Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Snart 10 år

Gå ner 
+2
Bente
case
6 posters
FörfattareMeddelande
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Snart 10 år   Snart 10 år Emptyfre nov 12, 2010 7:25 pm

Nu har det snart gått 10 år sedan Dogo canarion blev "godkänd" av FCI. 2011 närmar sig, vad tror ni kommer hända? Kommer rasstandarden revideras? Kommer rasen att bli permanent godkänd?

Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptyfre nov 12, 2010 9:11 pm

Jeg tror helt sikkert at rasen blir godkjent, og jeg tror standarden kommer til å endres...kanskje så mye at vi ikke kommer til å holde på med denne rasen noe mer...
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptyfre nov 12, 2010 9:31 pm

Åt vilket håll tänker du att det kommer ändras?
Till överst på sidan Gå ner
Hege Marie

Hege Marie


Antal inlägg : 52
Join date : 10-06-30
Ort : Moss, Norge

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptyfre nov 12, 2010 10:55 pm

Vet dere sånn ca. når i 2011? Og hvorfor tror du Bente, at det blir så store endringer i rasestandard? Og hvis du har rett, tror du rasestandarden blir endret i veldig negativ retning?
Dette blir spennende...... affraid Vi har akkurat hentet en tispe i Polen, og kjøpt en i Frankrike.....
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptylör nov 13, 2010 5:56 pm

Godkjenningen mener jeg var i juni-11...Jeg tror (vet jo ikke, men...) at standarden kommer til å tillate tyngre og mer overtypede individer enn det vi ser i dag, og for en rase som opprinnelig skal drive kveg og vakte, så ser jeg det som negativt, rent funksjons-og helsemessig... det er allerede mange individer som ikke på langt nær er i stand til å holde tempo i mer enn 1 time, om de klarer så lenge..

Om så blir, så vil ikke jeg være en del av den utviklingen. vi har nok av halte og unfunksjonelle hunder som blir premierte som det er...
Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptysön nov 14, 2010 10:12 am

Bente skrev:
Godkjenningen mener jeg var i juni-11...Jeg tror (vet jo ikke, men...) at standarden kommer til å tillate tyngre og mer overtypede individer enn det vi ser i dag, og for en rase som opprinnelig skal drive kveg og vakte, så ser jeg det som negativt, rent funksjons-og helsemessig... det er allerede mange individer som ikke på langt nær er i stand til å holde tempo i mer enn 1 time, om de klarer så lenge..

Om så blir, så vil ikke jeg være en del av den utviklingen. vi har nok av halte og unfunksjonelle hunder som blir premierte som det er...

Håller helt med Bente här, tycker redan att minimi vikt är ett helt tokigt sätt att sätta gräns. Skillnader i tex benstomme gör att vissa hundar måste vara direkt feta för att komma upp i standardvikt.
Jag personligen vill ha mina hundar fungerande, mentalitet & hälsa kommer långt före storleksprioritering här.
Till överst på sidan Gå ner
Hege Marie

Hege Marie


Antal inlägg : 52
Join date : 10-06-30
Ort : Moss, Norge

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptysön nov 14, 2010 11:57 am

Hvis den nye standarden kommer til å tillate mye større hunder enn i dag, og oppdrettere henger seg på det.... ser jeg for meg at
det vil bli et skille på Norden og resten av Europa. Jeg tror oppdrettere i dag, blir mer og mer opptatt av helse og funksjonalitet.
I alle fall her i Norden (ser det samme i Frankrike)
For meg som er ny eier av Dogo Canario, liker jeg hunder som er store OG funksjonelle, og jeg mener det godt går godt an og kombinere, så lenge man ikke bare konsentrerer seg om front på oppdretterdyrene..
Jeg vet i alle fall at når tiden kommer for at Suri skal ha kull (HVIS hoftene er bra og hun er en stødig hund ellers), skal det ikke brukes en hanne som KUN har bredde. Samme f... hva rasestandarden sier om vekt og størrelse.

Hvis Bente får rett i sine antagelser, får vi bare håpe at ikke oppdrettere ødelegger denne flotte rasen! Sad
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptysön nov 14, 2010 12:34 pm

Hege Marie skrev:
Hvis den nye standarden kommer til å tillate mye større hunder enn i dag, og oppdrettere henger seg på det.... ser jeg for meg at
det vil bli et skille på Norden og resten av Europa. Jeg tror oppdrettere i dag, blir mer og mer opptatt av helse og funksjonalitet.
I alle fall her i Norden (ser det samme i Frankrike)
For meg som er ny eier av Dogo Canario, liker jeg hunder som er store OG funksjonelle, og jeg mener det godt går godt an og kombinere, så lenge man ikke bare konsentrerer seg om front på oppdretterdyrene..
Jeg vet i alle fall at når tiden kommer for at Suri skal ha kull (HVIS hoftene er bra og hun er en stødig hund ellers), skal det ikke brukes en hanne som KUN har bredde. Samme f... hva rasestandarden sier om vekt og størrelse.

Hvis Bente får rett i sine antagelser, får vi bare håpe at ikke oppdrettere ødelegger denne flotte rasen! Sad

De hundene du har/har hatt er jo absolutt innenfor det jeg rent eksteriørt ser som standard Very Happy Problemet kommer når hunder på max 66 cm, med vekt opp i mot 70 kg, er overdrevne i front, og ser ut som Holmenkollen i ryggen... Ja, Dc skal ha en stigende overlinje, men den skal jo ikke være svai...

Jeg har begynt å legge merke til at hunder(ikke bare i vår rase, men der også) på utstilling kommer så langt som til BIS-finalene, også er de halte!! Mad DET er ikke ok i min bok!

Jeg var forleden på en utstilling(jeg bare var å tittet, og stillte ikke noe) der 50% av hundene i en liten rase var stokk halte(2 av 4), og det var INGEN, hverken dommer, ringsekretær, skriver, oppdretter eller eiere som trakk eller KIP'et hundene... Jeg kjenner jeg blir dritfrustrert når jeg ser det...For mange av disse hundene blir satt i avl, og er de halte, så er de fa.. ikke friske!

Hadde jeg stått og sett et av våre avkom halte i ringen, så hadde jeg umiddelbart bedt eieren om å trekke den, og hadde eier nektet, så hadde jeg som oppdretter klaget det inn for NKK! Så mye er ikke en tittel, premiering, kritikk eller rosett verdt! det er individers LIV vi leker med, og det lurer jeg på om blir lett å glemme?

FCI sier at det skal dømmes friskt og sunt, da lurer jeg på når halting ble et sunnhetstegn og kvalifiserer en hund til premiering?

Men det er mine tanker og meninger, og jeg håper vi slipper å se hunder i alle fall i vår rase halte rundt i ringen og bli premiert... Jeg mener det er skammelig!

Till överst på sidan Gå ner
Hege Marie

Hege Marie


Antal inlägg : 52
Join date : 10-06-30
Ort : Moss, Norge

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptysön nov 14, 2010 5:07 pm

Bente skrev:


FCI sier at det skal dømmes friskt og sunt, da lurer jeg på når halting ble et sunnhetstegn og kvalifiserer en hund til premiering?

Men det er mine tanker og meninger, og jeg håper vi slipper å se hunder i alle fall i vår rase halte rundt i ringen og bli premiert... Jeg mener det er skammelig!


Amen til dette, Bente! Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptysön nov 14, 2010 5:52 pm

Hmms ja men hur mycket kan standarden egentligen ändras?? :/ Den är ju så pass vid nu så att allt mellan en stor och övertypad hund eller en rätt liten moderat byggd hund kan klassas som rastypisk enligt standard?...

Blir hur som helst intressant se...det kommer dock inte ändra min syn på en idealisk DC... bounce
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptysön nov 14, 2010 6:57 pm

Eva skrev:
Hmms ja men hur mycket kan standarden egentligen ändras?? :/ Den är ju så pass vid nu så att allt mellan en stor och övertypad hund eller en rätt liten moderat byggd hund kan klassas som rastypisk enligt standard?...

Blir hur som helst intressant se...det kommer dock inte ändra min syn på en idealisk DC... bounce

Ja, det blir spennende, for nå rammer jo standarden alt fa vår pittelille hedda, med sine 40 kg og 57,5 cm til eksempelvis Vader... Jeg er jo for maksvekt igjen jeg da, da må man automatisk tenke seg litt mer om av hensyn til det... En standard som tillater enda mer vil jo bare øke det uhomogene enda mer...osv. Men om man snevrer standarden inn(med eks maxvekt), så vil vi kanskje kunne se mer homogene individer de neste 10 årene...

snakket med en i Oslo her for noen uker siden, og han skrøt så stolt av at hans DC veide 70 kg( Shocked ) og at Palma(som er ganske så midt i standard) var aaaaalt for liten....sukk... Det er jo liksom så alt for mange som tror at dette skal være en STOR hund, mens den i standarden blir omtalt som en "mellomstor mollosser"...
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptymån nov 15, 2010 9:14 am

Ja det ska bli spännande att följa. Vem är det som genomför utvärderingen? FCI? Spanska rasklubben?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptymån nov 15, 2010 9:38 am

Jo men det är just som då hundar som Vader anses som normala jag blir lite rädd för framtiden, Keka de guadalcan är en tik som jag tycker är too much också...skitsnygg hund men vara för stor. Hanar i 75 kilosklass och tikar i 65 kilosklass är verkligen inget jag vill se i rasen :/

Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptymån nov 15, 2010 9:43 am

Fast det är ju just det där att viktangivelser i en standard faktiskt är väldigt diffusa...iaf på en så här stor ras...och i synnerhet då hundar inte mäts lika noggrannt som i Norge någon annan stans!
Är Vader under 65 och Keka under 61 så kan jag äta upp min hatt (om jag haft nån)...

Satt och funderade på staffordshire bullterrier, där det till en början inte fanns någon maxstorlek, det handlade om proportionerna i hunden och storleken spelade mindre roll.
Sedan lades det till en maxhöjd på 41 cm tror jag det är..och det verkar ju som att dom mäts noggrannt på utställningar?..

Egentligen borde man ju hålla sej till höjdangivelserna och sedan att hunden ska vara proportionerlig och korrekt byggd...då borde den automatiskt ligga på en bra vikt? Kiwi är 61 cm, maxhöjd på en tik och hon väger mellan 52 och 55.
Alltså borde en tik som är proportionerlig och normalbyggd men som väger 60 kg vara FÖR stor...

Men då vill det ju till att alla börjar mäta jyckarna också..
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptymån nov 15, 2010 4:06 pm

Eva skrev:
Fast det är ju just det där att viktangivelser i en standard faktiskt är väldigt diffusa...iaf på en så här stor ras...och i synnerhet då hundar inte mäts lika noggrannt som i Norge någon annan stans!
Är Vader under 65 och Keka under 61 så kan jag äta upp min hatt (om jag haft nån)...

Satt och funderade på staffordshire bullterrier, där det till en början inte fanns någon maxstorlek, det handlade om proportionerna i hunden och storleken spelade mindre roll.
Sedan lades det till en maxhöjd på 41 cm tror jag det är..och det verkar ju som att dom mäts noggrannt på utställningar?..

Egentligen borde man ju hålla sej till höjdangivelserna och sedan att hunden ska vara proportionerlig och korrekt byggd...då borde den automatiskt ligga på en bra vikt? Kiwi är 61 cm, maxhöjd på en tik och hon väger mellan 52 och 55.
Alltså borde en tik som är proportionerlig och normalbyggd men som väger 60 kg vara FÖR stor...

Men då vill det ju till att alla börjar mäta jyckarna också..

Kunne ikke sagt det bedre selv cheers
Till överst på sidan Gå ner
Riocha




Antal inlägg : 91
Join date : 10-06-30

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptymån nov 15, 2010 5:24 pm

At det finnes så mange overtypede hunder er vel å ta litt i. Og den vekten virker jo litt overdrevet etter min mening.
Jeg vet at både høyde og vekt blir lagt på en del av hundene,så vi skal ikke tro på alt som står på div hjemmesider.
Jeg har sett hunder selv og den vekt og høyde som står er overhode ikke riktig!!
Jeg tror ikke det vill bli gjort så veldig mye forandringer på rasestandarden ,og Fci lager ikke en standard som er usunn i forhold til det anatomiske på en hund. Tror nok det er kun små forandringer som blir gjort.
Må bare også tilføye at en hund med rak overlinje er like feil som en hund som er svai og 20 cm høyere bak Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Riocha




Antal inlägg : 91
Join date : 10-06-30

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptymån nov 15, 2010 5:25 pm

Må bare tilføye at jeg håper jo ikke DC skal ligne en forvokst engelsk Bulldog!!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Emptymån nov 15, 2010 5:28 pm

Näeh jag har inte sett viktangivelser på någon hemsida alls så jag vet inte, men efter att ha stått brevid både keka och vader och då jag vet vad min egen hund väger och vilken storlek hon är i så kan man ju ganska lätt gissa vikten...

Ja alla fel i standard oavsett åt vilket håll är ju lika allvarliga i min mening, jag vill då inte ha en tunnt byggd liten sak med överlinje som en amstaff...
Min personliga smak säger nog hellre övertypad än undertypad, i synnerhet i avel...känns som att det är sällan en tunn hund lämnar en rejäl hund, men däremot lämnar oftast jättehundar normalstora avkommor...tänker på t.ex loxa xanlitand som väl väger närmare 70 kg.

men ändock..hade alla hundar mätts nitiskt på utställningar så hade man nog kommit till bukt med det problemet, för man får inte in hur mycket hund som helst under 65 cm om den fortfarande ska se ut som en DC Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Snart 10 år Empty
InläggRubrik: Sv: Snart 10 år   Snart 10 år Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Snart 10 år
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: