Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Rang och ledarskap på DC

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 08, 2010 12:02 pm

mutchof skrev:
Om du läser etologi finns ingen sk rang mellan människa och hund. Lär hunden skälla på kommando och sen vara tyst på kommando, det kan hjälpa. Min hund slutar skälla när vi går till dörren som att visa att vi kollar upp det. Sen skäller han mer om vi inte hunnit aktivera honom tillräckligt.

Say what Shocked
Allvarligt? Ingen rang...Bullshit, vill oxå veta vad du grundar det uttalandet på?
Har väldigt skarpa hundar här hemma, vänder jag ryggen till skulle det bli blodbad men en blick räcker från mig för att stoppa dem, menar du att det skulle funka om de inte ser mig som allsmäktig?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 08, 2010 12:21 pm

Jag är lite av samma erfarenhet som dej Niklas. Har haft flera konstellationer av hundar hemma som INTE fungerat ihop om inte jag varit on top of them.
Det intressanta är även att man märker att då man tappar fokus kan det genast börja hända saker sinsemellan hundarna..
Till överst på sidan Gå ner
mutchof

mutchof


Antal inlägg : 45
Join date : 10-10-20
Ort : Helsingborg

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 08, 2010 4:09 pm

Vi har Lars Fält, Per Jensen, Anders Hallgren, Kerstin Malm, Kenth Svartberg mfl.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.orkanensmusclemachine.blogspot.com/
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 08, 2010 5:47 pm

mutchof skrev:
Vi har Lars Fält, Per Jensen, Anders Hallgren, Kerstin Malm, Kenth Svartberg mfl.

Nå har ikke jeg lest alle av disse men anders Hallberg og Svartbergs(begge to) har jeg lest en del av i forhold til instruktørutdannelsen min. Nå er det noen år siden, men jeg kan ikke huske at jeg satt igjen med inntrykk av at de forkaster tanken om flokkmentalitet...

Altså; Jeg gjorde 1 søk på Lars Fält, og dette var det første som dukket opp:

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

1 eneste søk på svartberg:
http://www.svartbergs.se/popBR.html

Ett søk på Kerstin Malm ga bøker i et kursopplegg hos henne, flere av dem omtaler lederskap:

http://www.dogtrainer.se/Utbildning-hos-oss.html

en bok om lederskap av Per Jensen:
"Djurens beteende och orsakernat till det" av Per Jensen

Og dette tok meg omtrent 3 minutter...

Så å si at disse ikke bruker både begrepet og tankegangen rundt lederskap/rang/flokk blir jo litt feil... Men det er mange måter å jobbe med lederskap på, og der er det flere som er uenige, men at vi snakker flokk - jo det gjør vel de fleste som har drevet litt med hund! Men det kan jo hende at du legger noe annet i ordet enn det jeg gjør...
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 08, 2010 5:51 pm

Eva skrev:
Jag är lite av samma erfarenhet som dej Niklas. Har haft flera konstellationer av hundar hemma som INTE fungerat ihop om inte jag varit on top of them.
Det intressanta är även att man märker att då man tappar fokus kan det genast börja hända saker sinsemellan hundarna..

Japp, og vi har også hatt hunder her hjemme hvor ingen av oss har hatt mulighet til å være på toppen, bl.a med Barkas og jeg med Mimmi. Der jobbet vi jo ikke med tanke om lederskap fra begynnelsen( av ren uvitenhet), i tillegg til at han var en omplassering Sad Palma derimot har vokst opp med flokktanken fra dag 1, og hun er ikke et problem med andre hunder i det hele tatt. Nå er ikke jeg spesiellt dominant som person, jeg har måttet lære meg det - med god hjelp fra Tony Pöyhönen - som i alle fall bruker flokk og rang bevisst.
Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 08, 2010 8:50 pm

mutchof skrev:
Vi har Lars Fält, Per Jensen, Anders Hallgren, Kerstin Malm, Kenth Svartberg mfl.

Ok då fattar jag... Suck, sätt ngn av dessa m en av de tuffare raserna så ska du få se om de ändrar sig...
Gick valpkurs m en riktigt snäll DC hos en av dessas lärjungar, inte ens det redde de ut, utan var uppriktigt rädda för jycken...Jäkla pajasar!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 08, 2010 9:06 pm

Haha ja jag har ibland undrar hur de skulle hantera en riktigt vass dc, det är inte riktigt samma sak som random brukshund..
Men då blir väl svaret att en sån hund inte har i ett civiliserat samhälle att göra..
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 08, 2010 10:33 pm

Altså, jeg har jo ikke noe i mot shaping og klikking. Jeg bruker det jo en del i show. Men for meg så er det ENORM forskjell på trening og hverdagslydighet. Vi har sykt bortskjemte hunder, men de få reglene som er er 100%! De viker vi ikke en tomme på - uansett Exclamation Jeg tror på at det er trygt for hunden, og det er vledig behagelig for meg flower
Till överst på sidan Gå ner
mutchof

mutchof


Antal inlägg : 45
Join date : 10-10-20
Ort : Helsingborg

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptytor dec 09, 2010 7:22 am

Jag har inte sagt ngt om ledarskap. Det jag kommenterade var kommentaren att hunden skiter i tillsägelse om att vara tyst som att den ser sig själv som högre i rang. Sen har hundar flock sinsemellan men vi är fortfarande människor och inga hundar. Ett bra ledarskap är ju a och o men har ju inget med sk rang att göra utan har med att du fått hundens förtroende och lärt den att det lönar sig att lyssna på dig. Anders hallgren tycker fö att nästan alla beteende problem kommer ur för lite aktivering.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.orkanensmusclemachine.blogspot.com/
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptytor dec 09, 2010 9:33 am

Jag tror faktiskt att med en ras som Dogo canario eller annan skarp, utpräglad vakthundsras så är inte svaret på alla frågor för lite aktivering.
Det är definitivt svaret på många frågor, men att säga att en ovtjarka som inte släpper in ungarnas kompisar bara behöver spåra i några timmar typ är ju t.ex rätt naivt....

Jag tycker faktiskt att jag rätt ofta känt mej frustrerad över folks oförstående för min egen ras mentalitet.
Det är något jag t.ex har märkt då jag tränat med inbitna bull och terrier-folk.....

Endel rasegenskaper tränar man inte bort genom aktivering.....
Och nu råkar det ju falla sej så att de rasegenskaper en DC har kanske faktiskt skulle anses vara egenskaper en riktig problemhund har om det varit en annan ras...och jag har upplevt ett oerhört oförstående för detta.....

Nu är det ju jävligt off topic...och har inte mycket att göra med en skällande hund man inte får tyst på...
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptytor dec 09, 2010 10:30 am

mutchof skrev:
Jag har inte sagt ngt om ledarskap. Det jag kommenterade var kommentaren att hunden skiter i tillsägelse om att vara tyst som att den ser sig själv som högre i rang. Sen har hundar flock sinsemellan men vi är fortfarande människor och inga hundar. Ett bra ledarskap är ju a och o men har ju inget med sk rang att göra utan har med att du fått hundens förtroende och lärt den att det lönar sig att lyssna på dig. Anders hallgren tycker fö att nästan alla beteende problem kommer ur för lite aktivering.

Jeg tenker jo at lederskap og rang er gjensidig avhengig av hverandre. Hvordan kan du ha et lederskap om det ikke finnes en form for rang? Man kan sammenligne det med en bedrift der man har et hierarki. Lederen er ansvarlig for alle sine ansatte, uten de ansatte ville han ikke vært leder. En leder må ha noen å lede for å kunne være leder...

Og, jeg er enig , at lederskap har med tillit(fortroande) og belønning å gjøre, men det har også med trygghet og respekt å gjøre(godt lederskap) . Problemet som lett dukker opp på i alle fall DC(generellt) er at terskelverdiene for vakt er så lav at instinktivt vil vaktingen gi en større stimuli enn f.eks en godbit.

Hunden vil altså oppnå en større belønning ved å vakte en å ekempelvis spise(motta belønning). Erfaringsmessig vil man da kunne si(som de fleste som eier en DC her inne sier i denne tråden) at lederskapet og rangen blir viktig. For hunden, som belønner seg selv på best mulig måte ved å vakte, vil da med en god og trygg leder kunne oppgi vakten fordi terskelverdiene for vakt er høyere enn for å trosse lederskapet. Den vil også stole på at lederen "vakter" flokken, slik at den ikke trenger det.

Vi må tenke terskelverdier, som er individuelt for rase og hvert individ, og evnen til selvbelønning/selvstimuli... Dette har med rasekunnskap å gjøre. Hvilke terskelverdier har din rase, og ikke minst; ditt individ? Hva skal til for at ditt individ får en høyere terskel for vakt? Er det belønning, eller er det rang(trygghet på at leder kan ta ansvaret)?

For ordens skyld i denne saken:
Lav terskelverdi: hunden har lett for å bjeffe/lite påvirkning
Høy terskelverdi: hunden har vanskligere for å bjeffe /mye påvirkning
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptytor dec 09, 2010 10:58 am

A pro pos ordet "rang" så måtte jeg ta meg en titt i den etymologiske ordboken for å se hva det opprinnelig har betydd. Via flere språk kommer ordet rang fra det franske "ranger" som betyr å "stille i rekke".
"Lede"(som i lederskap) betyr opprinnelig: Styre, føre, leie, ledetog, rettlede, veilede.

Jeg tenker at disse to ordene helt og holdent er avhengig av hverandre Wink

forsåvidt OT, men allikevel ikke...

Uansett er dette en diskusjon jeg setter pris på, da jeg kan beytte teorien litt igjen cheers
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptytor dec 09, 2010 11:01 am

Det är en intressant diskussion som jag kanske borde flytta egentligen, till ett eget ställe..
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptytis dec 14, 2010 6:40 pm

Ledarskap är ett intressant ämne... Jag tycker att man ska ha ett bra och sunt ledarskap till sin hund. Vi använder oss av godbitarna hos olika hundpsykologer eller vad de nu kallar sig som t.ex. Anders Hallgren (klickerträning vid inlärning), Cesar Millan (kroppsspråket) och Fredrik Steen som jag tycker har bra åsikter kring ledarskap.

Aji och jag gick vardagslydnad hos en IMMI-instruktör och när vi skulle göra vår första inkallning på avstånd höll instruktören i hunden till ägaren gjorde en inkallning. När det var vår tur sa instruktören att Aji (4 månader) kan jag inte hålla. Hon är alldeles för stark. Det kändes inte så seriöst precis. Det finns ju IMMI-instruktörer som utbildar sig vidare till hundpsykologer som sedan ska ta sig an "problemhundar".

Jag pratade med en tjej som är utbildad genom Canis om Ajis resursförsvar mot andra hundar, hennes vakt och om den perioden då Aji gjorde utfall vid vissa hundmöten. Hon hävdade att allt handlade om Ajis rädsla att förlora det som finns runt omkring henne, det hade i grund och botten inget med vakten att göra. Denna åsikten delar jag inte med henne.

Enligt Canis handlar det om att hunden ska göra allt frivilligt, man väntar ut hunden att vilja utföra det matte/husse vill och belönar positivt beteenden och nonchalerar allt negativt beteende. Jag känner att detta funkar inte för oss iaf. Hur gör man då vid ett utfall? Bara står där och väntar ut hunden tills den har lugnat ner sig? Man lär t.ex. inte in nej vid förbud och man korrigerar absolut inte.

Vi har använt oss av "skvallerträning" och det har gett resultat, annars är Canis synsätt inget för oss. De anser även att man ska aldrig ta i hundens mat eller ta ifrån skålen och sen sätta tillbaka den igen, man ska aldrig gå fram till en hund och ta ett tuggben från hunden då de anser att detta kan skapa aggressivitet mot ägaren, hur ser ni på detta?

Vi kan ta matskålen, leksaker och ben från Aji utan att hon visar någon aggressivitet mot oss. Det känns som ett måste för ens egen säkerhet och för hunden(om den skulle få i sig något olämpligt) att man kan ta ifrån den saker den tuggar på. Vi kan även öppna munnen på henne om hon har något litet inne i munnen och plocka ur det. Detta har vi tränat från dag ett här hemma. Det är vi som bestämmer över alla resurser och inget är "gratis", hon får inget utan(oftast iaf) utan en motprestation. Det kan vara så enkelt som ett sitt. Om vi tex. tappar något på golvet, mat eller vad som helst...Då tar hon det inte förrän hon fått ett varsågod från oss.

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Emptyons dec 15, 2010 8:41 am

Ja jag skulle kunna instämma på ditt inlägg helt Jessica...det är väl ungefär så jag handskas med mina hundar med.


Om jag INTE skulle korrigera då dom gör fel, t.ex utfall eller dylikt hade jag nog inte haft sådär våldsamt trevliga hundar...haha

Genom att känna sin hund och kunna förutse vad som hända skall kan man ju avleda dom i förväg också...
Men inte sjutton tänker jag då gå och trycka i hunden gobitar så länge den INTE gör fel...

Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Rang och ledarskap på DC Empty
InläggRubrik: Sv: Rang och ledarskap på DC   Rang och ledarskap på DC Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Rang och ledarskap på DC
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Mentalitet, beteende.-
Hoppa till: