Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Vinklar...

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Vinklar... Empty
InläggRubrik: Vinklar...   Vinklar... Emptylör jan 29, 2011 5:43 pm

Tänkte att vi kunde diskutera vinklarna hos våra hundar här, samt vilka eventuella konsekvenser vinklarna kan ha för en Dogo canario.

I rasstandarden står följande: Knäledsvinkeln skall vara måttlig men inte för knapp.

Svenska domare som dömt Aji har varje gång påpekat att hon har knappa-måttliga vinklar bak, utländska domare har beskrivit henne med korrekta vinklar.

Med knappa vinklar medförs väl risken för korsbandsskador om jag inte har fel för mig? Ryggen borde väl också påverkas?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Vinklar... Empty
InläggRubrik: Sv: Vinklar...   Vinklar... Emptylör jan 29, 2011 6:07 pm

Zombie har ju väldigt "dåliga" bakbensvinklar och han har fått samma i sina kritiker.
Uruselt och till och med "obefintliga vinklar" i kritiken av vissa svenska domare. Medan ett par utländska sagt "rastypiska vinklar" i kritiken.

I min mening HAR ju dock han lite för knappa vinklar, eller så har jag vant mej med Kiwi med åren.
Hon å andra sidan har ju vad man borde kunna klassa som "för" bra vinklar enligt standard, men hon har aldrig fått nåt annat än positiv kritik för dom, även av spanska, portugisiska domare. t.ex....

Hur fan definierar man måttlig men inte knapp, det är väl det som är huvudfrågan egentligen. Tycker man ser hundar med väldigt olika vinklar premieras faktiskt.

kolla in skillnaden på mono-vinnarna 2007 och 2008:

Vinklar... SerachdeGarehagua_1A

serach de garehagua

Vinklar... Sandocan-atlantidacan1

sandocan atlantida can

En hund med lite bättre vinklar borde ju rimligen ha bättre förutsättningar för bra knän och rygg och mindre problem tänker jag, men å andra sidan så vet jag ju inte...
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Vinklar... Empty
InläggRubrik: Sv: Vinklar...   Vinklar... Emptylör jan 29, 2011 6:18 pm

Något mellanting hade nog varit bättre....
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Vinklar... Empty
InläggRubrik: Sv: Vinklar...   Vinklar... Emptylör jan 29, 2011 6:37 pm

Rent funksjonelt og helsemessig vil jeg jo langt heller ha en hund med gode vinkler enn knappe - for hundens beste Wink Palma har jo mer enn nok med vinkler, og hun har aldri fått noe negativt på det. Paco har jo en del mindre, og han har heller aldir fårr noe negativt.

Men om jeg ser på Sandocan, så synes jeg vinklene er altfor knappe, noe som sannsynligvis vil synes på bevegelsene... Det er begrenset hvor mye mark de bena kan dekke. Men det ser jo også ut til at det med bevegelser blir oppfattet forskjellig. Mange av de høyt premierte hundene sørover, har etter min mening ikke typiske bevegelser, da stegene ikke dekker mye mark, som standarden sier...

Men bevegelser er jo bare en liten ting, rygg og knær ville jeg vært mye mer engstelig for... Men ja takk til gode vinkler for min del:)
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Vinklar... Empty
InläggRubrik: Sv: Vinklar...   Vinklar... Emptylör jan 29, 2011 6:45 pm

Fast Kiwi har ju superdupervinklar och ändå inte rörelser som täcker mycket mark Shocked Då har ju Zombie med sina obefintliga vinklar super-rörelser i jämförelse...hmmm...

Vinklar... Kiwi2

Vinklar... Profilen

I mina ögon var ju Kiwis mormor Nita en av de vackraste, bäst byggda jäkla hundarna jag stött på Smile och hon har ju perfekta vinklar i min mening, rörde sej bra gjorde hon ju med.

Vinklar... 7254
Vinklar... Puppe14
nyvalpad och ändå WOW...en såndär hund vill jag ha Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Vinklar... Empty
InläggRubrik: Sv: Vinklar...   Vinklar... Emptylör jan 29, 2011 6:49 pm

Men JA för att inte lalla iväg med massa bilder och tjat om annat, jag tar vilken dag som helst en hund med för bra vinklar än inga alls! Både funktionsmässigt och utseendemässigt!

Som sagt var tror jag jag blivit lite bortskämd med Kiwi, för jag tycker ju nästan alla DC:s är för raka bak nu Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Vinklar... Empty
InläggRubrik: Sv: Vinklar...   Vinklar... Emptylör jan 29, 2011 6:49 pm

Ja, Nita var flott! Gode vinkler også!
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Vinklar... Empty
InläggRubrik: Sv: Vinklar...   Vinklar... Emptylör jan 29, 2011 6:50 pm

Ja, jeg er enig, vi er jo ganske bortskjemte her også, vi har liksom ikke hatt noen med dårlige vinkler i det hele tatt, og jeg ser også alt for mange som er for rette form in smak Wink
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vinklar... Empty
InläggRubrik: Sv: Vinklar...   Vinklar... Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Vinklar...
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: