Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Titt på tänderna...

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
linda

linda


Antal inlägg : 16
Join date : 10-09-28
Ort : Oslo

Titt på tänderna... Empty
InläggRubrik: Titt på tänderna...   Titt på tänderna... Emptytis okt 12, 2010 6:39 pm

Tänkte höra med er med mera erfarenhet av våran härliga ras angående utställning och titt på tänderna... Detta hör väl kanske hemma under både utställning och mentalitet...
Agira blir nu 12 månader i dagarna... Jag har inte ställt ut henne än men har stor lust att prova, jag är helt rookie på utställningar så till en början hade det varit för att lära å ha kul.
MEN Agira är väldigt känslig om någon främmande kommer henne för nära huvudet. Hon är alltså ganska skeptisk mot nya bekantskaper och behöver tid för att känna att det är OK. När hon väl känner sig bekväm så är hon världens härligaste och gör allt för att vinna ditt hjärta. Jag accepterar och respekterar att hon behöver tid. Men så tänker jag att på utställning i en situation där dommaren ska se på hennes tänder så kommer vi ju ryka ut illa kvickt. För då säger hon garanterat ifrån med en knurrning...
Dessvärre tror jag detta bottnar i en dålig veterinärupplevelse när hon va ca 8 månader och vi va där av en annan anledning men jag bad också veterinären ta en titt på tänderna så att det såg fint ut. Första sidan gick bra sen sa Agira ifrån och veterinären blev rädd. Hon kallade in en assistent och anbefallde mig att gå ut ur rummet... Efterklok som man är så skulle jag ju aldrig gått ut därifrån... Så jag har full förståelse av att hon inte vill att främmande ska titta henne i munnen.
Men någon stans måste vi börja om och jag är i kontakt med en tjej här i Oslo som är utbildad hundpsykolog och har "egna" veterinärer som hon samarbetar med. Så veterinärträning ska vi börja med inom en snar framtid.

Men jag har väldig lust till att höra vad ni har å säga om saken!!

Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Titt på tänderna... Empty
InläggRubrik: Sv: Titt på tänderna...   Titt på tänderna... Emptyons okt 13, 2010 7:06 am

Domaren ska alltid titta på tänderna. Ibland frågar domaren om man själv vill visa tänderna, framförallt utländska/internationella som är vana vid hundar som inte är så pigga på främmande som tittar dem i munnen.

Det är lite upp till domaren. Det kan dock ge ett minus i protokollet om domaren inte får titta på tänderna.



Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Titt på tänderna... Empty
InläggRubrik: Sv: Titt på tänderna...   Titt på tänderna... Emptyons okt 13, 2010 8:11 am

Har för mej någon sagt man alltid kan begära att visa tänderna själv?

Är väl bara att göra det innan domaren hinner med spänna upp käften själv så kanske dom inte ens försöker?

De flesta sydeuropeiska domare ber en att göra det ja. Endel vill ju dock in och känna efter ändå så att alla tänder finns då ju tandbortfall är rätt vanligt inom rasen.

Kiwi vägrade visa tänderna på MH:t Laughing fick skitpoäng på det, men på en utställning har hon konstigt nog aldrig brytt sej...
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Titt på tänderna... Empty
InläggRubrik: Sv: Titt på tänderna...   Titt på tänderna... Emptytor okt 14, 2010 7:04 am

Det er jo uten tvil en fordel om dommeren kan få lov til å se på tennene. Dere har jo hatt en skikkelig dårlig opplevelse hos veterinæren, men det er ikke umulig å få vekk. Jeg har stillt en tispe, som i Jr.klassen ble tråkket skikkelig på poten av dommeren under tannvisningen. Hun ble ganske vrang og usikker i tannvisningen etter det.

Jeg benyttet klikker i etterkant av episoden. Lærte først inn klikkeren(klikk-godbit-klikk-godbit) til hun forstod at det ALLTID kom en godbit etter klikket. Deretter begynte jeg bare å løfte på leppen hennes selv, og klikket. Etterhver kunne jeg løfte på begge sider - også klikke.

Neste steg var å stille meg utenfor et kjøpesenter, så nærme døren som mulig, også gjentok jeg prosessen med å røre lepper, tannkjøtt og tenner - selv, og klikke og belønne. Jeg la på mer og mer påvirkning rundt oss og belønnet all godtakelse av berøring rundt og inne i munnen.

Ved første anledning etter at hun helt og holdent godtok at jeg løftet og pillet fikk jeg en hun har truffet før, men ikke kjenner godt til å begynne å hilse på henne mens hun stod stille. Klikk-belønn. Etterhvert kunne vedkommende gå bort og løfte leppen på en side - klikk-belønn. slik jobbet vi leeeenge!

Når tannvisningen gikk fint med folk hun kjente - hver gang, begynte vi med fremmede. De første gangene hilste de, løftet forsiktig på en leppe og trakk seg vekk - klikk og belønn.

Om hunden din trekker seg vekk de første gangene, så la den gjøre det, ikke press den, men klikk og belønn når den blir stående.

Tispen jeg trente har i dag en solid og fin tannvisning lol!

Et annet alternativ er å gjøre mye av det samme, men la den som skal se på tennene holde en godis som hunden virkelig DIGGER i høyre hånd, la hunden gnage på den, mens man løfter på leppen fra undersiden av haken. Belønn hvert eneste lille steg fremover med at "dommeren"(den som utfører tannvisning) gir fra seg godbiten og trekker seg vekk.

Gå kjempesakte frem, og belønn enhver berøring av lepper, tannkjøtt eller tenner. Når hunden begynner å bli solid på visningen, husk å gå litt tilbake inne i mellom og belønn bare en berøring på leppe eller kjeve. Jobb alltid med henden fra undersiden av hundens hode frem til den er skikkelig trygg på at det ikke er farlig. Da begynner dere forsiktig å jobbe fra oversiden. Belønn-belønn-belønn lol!

Dette er i alle fall to varianter som er gode, jeg benytter begge varianter på valper og unghunder også. Min egen hund har jeg helt glemt å trene inn tannvisningen på, da jeg ikke begynte å stille henne før etter at hun var to år. Men etter en liten uke med trening viser hun nå tenner helt greit.

Det du sannsynligvis oppnår er en hund som blir litt nysgjerrig på dommeren, og den vil etterhvert logre og selv strekke frem hodet for visning!

Håper dere får det til! Lykke til flower
Till överst på sidan Gå ner
linda

linda


Antal inlägg : 16
Join date : 10-09-28
Ort : Oslo

Titt på tänderna... Empty
InläggRubrik: Sv: Titt på tänderna...   Titt på tänderna... Emptytor okt 14, 2010 11:50 am

Tack för svar!!
Super bra tips från dig Bente! Det är inga problem för mig att titta i hennes mun, jag kan böka runt me henne hur som helst det är inga problem. När vi var i sverige i somras så fick mina föräldrar lov att ta fingrarna innanför läpparna... så det finns ju hopp! men det är just att en främmande person skall göra det... Å få en främmande hundvan att vilja göra det.

Nu ska det köpas klicker å sakta men säkert börja tränas!!

Tack igen!!
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Titt på tänderna... Empty
InläggRubrik: Sv: Titt på tänderna...   Titt på tänderna... Emptytor okt 14, 2010 12:24 pm

Klicker är superbra vid inlärning/tillvänjning! Det tar ett tag innan man hittar rätt timing, men sen så...Smile
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Titt på tänderna... Empty
InläggRubrik: Sv: Titt på tänderna...   Titt på tänderna... Emptytor okt 14, 2010 9:49 pm

Ja, klikker er knall i mange tilfeller. Jeg bruker det mye, spesiellt i show-trening! Jeg er nok ikke en som "klikker-trener", men jeg bruker mye klikker i treningen. Det som er viktig å huske på er at man får det man klikker for, så om man ikke får frem det man ønsker, så er det fordi timingen på klikket er feil.

"Man får det man belønner"

Lykke til Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Titt på tänderna... Empty
InläggRubrik: Sv: Titt på tänderna...   Titt på tänderna... Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Titt på tänderna...
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Mentalitet, beteende.-
Hoppa till: