Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Höftledsdysplasi

Gå ner 
+5
Susanne
jess
Eva
Bente
Emlan
9 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Emlan




Antal inlägg : 11
Join date : 10-10-30
Ort : Karlstad

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptyfre jan 21, 2011 11:08 pm

Det hela började med att jag stundvis tyckte mig se att Balder var lätt stel i bakbenen. Tog det först efter lite råd från bekanta som en växtvärk. Det kom, för att sedan försvinna efter ett par minuter. Men härom veckan kunde jag tydligt se att han var stel och till skillnad från de andra gångerna så släppte det inte. Det har nu gått ca, 7 dagar sedan stelheten/hältan blev riktigt tydlig och än har den inte släppt.

Fick hur som helst en tid hos veterinären och fick Balder röntgad. Mycket tråkigt besked, som visade sig vara höftledsdysplasi. Känns fruktansvärt med tanke på han unga ålder. Crying or Very sad Blev rekomenderad rehabilitering till att börja med ex. simning etc. Men kan inte slå bort oron över att han skall få lida i och med att han inte kan tala om hur ont han egentligen har. Känns jätte tungt, bara åtta månader och ännu inte ens färdigvuxen.

Skulle verkligen uppskattat all er erfarenhet inom detta. Har kollat på internet hela gårkvällen och idag, men kanske finns det någon här som till och med har/haft en hund med höftproblem.

Mycket tacksam för alla råd/erfarenheter
Mvh Emelie & Balder
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 22, 2011 12:06 am

Det kommer veldig an på graden dysplasi, og ikke minst hvordan hunden bærer det. Det høres jo ut som om han kan være preget av det, desverre. Det som er viktig er å holde hunden meget slank( jo mindre vekt, jo mindre belastning på leddene), gi den jevn mosjon og sørge for at den er meget godt musklet. I seg selv kan det jo bli noe vanskelig i og med at han ikke er ferdig utviklet enda... rimadyl(evt annen smertelindring) kan være en løsning inntil videre eller eventuellt operasjon.

Det finnes en operasjon som kan gjøres før hunden er ferdig utvokst, og det kan jo hende du rekker det i ditt tilfelle. Der åpner de opp hunden og kapper av det benet som skålen sitter i for så å vri det slik at kulen kan finne feste. Benet blir så festet i denne posisjonen og gror fast der. dette har vært vellykket på en del individer.

Alternativt kan du skifte ut både kulen og skålen, men det er en langt dyrere operasjon, og den kan utføres på voksne hunder(ca 30.000nkr). det kan nok hende at hunden må være ferdig utvokst, men det er jeg ikke sikker på...

Ulempen med denne operasjonen er at de "nye" leddene festes med skruer og plater, og det finnes risiko for at disse løsner eller kommer ut av posisjon, noe som kan føre til store smerter for hunden. Denne operasjonen kan alternativt gjøres langt billigere i Italia(om du ikke har rabiesvaksinert må du jo vente i alle fall 6 mnd), jeg har vurdert det i forhold til Palma den dagen hun begynner å lide under sin HD. Men jeg må jo se hvor gammel hun blir før hun får smerter.

Jeg har jo hatt en DC som ikke viste tegn til halthet eller noe ubehag og han ble 6 år. det var ikke hoftene som tok ham, men borreliose. Palma har sterk grad HD, men har heldigivs ikke vist tegn til halthet eller stivhet i det hele tatt, men jeg forstår jo at hun ikke blir spesiellt gammel. Det har også noe med at jeg ikke har noe ønske om å utsette henne for medisinering om jeg ikke kan vite 100% at hun er smertefri.

Men enn så lenge er ikke det et problem her - gudskjelov...

Det er et mareritt dette med leddskader... Jeg håper du finner et alternativ for din lille og at han kan leve et langt og lykkelig liv uten smerter og stivhet!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 22, 2011 2:33 am

HD är en tyvärr väldigt vanlig åkomma på rasen och andra stora raser med :/
Vilket inte är en tröst om ens egen hund lider av det förstås...

Vad man kan säga är väl att det beror på individen. Som Bente säger så finns det hundar med grav HD som lever problemfritt till relativt hög ålder utan att ens halta, men sen finns det individer som inte klarar sej längre än 1 år som har mildare HD.

Dysplasi är ju graderad C till E, där C är en mild dysplasi, D en måttlig och E en grav sådan....

En hund med en C-höft tillexempel, lever ju allt som oftast helt problemfri utav detta, jag har själv en tik med en C och en B-höft, således har hon ju dysplasi i teorin, men i realiteten har hon aldrig haltat en dag i sitt 4åriga liv...

Du fick inte veta hur pass grav HD:n var och om det var på båda höfterna? Svårt att säga om man inte vet det :/

Men ja, håll hunden slank, så slank som möjligt för att inte påverka lederna och motionera honom måttligt tills han är färdigvuxen, man ska ju inte börja bygga muskler på en hund i den där åldern....

Jag kan helt ärligt säga att får Boris grav dysplasi, D eller E och han visar tecken på att han lider mycket av det, dvs haltar på båda benen mest hela tiden, visar trötthet och en ovilja att röra sej.
Då kommer jag ta beslutet att avliva honom, för jag går inte igenom någon jätteoperation varesej här i Italien...nej då får han gå till de sälla jaktmarkerna.

Jag hoppas verkligen för er skull att det rör sej om en mild grad av HD som han kommer att kunna leva problemfritt med eller under smärtstillande i många år. Hälta i denna ålder kan ju bero på många andra faktorer med...sen att dom röntgar honom och hittar HD...ptja, lederna är ju inte i närheten av färdigväxta på en 8 månaders valp så jag vet faktiskt inte om det kanske kan se slappare ut än vad det kan se ut senare....

Hmms...håll oss gärna uppdaterade om hur det går för honom på rehabilitering, och om ni har möjlighet få tag på bilder på röntgenplåtarna, eller fotografera dom själva då ni ser dom hos vetten så hade det varit jätteintressant att se!

Vi håller tummar och tassar för att det utvecklas till det bättre! Och att säga att ni inte är de första eller sista med en hund med HD är ju tyvärr ingen tröst i situationen Sad
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 22, 2011 8:10 am

Fy, det är inte kul. Det är lite avgörande hur grav HD han har, det har ju visat sig att DC med C-höfter kan leva ett smärtfritt liv ganska länge iaf.

Simning är något jag kan rekommendera.... Vi simmar med Aji i förebyggande syfte samt att det är en sund träningsform och att hon tycker att det är jättekul. Efteråt duschar hon sedan masserar och stretchar jag henne alltid. Detta är bra för henne rent fysiskt men det är samtidigt en lugn och mysig stund tillsamman med Aji. Vi ska röntga Aji i slutet på mars och oavsett vad det visar för resultat kommer vi att fortsätta simma, om inte veterinären rekommenderar annat.

Vi har pratat mycket med Ajis sjukgymnast om just höftledsdysplasi och oron kring det. Hon rekommenderar lagom motion, fortsätta att simma för att stärka muskulaturen, stötta hunden när den hoppar ut från bilen och att inte kasta med bollar så att hunden gör en massa tvärstopp. Vilken träningsform och hur mycket beror såklart på hur hunden mår och vilken grad av HD.

Vi håller tummar och tassar för att det ska gå bra trots hans HD.
Till överst på sidan Gå ner
Emlan




Antal inlägg : 11
Join date : 10-10-30
Ort : Karlstad

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptyfre jan 28, 2011 3:06 pm

Tack för alla era svar. Känns skönt att ha lite kunniga människor att dela erfarenheter och tankar med just nu.
Jag vet tyvärr inte hur pass gravt det är just nu. hade hört talas om sjukdomen, men aldrig tittat något närmre på det.
Så när veterinären berättade att han hade det, så hade jag inte en aning om att man brukar dela in det i lindrigt, måttligt och grav dysplasi. Vilket var synd, för det var heller inte något han berättade om.

Någon smärtlindring har han inte fått trots det att han haltar. Nu har hältan blivit mycket mindre, tack gode gud. Men vet ju fortfarande att han inte är bra. Jag personligen skulle nog inte vilja lägga Balder på operationsbordet om det skulle visa sig bli riktigt allvarligt fram över. Vissa skulle välja den vägen, men dock inte jag. Då låter jag honom hellre få somna in och veta för säkert att han inte lider. Vi ska i alla fall börja med rehabilitering som jag nämnde, lite simning och sedan hemövningar. Men jag menar, hur länge kommer det halta hålla i sig, månader framöver tills vi lyckats stärka musklerna tillräckligt eller?

Det känns skönt att höra att vissa hundar kan ha dåliga höfter men ändå slippa hälta eller stelhet i bakbenen, men känner mig ganska negativ eftersom han redan varit/är både halt och stel i mellan åt. Men peppar, peppar... framtiden får visa vägen.

tack återigen, ni är gulliga!
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptyfre jan 28, 2011 5:35 pm

Det er jo dritt at han allerede er halt, men vi får håpe at rehab'en virker positivt slik at muskulaturen kommer seg. Husk at løping i dyp snø frarådes på hunder med HD Wink
Till överst på sidan Gå ner
Susanne




Antal inlägg : 63
Join date : 10-09-18
Age : 34
Ort : Perstorp

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 29, 2011 10:49 am

Min ena pojke har C-höfter och är lite stel när han legat länge osv. Men sen har han jättedåliga armbågar, men där märks de inte av alls , så d e enog väldigt från hund till hund MVH:Susanne
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 29, 2011 2:47 pm

Jag undrar verkligen varför veterinären valde att bara slänga ur sej att hunden har höftdysplasi, men inget mer ingående om det :/
HD kan betyda allt från en dödsdom, till ingenting i princip.....men om hunden är påverkad av det, så är det ju självklart ett problem oavsett grad av HD.

Kan dock säga att min 6-åring med A-höfter var stel och knakade i lederna och jag trodde det absolut värsta innan vi till slut röntgade honom då han blev 19 månader, så tydligen hade han väl varit stel av andra orsaker :/
En hälta eller stelhet kan ju komma sej av så många orsaker som inte bara behöver vara HD....det är så jäkla invecklat och måste ju verkligen bedömas efter individen i sej :/
Ingen ska säga åt dej att en hund med D-höfter måste avlivas innan den är 2, men ingen kan ju heller säga att en C-höft inte är några som helst problem även fast den i 99% av fallen inte är det...

Boris haltar inte, han busar väldigt mycket med min tik både inne och ute och vi promenerar ju iaf någon timma varje dag. DOCK är han stel efter att han precis sovit och ibland kan det nästan se ut som att han inte vill stödja på nåt av bakbenen.....så jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det...jag tänker iaf inte röntga honom förän det är dags på riktigt så länge han inte haltar.... :/
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 29, 2011 5:16 pm

En tanke i forhold til stiv/stølhet er jo ryggen. det er jo ingen tvil om at det finne en del dårlige rygger på DC, hvilket ofte slår ut i halthet/stivhet på bakbena/knytter seg i krysset... Litt off topic det da, men det er jo greit å ha i bakhodet om hunden er fin på røntgen, men fremdeles er stiv...

Jeg synes ganske ofte jeg ser hunder generelt som binder seg i krysset under bevegelse...
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 29, 2011 5:27 pm

Ja ryggproblem är ju något som man förstått finns i denna ras, och det är klart, med en rygg som faktiskt ska vara rätt så lång och dessutom något upphöjd kan man ju tänka sej det kan vålla problem.
Knäna är ju en annan sak som i princip aldrig kollas men som kan vara problematiska iom dessa "måttliga vinklar" enligt rasstandarden.
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 29, 2011 5:30 pm

Sen handlar det ju dessutom om vinklarna. Många DC:s har ju måttliga-knappa vinklar bak, vilket även medför att rörelserna kan upplevas som stela.
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 29, 2011 5:30 pm

Oj, vi postade om vinklar exakt samtidigt...Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 29, 2011 5:35 pm

great minds think alike..haha Laughing

Men man måste ju faktiskt tänka på hur rasen är konstruerad då man ser till hur den rör sej och vilka eventuella problem som kan dyka upp i den.... Smile
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptylör jan 29, 2011 6:29 pm

Det som jag anser är viktigt är att alltid kolla upp varför hunden haltar eller om hunden visar smärta på något sätt och inte ta för givet att hunden har dåliga höfter eller armbågar. Precis som Eva skrev kan det ju finnas andra anledning till dessa symtom!
Till överst på sidan Gå ner
Emlan




Antal inlägg : 11
Join date : 10-10-30
Ort : Karlstad

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Hd grad c   Höftledsdysplasi Emptytis mar 08, 2011 9:38 am

Okej, nu har jag svaret på er fråga, han har enligt skk höftledsdysplasi grad C.
Han röntgades i Januari, dock besökte vi en ny veterinär nyligen som tyckte att vi skulle ta en ny röntgen på honom
inom loppet av en månad då han blivit sämre än vad han var då vi först röntgade honom.

Trots vad jag kan läsa mig till är C graden relativt smärtfritt för många hundar. Vi har fått rimadyl utskrivet till Balder som han äter
morgon och kväll. Av den senaste veterinären vi träffade rekomenderas vi att avvakta med rehab tills vi röntgat honom igen, tydligen kan han ha försämrats ganska mycket även runt höftpartiet på kort period.

Just nu känns det inget bra, och vi har disskuterat hurvida det är nödvändigt med avlivning eller ej jag och min sambo. Det är
ett otroligt svårt beslut att ta, men vi kan också se att han har väldigt ont av sina höfter.

Vad länge ska man avvakta?
Han är ju fortfarande halt, svacklar med bakbenen när han går, välter ibland när han lyfter på benet för att kissa. Svårt att resa sig ur sin bädd på golvet och tungt att ta sig upp i soffan. klarar inte av att klia sig med bakbenen, utan "kliar" sig i luften. Hos veterinären skrek han när dem drog för att känna på bakbenen. att han håller på att välter när han är ute och går i exempelvis snö, att han lätt välter över på en sida. Det är precis som om han saknar balans mer eller mindre. Han har en sådan vacklande gång, Det sitter i både bakbenen enligt veterinären, vet inte om det är därför som han har så ont.

Jag tror aldrig att man kan säga riktigt att Hd grad C, inte ger någon smärta och problematik, för vår hund har varit halt/stel och haft en stapplande gång sedan åtminstonde slutet av november/början av december månad.. Det känns faktiskt ganska hopplöst redan nu. Han är dryga 9 månader gammal, och ännu inte upnått sin fulla max vikt. För tillfället ligger han på 50/51 kg. Jag kan säga som så, att jag hade inte varit särskilt orolig, oavsett grad av HD, så länge han inte uppvisade alla symptomer för att ha besvär av det.

Vill inte se honom ha ont något längre!!

Gärna diskussion runt änmet, då vi som ägare står inför valet och kvalet om hurvida han ska få somna in eller inte..
Tack på förhand
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptytis mar 08, 2011 2:31 pm

Huff, jeg har faktisk aldri hørt om en DC som reagerer så dårlig på C-hofter... Jeg ville faktisk sjekket rygg også, jeg altså - det høres så rart ut med de symptomene på en C... Men det er nok som du sier; det er forskjellig hvordan hver individ reagerer!

Det er alltid vanskelig å vite hva man skal gjøre med hunden sin når de har smerter. Personlig har jeg bestemt at Palma(E-hofter) skal få sovne inn den dagen hun ikke klarer å hoppe inn og ut av bilen og får problemer med trappen her hjemme. Men det kan jo hende jeg ombestemmer meg om hun funker fint på f.eks rimadyl, det er vanskelig å si. Enn så lenge er jo jeg ekstremt heldig med henne og hvordan hun fungerer. Uansett så tenker jeg at når våre hunder endrer temperament pga smerter, så skal de får slippe, mest for sin egen del, men også for omgivelsene. Jeg vil ikke at min hund skal oppleve å måtte forsvare seg med tennene pga smerte, f.eks.

Skriver litt generelt om hvilke avgjøerelser vi har tatt med våre tidligere hunder;

Barkas(7 år) fikk jo borreliose, og medisinene fungerte ikke. Han ble aggressiv ettersom sykdommen ble værre, og det gikk fort. Når vi måtte begynne å skjerme ham ved besøk, så lot vi ham få sovne. Han hadde også HD E, men han viste heller aldri symptomer på det.

Mimmi(6 år) fikk jo kreft, og hun fikk sovne tre dager etter diagnosen, og eneste grunnen til at vi ventet, var at rune var på jobb de dagene, og han ville ha en dag sammen med henne før det var over. På henne merket vi også endring i humøret. Hun ville plutselig ikke være med lenger når vi skulle ut... Mimmi hadde også C-hofter, men viste aldri tegn på smerte der.

Lucky(2,5 år) var ekstremt urolig(veldig mye piping og bjeffing), og var stadig stiv og støl, og haltet mye. i tillegg hatet han å kjøre bil da han ikke klarte å legge seg skikkelig ned, og når han stod så fikk han vondt. Han fikk slippe så snart vi forstod at det var HD'n som gjorde utslaget.

Hva som gjør at de HD- hundene som har bodd her hjemme ikke har vist tegn på smerte(Barkas, Mimmi og Palma), stivhet eller halthet tror jeg har med foring, mosjon og generell kondisjon å gjøre. Vi forer fast på Happy Dog, og er ekstremt fornøyd med hvor god kondisjon og muskulatur hundene holder med det foret. Vi holder jo også hundene våre slankere enn mange andre. Legger ved vekt og høyde på de tre, så har dere noe å sammenligne med. Palma skal nå ned litt i vekt etter en rolig vinter. Hun er 59 cm høy og veier pr i dag ca 44-45 kg. Hun skal ned i 42 kg, selv om det antakelig går utover utstillingsresultatene. Det er ikke det som er viktig. Mimmi holdt vi på ca 50-52 kg og hun var 62 cm høy. Barkas lå stort sett alltid på 50 kg, og han var 61 cm høy.

For meg er det viktigste at jeg tenker på hundens velferd, og at jeg ikke holder den i live for min egen skyld. Men det der er utrolig vanskelig, spesielt om det er mulig å medisinere vekk problemet. Det har jo også mye å si hvordan hunden reagerer på medisiner. Tåler den det uten for mange bivirkninger, eller blir den dårlig av det? Ved behandling; hvor lang og smertefull er rekonvalenstiden? Det er i alle fall sånn jeg spør meg selv om når hundene blir syke eller "bare" gamle. Men for meg er det viktigste å stille meg selv spørsmålet om hvor god hundens livskvalitet er, og om det er for min eller hundens skyld jeg lar den leve.

Det er jo ikke mulig å si noe om hva andre skal gjøre i slike tilfeller, men da har dere noen av våre tanker rundt temaet. Håper det er mulig å gjøre noe med smertene, og at Rimadylen hjelper raskt!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptyfre mar 11, 2011 9:27 am

Som Bente säger har jag aldrig hört om en DC som varit dålig pga en C-höft :/
Men självklart är det ju inte därmed sagt att det är omöjligt!
Hade Boris haft C-höfter hade jag hoppas jämfota av lycka och tyckt att en C-höft på en 8 månaders valp i denna storlek i princip är fritt.

MEN faktum kvarstår ju att Balder har ont någonstans Sad frågan är om det är höfterna?
Jag röntgade ländryggen på Boris också bara för att se så att det inte var nåt där som gjorde honom halt.
Jag hade röntgat knäna på honom också om det inte var så att höfterna direkt gav svaret till hans problem Sad

Jag tycker liksom inte riktigt att Balders beteende låter likt Boris heller, att han är så instabil och så? Jag blir inte riktigt klok på det...

Boris haltade aldrig vid rörelse, det var efter vila han inte ens ville stödja på ena bakbenet, det sämre av dom (fast han fick E på båda).
De sista två veckorna slutade han nästan helt använda sitt högra bakben inomhus, men likförbannat rörde han sej perfekt utomhus och var inte direkt instabil i sina rörelser...
Men det är klart, det kan bero på hur olika individer hanterar smärtan också antar jag :/

Jag hoppas HOPPAS Balder blir bättre, eller att ni hittar någon orsak till hans smärtor för jag kan bara inte tro att en C-höft ska smärta honom sådär extremt?! :/

Men det är ju ni som lever med honom och ser hur han mår, så ingen annan än ni är ju de som vet och som kan ta beslutet om hur länge han ska få orka med eller inte.

mvh Eva
Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptyfre mar 18, 2011 10:19 pm

Blir lite bestört över vissa grejer här, låta hunden somna in pga C höft? Nu kan man naturligtvis inte uttala sig i ett visst fall utan att ha alla fakta & se live. MEN en C hund som har stödjande muskelmassa borde inte ha några som helst problem! Att sedan säga att han inte uppnått sin maxvikt än och därför kommer få mer problem där blir jag än mer upprörd.
Håll ner vikten så kan jag lova att hälften av alla hd problem försvinner, överviktiga hundar är det absolut största hälsoproblemet i vårt land!
I viss del har den märkliga saken minimivikt samt utställningshysterin stort ansvar för detta.
Det finns folk som fått avliva hund efter hund från olika minutiöst testade hundar å ändå får kassa hundar- kanske dax att se till hundens bästa och inte ngn utställningsdomares tycke å smak?
Det finns ett stort frågetecken enl mig, myten att valpar ska vara feta- inga varelser som inte bor i iskallt vatten el på ngn av polerna behöver vara feta, jag personligen tror ju att håller man ner hundens vikt/fett och låter den röra sig naturligt kommer oxå massor av problem försvinna. För mig är det naturligt att har man en stor ras som dras m ledproblem, då håller man ner dem och låter dem inte dras m onödig vikt!!!
Till överst på sidan Gå ner
Emlan




Antal inlägg : 11
Join date : 10-10-30
Ort : Karlstad

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptysön mar 20, 2011 11:35 pm

Tack för alla era inlägg.

Fick precis ett inlägg från dig Niklas, visserligen vet jag inte om det där med viktpratet var riktat just mot mig. Men jag är väl informerad om att min hund måste hållas slank för att minimera onödig belastning. Han vägde för tre veckor sedan 51 kg, när jag känner igenom honom så kan jag tydligt känna hans revben och jag tycker ändå att han är slank i kroppen.

Ja, jag och min sambo har funderat på hurvida vi skall låta honom få somna in eller inte. Och han må ha C-höfter och jag har så många gånger fått höra och läst om att en hund i regel med C höfter inte skall ha något ont av det. Jag står verkligen inte med facit i hand och vet till 100% vad som är rätt att göra, men jag vet åtminstonde vad jag ser och vad jag sett!

Vet inte om du följt diskussionen helt, men jag har skrivit om detta tidigare. Han är nu 10 månader och första gången jag märkte att något var på tok var då han var mellan 5-6 månader tror jag! Det första jag la märke till var att han inte nådde med bakbenen att klia sig utan istället kliar han sig i "luften" så att säga. Något som han än idag gör. Det ser ut som om han inte kan nå fram med benen tillräckligt.
Att han sedan inte kan hålla kroppen upprätt när han står och kissar, utan faller tillbaka på alla fyra och blir ståendes så och kissar måste ju också visa på att något är på tok? Han liksom välter tillbaka..

Han var vad veterinären under första besöket kallade för dubbelhalt, sista besöket när dem drog i bakbenen så gnydde han väldigt så för mig känner jag ingen tvekan över att han har ont utav det. Han har haft en halt gång sedan första besöker hos veterinären vilket jag tror var i dec eller januari. Alltid annars har hältan släppt och inte visat sig på någon/några veckor, men då i dec/januari blev den liksom bestående.

Sedan har började med rimadyl så blev han mycket bättre, men återigen kan både jag och min sambo se att han inte tar ut stegen fullt när han rör på sig. Fortfarande så får han inte alltid med sig bakbenen upp när han ska upp i soffan, utan får liksom häva sig upp med frambenen. Samma när han skall upp från sin sängplats på golvet så har han det kämpigt! Just nu känner jag att det viktigaste inte längre är graden av dysplasin, utan faktiskt symtomen det fört med sig. Jag hade varit så otroligt tacksam om han var fri från smärta och obehag oavsett vilken grad av höftledsdysplasi han hade fått! Jag är inte något större utställnings/tävlingsfan och kan heller inte särsklit mycket om avel etc. Så för min dell spelar det ingen roll om hans höfter inte ser bra ut, så länge han inte har ont. Men nu står jag ju vid problemet att röntgenplåtarna visat på C höfter, men symtomen på smärta! Jag tror att många hade känt samma oro och tvivel som mig, om det varit någon annans hund på 10 månader som har daglig smärta, inte sant? Jag menar, han rör sig som en mycket gammal hund, korta steg med stapplande gång...

Så ja, trots att vissa säkert blir upprörda av min fundering på att låta hunden somna in pga "bara" dessa C höfter, så står jag för det. För jag kan se att han har ont av det.
så dessa är mina tankar just nu..
Till överst på sidan Gå ner
Sara




Antal inlägg : 12
Join date : 11-03-21

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptymån mar 21, 2011 9:57 am

Hej allihopa,
Jag är ny här på forumet. Var tvungen att registrera mig för att kunna skriva ett svar till Emlan....

Jag håller med om mycket av det som Niklas skriver. Men sen kan ju smärtan vara väldigt olika från individ till individ.
Jag har själv precis fått avliva en hund på grund av smärtor så jag lider verkligen med dig. För oss tog det 6 månader och 6 olika veterinärer innan vi fick en diagnos på vad som var fel. Vi fick bland annat höra att det skulle hjälpa att amputera svansen. Vi vägrade givetvis amputera svansen innan vi kände oss övertygade om att det skulle hjälpa, och tur var det för det visade sig tillslut att hon hade problem med båda korsbanden i båda knäna.

Vi var hos 5 olika veterinärer varav 2 st ortopeder innan vi tillslut kom till en duktig veterinär/ortoped som såg vad det var för problem bara genom att se hur hon rörde sig.

Detta gjorde att vi blev väldigt skeptiskt mot veterinärer. Ni kan ju alltid träffa fler veterinärer om ni vill ha ett till utlåtande. Det kan ju faktiskt vara någonting annat än en C-höft som gör att han har ont.

När det gäller avlivningsbeslutet så är det ju ingen annan som kan fatta det beslutet. Ni känner ju hunden bäst och vet vad som är bäst för honom.
Personligen tycker inte jag att någon kan komma och säga till er att ni har avlivat en hund i onödan när han har så ont som ni har beskrivit.

Lycka till och hoppas Balder blir bättre!

/S


Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptymån mar 21, 2011 10:17 am

Ah jag beklagar om jag lät krass, såklart har jag ingen aning exakt vad som är fel m just er hund el i vilken grad. Det vet ju bara ni som lever m honom, missade visst att klargöra att jag menade generellt...

De flesta DC ägare har ju uppenbarligen inte min syn på d hela, men jag menar att låter man hundarna vara smärta och låter dem röra sig på ett naturligt sätt så kommer def ledstatusen att ändras vad gäller rasen. Det är min övertygelse.

Jag har tränat wp m hundar m D höfter som lever ett gott liv helt utan symptom, vet många m C som tävlar m framgång, däremot ska man naturligtvis vara uppmärksam & försiktig- stretching, massage osv är lika viktig som bra träning.
Finns massor av riktig bra hundfysiologer som jag skulle besökt innan jag gjorde ngt, ett tips från mig!
Och Emlan, jag beklagar om det lät anklagande mot er, inte alls min mening. Hoppas verkligen det löser sig för er!

Mvh
Niklas
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptymån mar 21, 2011 11:17 am

Det är svårt att dra några generella slutsatser och det kan vara så att din hund har problem utöver sina C-höfter som medför smärta.

Knä. rygg, inflammationer...listan kan göras lång.

Av erfarenhet så är den allmänbehandlade veterinärerna inte de mest kunniga utan man måste ofta hitta "experterna".

Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för er.

Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptymån mar 21, 2011 11:21 am

Grönläppad mussla är ett tillskott som kan hjälpa till att lindra ledbesvär.

Kolla in:http://www.svenskadjurapoteket.se/privat/product.php?id=12
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptymån mar 21, 2011 12:26 pm

Angående feta hundar på utställningar så har jag iaf aldrig sett DC:s i lika dålig form som många andra raser, t.ex bullmastifft som ser ut som larver i kroppen...

Tvärtom har jag varit med om att, i både Norge och Sverige, hundar har blivit ned-dömda pga att de varit i dålig kondition alltså feta...

Minimivikterna handlar ju om att en hund med tillräcklig benstomme och massa faktiskt SKA väga minst 40 och 50 kg då den är i bra kondition..
Det är en molosserhund...inte en vinthund. Inget konstigare än att en tyngdlyftare ser annorlunda ut i kroppen än en långdistanslöpare.
Deffar man bort hela hunden och är nitisk med att den ska väga så lite som möjligt så lär ju en hel del muskler försvinna på det också...
har fått höra från mer än en gamepit-dyrkande person att mina hundar behöver deffas ner, t.o.m Zombie skulle ner 10 kg....

Men nån måtta får det ju vara, sunt förnuft borde ju gälla här med....
Ingen hund mår ju bra av övervikt, men en molosserhund ska inte se ut som ett spjälstaket heller....
Till överst på sidan Gå ner
Susanne




Antal inlägg : 63
Join date : 10-09-18
Age : 34
Ort : Perstorp

Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Emptymån mar 21, 2011 12:32 pm

Håller med dig där.. Jag låter hundarna här hemma ha lite att bygga muskler av, utan att få vara tjocka..
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Höftledsdysplasi Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Höftledsdysplasi
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Hälsa :: AH/HD-
Hoppa till: