Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 BPH, alternativ för MH

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Gäst
Gäst




BPH, alternativ för MH Empty
InläggRubrik: BPH, alternativ för MH   BPH, alternativ för MH Emptyons sep 08, 2010 11:12 am

Jag lägger in denna texten hämtat från SKKs hemsida. Jag hoppas det här blir ett bra alternativ till brukshundrasernas MH-test.



Kommittén för hundars mentalitet (KHM)
Beteendebeskrivning (BPH)
Beskrivning av hundens beteende och personlighet
Under 2010 genomförs ett projekt för att utveckla en ny form av beskrivning för hundars beteende. Går allt bra blir beskrivningen redan under 2011 officiell och organiseras av Svenska Kennelkubben. Beskrivningen, som kallas BPH (Beteende och Personlighetsbeskrivning Hund), ska vara för alla hundraser. Förutom att den ska ge information om den enskilda hunden som hundägaren har nytta av är förhoppningen att beskrivningen ska bli en pusselbit i strävan att upprätthålla den sunda hundavel vi har i Sverige.

Vi har valt ut fem hundraser som ska hjälpa oss i utvecklingsarbetet under 2010 – american staffordshire terrier, dvärgpinscher, golden retriever, rhodesian ridgeback och whippet. Dessa rasklubbar har ställt sig positiva till samarbetet. Med stor glädje har även hundägare engagerat sig i projektet. Från juni och fram till testperiodens slut är mer än 200 hundar beskrivna eller inbokade för beskrivning, vilket innebär att projektet nått sitt beskrivningsmål. Fortsatt hjälp från hundägare behövs under hösten men det berör bara ägare till redan beskrivna hundar. Vi vill rikta ett stort tack till alla hundägare som engagerat sig och hjälpt oss i utvecklingsarbetet!


www.skk.se under "projekt och kampanjer; finns mera att läsa omtestet.


Senast ändrad av Molåslia den ons sep 08, 2010 11:15 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

BPH, alternativ för MH Empty
InläggRubrik: Låter intressant...   BPH, alternativ för MH Emptyons sep 08, 2010 11:14 am

Detta låter intressant och jag kommer att följa detta för att se vad det ger för resultat...
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

BPH, alternativ för MH Empty
InläggRubrik: Sv: BPH, alternativ för MH   BPH, alternativ för MH Emptyons sep 08, 2010 1:16 pm

Hmmm...Betyr dette at det kun er disse rasene som får ta testen, eller er den åpen om andre ønsker å ta den også? Nå i prøveperioden altså flower
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




BPH, alternativ för MH Empty
InläggRubrik: Sv: BPH, alternativ för MH   BPH, alternativ för MH Emptyons sep 08, 2010 8:05 pm

Det står att testet nu är ute för de utvalda raserna detta året; sen ska resultatet säkert evalueras innan det läggs ut för alla raser nästa år, så har jag uppfattat texten..obs det finns mera att läsa på SKKs hemsida.
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

BPH, alternativ för MH Empty
InläggRubrik: Sv: BPH, alternativ för MH   BPH, alternativ för MH Emptytor sep 09, 2010 4:52 am

Tycker detta låter mycket intressant, bra att de har tagit tag i det nu!
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

BPH, alternativ för MH Empty
InläggRubrik: Sv: BPH, alternativ för MH   BPH, alternativ för MH Emptytor sep 09, 2010 8:19 am

Spennende prosjekt! Håper det kan bidra til bedre mentalitet på alle raser flower
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




BPH, alternativ för MH Empty
InläggRubrik: Sv: BPH, alternativ för MH   BPH, alternativ för MH Emptytor sep 09, 2010 11:32 am

Ja, jag tacksammar och välkomnar detta också.
De startade projektet för ja över ett år sedan, efter att Hälsa; med leder och ögon, var etablerat, och jag kännde att äntligen, äntligen nåt som kan gynna oss "vanliga"..på den mentala kollen på våra hundar. Dessutom är det PERFEKT nu i dessa rasförbudstider..opinionen ska se att vi tar ansvar!
SKK är här också duktiga med att uppdatera på sin hemsida, ofta, hur projektet skrider fram.
Detta gillar vi!! cheers
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





BPH, alternativ för MH Empty
InläggRubrik: Sv: BPH, alternativ för MH   BPH, alternativ för MH Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
BPH, alternativ för MH
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Mentalitet, beteende.-
Hoppa till: