke min kopp te, og jeg synes i grunnen bare at det er sørgelig at noen ønsker å promotere rasen sin på den måten... I alle fall i et land som Norge, der vi er avhengige av at hundene fungerer ute i samfunnet for å holde dem lovlige... Men det er klart: Har man en "vaskeekte" Presa, så er det jo begrenset hvor mye de trenger være ute i samfunnet, da registreringssystemet NHL har langt mindre tilbud enn NKK. Så de trenger vel kanskje ikke hunder som fungerer spesiellt tilpasset? drunken


Skal vi se.... jeg har jo selvfølgelig blitt misforstått av Linn på K9 Wink

Jeg sier ikke at de har rasende og mannevonde hunder; Jeg sier at de promoterer rasen som det, ved å bruke videoer som den jeg har omtalt som promotering, bare sånn at ikke flere misforstår sunny
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: Sv: DC/PC i norden   DC/PC i norden Emptyons feb 16, 2011 4:25 pm

haha ja det är ju skillnad på hur man promoterar och önskar att rasen ska vara och på hur hundarna som står där hemma faktiskt är Wink
För jag antar att vem som helst som är accepterad av flockledarna på denna kennel kan hälsa på hundarna utan några som helst problem Rolling Eyes allt annat hade ju faktiskt varit rätt tragiskt då det gäller avelshundar i ett land som är rätt pigga på att förbjuda raser!

Fast jag antar att OM det skulle finnas hundar som var för "vassa" för att acceptera främlingar ens om dom var godkända, har den där rädslan som dom tydligen SKA ha för att vara vaktiga....snurrigt värre Shocked
Men allt dom kan anses negativt hos en s.k dogo, kan garanterad svängas om och tolkas som positivt eller rastypiskt i en s.k presa.

Det lustiga är ändock att gå efter en rasstandard från 89, då UKC som faktiskt är klubben man reggar i INTE använder denna standard, utan en annan som är betydligt mer lik vår FCI-standard Smile
Men som vanligt är det väl att plocka russinen ur kakan som gäller!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: Sv: DC/PC i norden   DC/PC i norden Emptyons feb 16, 2011 4:48 pm

Som att en grovt byggd, jätte"presa" är big boned och såå snygg och riktigt kraftigt och imponerande byggd.

Sätt titeln ch dogo under samma bild och det spys galla på den?!

Men "dogo"folk är inte direkt sena med att påpeka om dom ser snygga "presor" direkt? Inget jag märkt av iaf?

Jag vet att RiochaElin gillar Annas Vale t.ex trots att han är en presa Smile Jag gillar Vale med, det lustiga är att hade han varit en DC-reggad hund hade han garanterat varit för lågställd och kraftig för att kunna vara atletisk?

Men nej, nej han har ju rätt papper och då kan man säga att hunden är fin....

Jag har sett bilder på elpresaforumet på hundar som ser mer övertypade ut än de flesta s.k dogos man ser idag och då sitter folk och kommenterar hur jäkla snygga och kraftiga dom är.....?!

Nejtack, hundar är bra mycket mer än papper och vad det står i dom.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





DC/PC i norden Empty
InläggRubrik: Sv: DC/PC i norden   DC/PC i norden Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
DC/PC i norden
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: