Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Haltar vid 8 månader ålder.

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
MiaLisaSofi




Antal inlägg : 6
Join date : 11-12-19

Haltar vid 8 månader ålder. Empty
InläggRubrik: Haltar vid 8 månader ålder.   Haltar vid 8 månader ålder. Emptymån jan 02, 2012 8:53 am

Nu är ju inte jag ägare till hunden jag kommer skriva om, som jag skrivit tidigare, men det betyder inte att jag bryr mig om hennes välmående.

Så därför skriver jag lite undrande här.

Alice (DC), som är min fars särbos hund, är dryga 8 månader gammal.
Hennes ägare kom till oss över nyår för att fira. Hon lämnade Alice hemma denna gång, men annars brukar hon bli med hit. Men anledningen till att hon lämnades hemma denna gång var för att hon behövde vila då hon börjat halta.
Haltat har hon gjort av och till sen hon var liten, i något av frambenen.
JAG hade ju skyndat mig till vet. om det varit min hund då det tydligen är en hälta som återkommer.
Jag har sagt till ägaren att hon skulle åka till vet. och se om de vill röntga henne för att se så allt står rätt till, men det jag får till svar är "Jag kan SE om mina hundar har problem med höfter/leder!". Ja, men om en hund haltar har den väl ont?
Som ni kanske förstår så tror ju inte ägaren på HD&ED röntgen som jag förespråkar, oavsett ras. Vi har blivit osams i den diskussionen flera gånger.

Jag kan ju tyvärr inte göra så mycket för Alice, men har ni något tips på hur jag kan få hennes ägare att förstå att Alice behöver komma till en veterinär?
Jag tror att hon kan ha ont i en eller båda armbågarna då hon för det första växte otroligt snabbt på kort tid mellan 4-6 mån och hon blev dessutom lite överviktig under den perioden, hon har fått gått riktigt långa promenader sen hon var liten valp, alltså runt en mil långa promenader var och varannan dag, och hon har vid flera tillfällen hoppat ur bilen som liten och skrikit och därefter haltat (idag vågar hon inte hoppa ur bilen själv).

Hur f*n gör man som utomstående? Jag vill bara hjälpa till när jag försöker prata med ägaren, men det tas ju som kritik varje gång jag yttrar mig. Sad
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Haltar vid 8 månader ålder. Empty
InläggRubrik: Sv: Haltar vid 8 månader ålder.   Haltar vid 8 månader ålder. Emptytis jan 03, 2012 6:32 am

En halt hund bør jo sjekkes av en veterinær unasett om man mistenker ledd, sener eller muskulatur. Men det spørs vel om det er noe du får gjort...

Jeg hadde som deg, tatt den til veterinær med en gang...
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Haltar vid 8 månader ålder. Empty
InläggRubrik: Sv: Haltar vid 8 månader ålder.   Haltar vid 8 månader ålder. Emptytis jan 03, 2012 9:03 am

Jag har avlivat två unghundar det senaste året pga dels av grav HD på den enda och grav HD samt artros i båda knäna på den andra.
Hunden jag avlivade pga grav HD var 8 månader då han började halta, jag tog honom till veterinären, han röntgades och HD konstaterades.

Det är väldigt oansvarigt att inte ta en haltande Dogo canario till veterinären för röntgen :/ Både HD och AD är otroligt utbrett inom rasen och det är just då hunden är innan året man brukar börja märka det.

Hunden haltar inte för att det är kul! :/ En Dogo canario har generellt väldigt hög smärttröskel och då den visar att den har ont så HAR den ont.
Hur fan kan man inte tro på HD och AD?? Det är ju en av de vanligaste problemen inom storväxta hundar??
Uff sånt här gör mej så ledsen Sad
Hoppas du kan övertala henne att ta hunden till en veterinär, en ortoped som hon förhoppningsvis kan lita på.

Till överst på sidan Gå ner
pineda

pineda


Antal inlägg : 69
Join date : 11-07-11
Age : 61
Ort : nyköping

Haltar vid 8 månader ålder. Empty
InläggRubrik: Sv: Haltar vid 8 månader ålder.   Haltar vid 8 månader ålder. Emptytis jan 03, 2012 10:06 pm

Evil or Very Mad Om det är din vän så åker denne till vet med hunden.Annars är ni ovänner och då tycker jag du ska kontakta din länsveterinär och be om råd(kan bli så att vet besöker vederbörande och ålägger denna att besöka vet ur djurskyddsynpunkt.Stå på dig och bra att du reagerar.
Till överst på sidan Gå ner
MiaLisaSofi




Antal inlägg : 6
Join date : 11-12-19

Haltar vid 8 månader ålder. Empty
InläggRubrik: Sv: Haltar vid 8 månader ålder.   Haltar vid 8 månader ålder. Emptysön feb 26, 2012 8:48 am

Jag måste uppdatera lite här..

Jag har uppenbarligen missuppfattat ägaren på en del punkter. Det var tydligen inte så att Alice haltat, jag vet inte om hon pratade om någon annan hund men det var tydligen felaktig information av mig.
Och hon hade inte alls fått gå på långa promenader som valp, också en missuppfattning från min sida (kan ju tillägga att jag och ägaren till denna tik har extrema kommunikationsproblem, hon förstår inte mig och jag förstår inte henne). Jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd och kritik mot ägaren i fråga.

Det är först och främst helt fel av mig att ens fråga här utan ägarens tillåtelse, men var bara orolig för hundens skull (i och med att jag hade uppfattat det som att hunden faktiskt hade haltat vid flera tillfällen), men det blev fel hur som helst.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Haltar vid 8 månader ålder. Empty
InläggRubrik: Sv: Haltar vid 8 månader ålder.   Haltar vid 8 månader ålder. Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Haltar vid 8 månader ålder.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Lämplig ålder?
» Bestla 11 månader
» Titus 7 månader :)
» bulten 8 månader
» Benji, 4 månader

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Hälsa :: Sjukdomar, skador.-
Hoppa till: