Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Här var det tomt....

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptytis sep 07, 2010 11:21 pm

Undrar varför det var tomt här...


Och varför det som sagt inte röntgas så mycket??
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 9:04 am

Jeg tror at en av grunnene til at det er tomt her, er at akkurat denne debatten fører til mye krangel... Det er ikke så mange som røntger og uenigheten av hvor viktig det er er STOR!

Så noen få røntger, også er det slik det er, liksom sunny
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 9:14 am

Bente skrev:
Jeg tror at en av grunnene til at det er tomt her, er at akkurat denne debatten fører til mye krangel... Det er ikke så mange som røntger og uenigheten av hvor viktig det er er STOR!

Så noen få røntger, også er det slik det er, liksom sunny

Ja jo kanske det...

Tycker bara det är tråkigt att det medvetet struntas i att röntgas...

Är som sagt ny inom rasen och fick upp ögonen för något årsedan bara...

Har följt uppfödarna i sverige ett tag och jag gillar det inte...

Ingen röntgen, inget MH... Sorgligt....
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 9:57 am

Endel röntgar utan att avläsa resultaten officiellt, då dom inte litar på avläsningssystem eller helt enkelt inte vill avla på papper utan bryr sej om vad som egentligen syns på plåtarna.

Sen diskuteras det en hel del hur ärftligt HD är, det är inte en särskilt hög % på ärftligheten. Det är en polygen gen som måste komma från både mamman och pappan och den kan dyka upp lite vart som helst, även efter två A-höftade föräldradjur. Sedan är ju miljön en väldigt viktig bit också.

Själv är jag av åsikten att man bör röntga, jag gör det själv på mina hundar och jag skickar också in resultaten för officiell avläsning.
Sedan tycker jag inte nödvändigtvis att man måste avla på enbart perfekta leder, då målar man snabbt in sej i ett hörn och det finns risk att man bortser från otroligt mycket annat viktigt.

Många viktiga bitar är ju sånt som man kanske inte kan "bevisa" så enkelt som med röntgen.

HD-resultat är ju det mest konkreta och det enklaste att kolla på. Men det är också det absolut enklaste att göra....

En av mina gamla DC:s har A-höfter och 0 på armbågarna men är på grund av många orsaker inte en potentiell avelshund i mina ögon.
Samma hund har även gjort ett hyffsat MH, men det säger inte ett skit om hur han är som hund och hur hans mentalitet de facto är skulle jag säga.
Jag skulle snarare säga att hans mentalitet är en stor orsak till att jag inte skulle avla på honom.

Ändå är han i papprerna en perfekt avelshund antar jag. Han är till och med utställningschampion, så svart på vitt skulle han kanske vara en av de mer lämpade avelshundarna i Sverige.

Ändå skulle jag hellre använda en icke MH-beskriven hund med sämre röntgenresultat i avel om den hade de kvalitetér jag vill se i en DC.

Det är lätt att skydda sej bakom papper som kanske ser fina ut på pränt, för att sedan skita i allt annat.....

Generell hälsostatus, hudproblem osv, och det viktigaste av allt, MENTALITETEN.

Det har varit rätt mycket problem med DC:s i Sverige, i synnerhet med agressivitet.

Det finns uppfödare som vandrar på en jävligt farlig linje, för dom vill ha hundar som är balla och har "temperament"...

Jag själv vill absolut inte se Dogo canarios så utvattnad som många andra molosser-raser, som stora randiga labradorer..men jag vill absolut inte ha en hund som är onödigt agressiv heller :/


Så det finns myyyycket annat än HD i min mening, mycket annat som jag efter 5 år med rasen börjar inse vikten av.

I början var jag väldigt hård på HD också....men jag har iaf ändrat synen en aning på det. Trots att jag som sagt, själv alltid kommer att röntga och officiellt avläsa mina hundar. Smile
Ser ingen orsak till att inte göra det......

MH är jag mer tveksam till, då jag inte tycker att det funkar för den här rasen alls, som det är uppbyggt nu.
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 10:06 am

Bra sagt Eva; enig med dig, jag röntgar också alla mina, med avläsning; det kostar så lite och veta vad som finns inuti.. för andra rasentusiaster också! cheers
Den dagen vi kan testa våran ras på den nya personlighetstesten SKK nu körar igång, då är jag inte trög med att anmäla dit.
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 10:11 am

Eva skrev:
Endel röntgar utan att avläsa resultaten officiellt, då dom inte litar på avläsningssystem eller helt enkelt inte vill avla på papper utan bryr sej om vad som egentligen syns på plåtarna.

Sen diskuteras det en hel del hur ärftligt HD är, det är inte en särskilt hög % på ärftligheten. Det är en polygen gen som måste komma från både mamman och pappan och den kan dyka upp lite vart som helst, även efter två A-höftade föräldradjur. Sedan är ju miljön en väldigt viktig bit också.

Själv är jag av åsikten att man bör röntga, jag gör det själv på mina hundar och jag skickar också in resultaten för officiell avläsning.
Sedan tycker jag inte nödvändigtvis att man måste avla på enbart perfekta leder, då målar man snabbt in sej i ett hörn och det finns risk att man bortser från otroligt mycket annat viktigt.

Många viktiga bitar är ju sånt som man kanske inte kan "bevisa" så enkelt som med röntgen.

HD-resultat är ju det mest konkreta och det enklaste att kolla på. Men det är också det absolut enklaste att göra....

En av mina gamla DC:s har A-höfter och 0 på armbågarna men är på grund av många orsaker inte en potentiell avelshund i mina ögon.
Samma hund har även gjort ett hyffsat MH, men det säger inte ett skit om hur han är som hund och hur hans mentalitet de facto är skulle jag säga.
Jag skulle snarare säga att hans mentalitet är en stor orsak till att jag inte skulle avla på honom.

Ändå är han i papprerna en perfekt avelshund antar jag. Han är till och med utställningschampion, så svart på vitt skulle han kanske vara en av de mer lämpade avelshundarna i Sverige.

Ändå skulle jag hellre använda en icke MH-beskriven hund med sämre röntgenresultat i avel om den hade de kvalitetér jag vill se i en DC.

Det är lätt att skydda sej bakom papper som kanske ser fina ut på pränt, för att sedan skita i allt annat.....

Generell hälsostatus, hudproblem osv, och det viktigaste av allt, MENTALITETEN.

Det har varit rätt mycket problem med DC:s i Sverige, i synnerhet med agressivitet.

Det finns uppfödare som vandrar på en jävligt farlig linje, för dom vill ha hundar som är balla och har "temperament"...

Jag själv vill absolut inte se Dogo canarios så utvattnad som många andra molosser-raser, som stora randiga labradorer..men jag vill absolut inte ha en hund som är onödigt agressiv heller :/


Så det finns myyyycket annat än HD i min mening, mycket annat som jag efter 5 år med rasen börjar inse vikten av.

I början var jag väldigt hård på HD också....men jag har iaf ändrat synen en aning på det. Trots att jag som sagt, själv alltid kommer att röntga och officiellt avläsa mina hundar. Smile
Ser ingen orsak till att inte göra det......

MH är jag mer tveksam till, då jag inte tycker att det funkar för den här rasen alls, som det är uppbyggt nu.

Nej själv klart ska man inte bara stirra sig blind på röntgen papper med mera det finns många andra aspekter inom avel än bara det...

Men hälsoresultat överlag är nästan obefintlig bland dom svenska hundarna trots att importer sker och rasen växer och det tycker jag är trist om man vill komma någonstans med aveln idag..

Har som sagt följt rasen och uppfödare ett tag men i kulisserna för att se vad som sker....

Och något som jag tycker är trist är också att det ännu inte finns en rasklubb här i landet....
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 10:17 am

ja den där rasklubben...

Vi försökte två omgångar, men det gick inte för de olika sidorna att komma överens och som det är i nuläget får ingen av de som var med i försöket att starta upp vara med i en nystart av klubb.

Så så är det med det, tyvärr. Det kräver ju engagerade personer och det finns inte så våldsamt många sådana i den här rasen i Sverige....

Sen måste jag säga att jag tror att en del importerade hundar kan vara röntgade i hemlandet? Men jag vet inte.

Är själv förvånad över hur otroligt få som röntgar, jag förstår bara inte...

Jag tycker ju att man som valpköpare också har ett jätteansvar i att röntga så att man vet hur statestiken ser ut!

Men den kennel i Sverige som fött upp flest hundar har verkligen inte någon hög % röntgade avkommor :/
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 10:21 am



Och något som jag tycker är trist är också att det ännu inte finns en rasklubb här i landet....[/quote]


Ja vi har försökt starta rasklubb, men det var 2 grupperingar som var olika i synen på hur det hela skall gå till: båda med styrelses sammansättning och avelsarbete, och SKK var för fega till att gå in å styra upp det!! Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 10:25 am

Eva skrev:
ja den där rasklubben...

Vi försökte två omgångar, men det gick inte för de olika sidorna att komma överens och som det är i nuläget får ingen av de som var med i försöket att starta upp vara med i en nystart av klubb.

Så så är det med det, tyvärr. Det kräver ju engagerade personer och det finns inte så våldsamt många sådana i den här rasen i Sverige....

Sen måste jag säga att jag tror att en del importerade hundar kan vara röntgade i hemlandet? Men jag vet inte.

Är själv förvånad över hur otroligt få som röntgar, jag förstår bara inte...

Jag tycker ju att man som valpköpare också har ett jätteansvar i att röntga så att man vet hur statestiken ser ut!

Men den kennel i Sverige som fött upp flest hundar har verkligen inte någon hög % röntgade avkommor :/

Oj ok ja det låter ju inte bra att dom inte får vara med längre....

Jag kan bara hoppas att det kan startas upp en rasklubb här någon gång iaf....

Ja visst kan dom vara röntgade i hemlandet, men för att visa att man tänker på rasens hälsa och vidare utveckling här i landet så kan man faktiskt röntga om hunden när den landat på svensk mark....

Ok nej mass avla utan mål och ingen hälspstatus gynnar ju ingen...
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 10:26 am

Molåslia skrev:


Och något som jag tycker är trist är också att det ännu inte finns en rasklubb här i landet....


Ja vi har försökt starta rasklubb, men det var 2 grupperingar som var olika i synen på hur det hela skall gå till: båda med styrelses sammansättning och avelsarbete, och SKK var för fega till att gå in å styra upp det!! Evil or Very Mad [/quote]


Ja sånt är ju fasen inte kul alltså....
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 10:31 am

Johan skrev:
Molåslia skrev:


Och något som jag tycker är trist är också att det ännu inte finns en rasklubb här i landet....


Ja vi har försökt starta rasklubb, men det var 2 grupperingar som var olika i synen på hur det hela skall gå till: båda med styrelses sammansättning och avelsarbete, och SKK var för fega till att gå in å styra upp det!! Evil or Very Mad


Ja sånt är ju fasen inte kul alltså....[/quote]

Mycket besviken på moderklubben här... jag vill kalla SKKs hanteringen av detta som RAS-istisk!
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 10:46 am

Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:


Och något som jag tycker är trist är också att det ännu inte finns en rasklubb här i landet....


Ja vi har försökt starta rasklubb, men det var 2 grupperingar som var olika i synen på hur det hela skall gå till: båda med styrelses sammansättning och avelsarbete, och SKK var för fega till att gå in å styra upp det!! Evil or Very Mad


Ja sånt är ju fasen inte kul alltså....

Mycket besviken på moderklubben här... jag vill kalla SKKs hanteringen av detta som RAS-istisk![/quote]

Ja det har jag full förståelse för...

Är som sagt helt nybörjare på rasen men har haft tid och läsa på och vara i kontakt med uppfödare då utomlands då ingen här hittils uppfyllt mina krav vad gällande hälsa och typ, men detta var det löjligaste jag hört och det gör även mig besviken på Skk....
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 12:11 pm

Vi kommer att röntga Aji runt 24 månaders ålder!

Angående rasklubb så känns det lite pinsamt att det inte finns någon. När man tittar närmre på det så är det inte så konstigt...

Samtidigt är det lätt att gnälla och inte göra något själv...

Vi har pratat lite om att köra igång och organisera något men det finns för lite krokar att hänga upp en rasklubb i( i alla fall i nuläget).



Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 12:30 pm

Ja man ska ju ha en rätt stor grupp personer med nog kunskap, tid och engagemang för rasen och i nuläget verkar det svårt lyckas samla ihop en sådan grupp :/
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 3:08 pm

case skrev:
Vi kommer att röntga Aji runt 24 månaders ålder!

Angående rasklubb så känns det lite pinsamt att det inte finns någon. När man tittar närmre på det så är det inte så konstigt...

Samtidigt är det lätt att gnälla och inte göra något själv...

Vi har pratat lite om att köra igång och organisera något men det finns för lite krokar att hänga upp en rasklubb i( i alla fall i nuläget).





Citat :
Ja man ska ju ha en rätt stor grupp personer med nog kunskap, tid och engagemang för rasen och i nuläget verkar det svårt lyckas samla ihop en sådan grupp :/

Ja hade jag haft tillräcklig med kunskapen om rasen hade jag tagit tag i det men tyvärr så besitter jag inte det just nu...
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Kontentan är den....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 5:00 pm

Kontentan är den att hade jag kunskapen med mig och fler som tänker som jag hade jag mer än gärna tagit kontakt med skk och sett till att det blev slag i saken.....


Jag skulle gärna ha krav på att endast hundar som är rastypiska, röntgade och MH testade används i avel....


Vad gör överiga meriter så som utställnings champions med mera om inte hälsan går först....

Inget i mina ögon....
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 6:03 pm

Jag hoppas verkligen det kommer bli fler eldsjälar inom rasen som är villiga ta på sej att starta en rasklubb ja...

Och det är rätt förjävligt att SKK bakbundit oss som dom gjort :/

Men rasen växer och i takt med det kommer det fler personer som är gediget intresserade och förhoppningsvis kommer det hända någonting i slutändan.

Jag drog mitt strå till stacken då och det var väl hårfint nära att det gick vägen, men istället brakade det lös och det blev skit och pannkaka av allt.

Man kan tycka att vuxna människor borde kunna se över oliktänkande och enas om ett par frågor och starta rasklubb, men det är lite mer komplicerat än så ändå... :/

Det går inte bara att starta en rasklubb och sen tro den sköter sej själv....

Detta är väl 2 år sedan nu, och sedan dess har jag känt mej rätt uppgiven och mest skött mej själv på mitt håll och umgåtts med de jag orkar umgås med i DC-världen.
Jag väljer mina krig och har insett att det är ett enda jävla krig att försöka enas med "den andra sidan" (haha låter ju som nåt jävla spökprogram)...och det är ett krig jag för tillfället valt bort.

Det är liksom så jäkla splittrat allt ihop och det är en så förgiftad miljö för tillfället......
Tråkigast är det väl för nya människor som vill sätta sej in i rasen...

Vi "gamla rävar" som var med då rasen blev godkänd i skk har nog accepterat läget lite...tyvärr....

Då man har sitt eget kontaktnät med folk inom rasen, samt har en del kunskap och erfarenhet känner man ju inte att man behöver en rasklubb lika mycket...
Vilket ju förmodligen är helt fel sätt att tänka....

Hmm ja, det är invecklat iaf......och jag vet inte om det är något ljus i tunneln än på ett tag....
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 6:06 pm

Eva skrev:
Jag hoppas verkligen det kommer bli fler eldsjälar inom rasen som är villiga ta på sej att starta en rasklubb ja...

Och det är rätt förjävligt att SKK bakbundit oss som dom gjort :/

Men rasen växer och i takt med det kommer det fler personer som är gediget intresserade och förhoppningsvis kommer det hända någonting i slutändan.

Jag drog mitt strå till stacken då och det var väl hårfint nära att det gick vägen, men istället brakade det lös och det blev skit och pannkaka av allt.

Man kan tycka att vuxna människor borde kunna se över oliktänkande och enas om ett par frågor och starta rasklubb, men det är lite mer komplicerat än så ändå... :/

Det går inte bara att starta en rasklubb och sen tro den sköter sej själv....

Detta är väl 2 år sedan nu, och sedan dess har jag känt mej rätt uppgiven och mest skött mej själv på mitt håll och umgåtts med de jag orkar umgås med i DC-världen.
Jag väljer mina krig och har insett att det är ett enda jävla krig att försöka enas med "den andra sidan" (haha låter ju som nåt jävla spökprogram)...och det är ett krig jag för tillfället valt bort.

Det är liksom så jäkla splittrat allt ihop och det är en så förgiftad miljö för tillfället......
Tråkigast är det väl för nya människor som vill sätta sej in i rasen...

Vi "gamla rävar" som var med då rasen blev godkänd i skk har nog accepterat läget lite...tyvärr....

Då man har sitt eget kontaktnät med folk inom rasen, samt har en del kunskap och erfarenhet känner man ju inte att man behöver en rasklubb lika mycket...
Vilket ju förmodligen är helt fel sätt att tänka....

Hmm ja, det är invecklat iaf......och jag vet inte om det är något ljus i tunneln än på ett tag....

Ja detta låter onekligen trist, jag vet ju heller inte vad som hänt direkt då jag inte är så gammal i gamet än...

Men å andra sidan förstår jag ju Skk med om det vart en massa bråk och tjafs....
Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 8:04 pm

Håller helt m Eva här, allt har varit aå jäkla eländigt i rasens första år här att man tappade sugen helt, jag har ju hållt mig borta ett bra tag men har fått ny energi, enl mig har aveln tappat fotfästet helt och funktion har helt kommit i bakvattnet efter FCIs ändring av standarden.
Jag vill ha hundar som det är värt att mata, tjocka utställningshundar får mig att skämmas över den ras jag har valt så jag försöker visa att hunden faktiskt kan arbeta oxå å ändå hålla!
Klart avelshundar bör ha känd status men så mkt annat påverkar ju oxå utgången å valen av avelsdjur

Mvh
Niklas"fingret i ögat" Edwardsson Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 8:11 pm

niklas skrev:
Håller helt m Eva här, allt har varit aå jäkla eländigt i rasens första år här att man tappade sugen helt, jag har ju hållt mig borta ett bra tag men har fått ny energi, enl mig har aveln tappat fotfästet helt och funktion har helt kommit i bakvattnet efter FCIs ändring av standarden.
Jag vill ha hundar som det är värt att mata, tjocka utställningshundar får mig att skämmas över den ras jag har valt så jag försöker visa att hunden faktiskt kan arbeta oxå å ändå hålla!
Klart avelshundar bör ha känd status men så mkt annat påverkar ju oxå utgången å valen av avelsdjur

Mvh
Niklas"fingret i ögat" Edwardsson Laughing


Nej feta utställnings hundar är jag inte heller ute efter men, jag vill ha en funktionell hund som ändå följer standarden någorlunda...

Har som sagt hittat en uppfödare i Frankrike som verkligen tilltalar mig....

Jag är ju aktiv som person och gillar att vara ute och vändra i fjällen på somrarna och vill då ha en följeslagare som håller...

Vill även ha en ordentlig gårds hund som fyller sin funktion då jag precis skaffat hus.....
Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 8:22 pm

Johan skrev:
niklas skrev:
Håller helt m Eva här, allt har varit aå jäkla eländigt i rasens första år här att man tappade sugen helt, jag har ju hållt mig borta ett bra tag men har fått ny energi, enl mig har aveln tappat fotfästet helt och funktion har helt kommit i bakvattnet efter FCIs ändring av standarden.
Jag vill ha hundar som det är värt att mata, tjocka utställningshundar får mig att skämmas över den ras jag har valt så jag försöker visa att hunden faktiskt kan arbeta oxå å ändå hålla!
Klart avelshundar bör ha känd status men så mkt annat påverkar ju oxå utgången å valen av avelsdjur

Mvh
Niklas"fingret i ögat" Edwardsson Laughing


Nej feta utställnings hundar är jag inte heller ute efter men, jag vill ha en funktionell hund som ändå följer standarden någorlunda...

Har som sagt hittat en uppfödare i Frankrike som verkligen tilltalar mig....

Jag är ju aktiv som person och gillar att vara ute och vändra i fjällen på somrarna och vill då ha en följeslagare som håller...

Vill även ha en ordentlig gårds hund som fyller sin funktion då jag precis skaffat hus.....

Låter som att vi har samma utgångspunkt, största problemet är faktiskt minivikten enl mig....
Håller inte hunden för lite arbete så är det inget att mata enl mig...
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Emptyons sep 08, 2010 8:30 pm

niklas skrev:
Johan skrev:
niklas skrev:
Håller helt m Eva här, allt har varit aå jäkla eländigt i rasens första år här att man tappade sugen helt, jag har ju hållt mig borta ett bra tag men har fått ny energi, enl mig har aveln tappat fotfästet helt och funktion har helt kommit i bakvattnet efter FCIs ändring av standarden.
Jag vill ha hundar som det är värt att mata, tjocka utställningshundar får mig att skämmas över den ras jag har valt så jag försöker visa att hunden faktiskt kan arbeta oxå å ändå hålla!
Klart avelshundar bör ha känd status men så mkt annat påverkar ju oxå utgången å valen av avelsdjur

Mvh
Niklas"fingret i ögat" Edwardsson Laughing


Nej feta utställnings hundar är jag inte heller ute efter men, jag vill ha en funktionell hund som ändå följer standarden någorlunda...

Har som sagt hittat en uppfödare i Frankrike som verkligen tilltalar mig....

Jag är ju aktiv som person och gillar att vara ute och vändra i fjällen på somrarna och vill då ha en följeslagare som håller...

Vill även ha en ordentlig gårds hund som fyller sin funktion då jag precis skaffat hus.....


Nej varför ska man ha en hund som inte arbetar för brödfödan som en annan och bara går och kostar pengar till ingen nytta....

Låter som att vi har samma utgångspunkt, största problemet är faktiskt minivikten enl mig....
Håller inte hunden för lite arbete så är det inget att mata enl mig...
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Här var det tomt.... Empty
InläggRubrik: Sv: Här var det tomt....   Här var det tomt.... Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Här var det tomt....
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Hälsa :: AH/HD-
Hoppa till: