Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 unge hannhunder...

Gå ner 
+3
Eva
Bente
Joran
7 posters
FörfattareMeddelande
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptymån dec 13, 2010 8:13 pm

hva mener dere om at oppdrettere annonserer hannhunder som klare for parring, når hannhunden kun er litt over ett år gammel?
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptymån dec 13, 2010 11:13 pm

Jeg mener at man ikke vet en dritt om en hanne på litt over året...men det har jeg jo sagt noe høyt om før... Jeg ville aldri ha paret med en så ung hanne, på tross av at den er røntget og har en premiering... Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptytis dec 14, 2010 5:55 am

"Avelsdebuten bör ske tidigast vid den ålder då hunden med stor sannolikhet hunnit utveckla för rasen kända hälsostörningar. I annat fall bör information inhämtas om föräldradjurens hälsostatus vid lämplig ålder.
Avelsdebuten bör ske tidigast vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen individs fysiska mognad och beteende (mentalitet)."


Står det ju i dom där avelsstrategierna från skk...

Och en vuxen individ är väl egentligen inte en dc under 3..minst 2 iaf.
Dock ska påpekas att jag är betydligt mer förlåtande vad gäller en ung hanhund..
Det har ju parats på tikar som knappt blivit året i Norden och det är väl isf värre....
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptytis dec 14, 2010 8:32 am

Jag kan tycka att det är lite galet att para hundar som inte har hunnit visa ett resultat. Då menar jag hur hunden ser ut rent utseendemässigt, hundens anatomi, veta hur hundens mentalitet utvecklas samt hälsostatus. Sen kan ju en hund förändras vid senare ålder av olika skäl såklart.

1 år tycker jag är på tok för tidigt!
Till överst på sidan Gå ner
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptytis dec 14, 2010 3:20 pm

ja, jeg har en hanne på rett over året, og det kunne aldri falt meg inn å avle på han nå! for meg er han en unghund/tenåring, langt fra voksen. Og som dere sier så dukker helsemessige problemer ofte ikke opp så tidlig som første året. Det er jo mye mer til en hund helse enn HD og AD. Og denne type rase blir jo ofte skarpere bla. fra den er ett til den blir ca tre år. selv om man selvfølgelig har en god indikasjon på hvordan hunden vil bli når den er ett år..

Jeg synes dette er nok et tegn på lite seriøsitet i oppdrett, og at folk er mer opptatt av å tjene penger, enn å hige etter å få til det beste for rasen.... Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptytis dec 14, 2010 4:22 pm

Ja i min mening är en DC inte mentalt färdig förän den är minst 2,5-3....
Många hundar som vaknar då...på gott och ont, Kiwi var rätt vek innan, men vid 2,5 blev hon hur tuff och orädd som helst...
Till överst på sidan Gå ner
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptyfre dec 17, 2010 11:09 pm

ser at det er en annen hanne som allerede har blitt "pappa" i en alder av 14 mnd Razz jaja, seriøsiteten lenge leve..
Till överst på sidan Gå ner
Hege Marie

Hege Marie


Antal inlägg : 52
Join date : 10-06-30
Ort : Moss, Norge

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptysön jan 23, 2011 2:10 pm

Har du sjekket fakta, Joran? Det tror jeg ikke, og jeg kan opplyse deg om at den parringen du er så opptatt av,
ikke var en planlagt parring...

Det finnes ingen regel for hvor gamle hanner skal være for å brukes i avl, og det må vel være opp til den enkelte....
Det skal i alle fall ikke være opp til en, som kun er opptatt av å finne mest mulig negativt om DC og DC avl....

Også lurer jeg litt på hvorfor du er så opptatt av Dogo Canario, så vidt jeg vet, har du en helt annen rase...... Question
Till överst på sidan Gå ner
mutchof

mutchof


Antal inlägg : 45
Join date : 10-10-20
Ort : Helsingborg

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptysön jan 23, 2011 5:04 pm

Hege Marie skrev:
Har du sjekket fakta, Joran? Det tror jeg ikke, og jeg kan opplyse deg om at den parringen du er så opptatt av,
ikke var en planlagt parring...

Det finnes ingen regel for hvor gamle hanner skal være for å brukes i avl, og det må vel være opp til den enkelte....
Det skal i alle fall ikke være opp til en, som kun er opptatt av å finne mest mulig negativt om DC og DC avl....

Også lurer jeg litt på hvorfor du er så opptatt av Dogo Canario, så vidt jeg vet, har du en helt annen rase...... Question
Det finns abortspruta.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.orkanensmusclemachine.blogspot.com/
Joran




Antal inlägg : 46
Join date : 10-05-15

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptysön jan 23, 2011 5:55 pm

jeg har vært aktiv i DC miljøet i 4 år, vært med på mange møter, kurs osv, og sittet i styret i Norge et par år. Så jeg er faktisk interessert i hva som skjer i Dogo-verdenen også. Wink man kan vel være interessert i flere raser samtidig eller?
Men jeg synes det blir gjort mye rart av avel på dogoen både i norge og utlandet. og det må det være lov til å kommentere eller sette spørsmålstegn ved. Det har absolutt ikke noe med å henge ut en rase å gjøre, men å sette spørsmålstegn på noen folks holdninger ang avel.

hadde noen annonsert en presa hanne som klar for parring når den var ett år, hadde jeg klaga på det og, det er helt garantert! Razz ikke akkurat på dette forumet men Razz det sier seg vel selv.

og hvorfor skriver jeg om dette på forumet her. det er ikke for å henge ut rasen som sagt. det er for å sette fokus på, eller rette oppmerksomhet mot ting som blir gjort som kanskje ikke er helt riktig. Iallefall som jeg mener ikke er riktig. Asså, om ingen er kritiske til noen ting, og alle gjør alt mulig rart av parringer, og ingen reagerer, da er jo alt greit da?

På annonsen så virket det som om parringa var planlagt. Men det kan selvfølgelig være feil, men hvordan skal de som leser annonsen gjette seg til det?
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptysön jan 23, 2011 8:04 pm

Jeg må i grunnen si meg enig med Joran her...Det er mye rar avling på DC, og det har vært brukt et par hanner i avl som burde vært eldre... det er greit at det ikke finnes noen nedre grense på alder, men er man snevet inntil interessert i å vite hva man bruker, så er det greit at de er i alle fall to år....

Det er ingen tvil om at vi har både mye dårlig helse og mye dårlig mentalitet på generell basis i rasen, og desverre er det klin umulig å se hverken det ene aller andre før hunden er minst 18 måneder... Hvis ikke det er ekstremt dårlig eller fremtredende da!

Når det kommer til tyvparinger, så finnes det faktisk enkle og smertefrie måter( og langt billigere enn å avle frem et kull) å abortere et kull på om man tenker at paringen er uheldig. Og det ville jo være langt bedre enn å sette et kull til verden som man egentlig ikke ville hatt...
Till överst på sidan Gå ner
Lene

Lene


Antal inlägg : 28
Join date : 11-01-16

unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Emptyfre jan 28, 2011 8:42 am


Signerer Bente og Joran her!



Hvorfor ha så hastverk? Det verste er om hannhunder over generasjoner har blitt tatt i avel mens de er unge. Man har da ikke sett ordentlig på hva f.eks bestefaren har gitt av avkom engang. Man må ikke glemme at mange sykdommer ikke opptrer før hunden er godt over året. Alergi f.eks opptrer som oftest på hunder etter 2 års alder.

Man bør ikke sitte på sin høye hest å glemme at det finnes et hav av arvelge sykdommer man ikke tester for. Jeg mener ikke vi skal teste kun for å teste da heller, jeg mener bare det at selv om vi ikke tester for det er det ikke derme sakt at de ikke èr der.

Jeg hadde nok hatt større tilbøyelighet til å bruke en hannhund på 18- 24 mnd, OM jeg hadde kjent svært godt til linjene BAK når det kommer til helse og mentalitet, enn en ung import man kansje ikke kjenner annet en den spesifikke hannhunden. For meg hadde en hannhund UNDER 2 år vært helt uaktuell å bruke i avel. Spesiellt på denne rasen som har en sen modning mentalt.

Når det kommer til hannhunder kontra tisper så har man som oppdretter større mulighet til å vente med å ta i bruk en hannhund enn en tispe. (snakker ikke heeelt unge individer her)

Det mest ideelle her hadde jo vært å kunne vente litt, sett hva hannen har gitt av avkom i èt tidligere kull før man bruker han. Faktisk dra litt nytte av andre(eller om man har brukt den selv) oppdretteres erfaringer på hva hunden har gitt. ( da mener jeg ikke at hannhunden har "skylden" for alt det dårlige)

Med en liten genbase som Dogo har, mener jeg at det er viktig at avlsdyr blir valgt med omhu. Samtidig som valget med å vente til hannen er god voksen før den taes i avel blir vanskeligere. Så her gjelder det å finne en fin balansegang.

Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





unge hannhunder... Empty
InläggRubrik: Sv: unge hannhunder...   unge hannhunder... Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
unge hannhunder...
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: