Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 har en fråga !

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: har en fråga !   har en fråga ! Emptytor nov 24, 2011 11:35 am

hej
jag har nu suttit och tittat runt bland avels hundar inom dc
men jag kan inte se vart man skulle kunna se hd fria hanar som man skulle kunna
få ta till sin tik någon stans vet ni här om det finns hundar som är
hd fria och av könet hanar som man kan få bruka i avel

finns det nogon fin hane där ute som tex skulle vilja bli pappa och vart ska jag vända mig för att hitta någon
då jag vill ha en snäll fin hane som är ch och som har fria höfter mh testad

till min tik och om jag ska ta valpar på henne
har letat länge nu men inte funnit någon

snart är hon för gamal med Sad


Senast ändrad av Presagaute´s tara den sön nov 27, 2011 2:34 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : hmm)
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptytor nov 24, 2011 12:34 pm

Finns bara en hd ad-fri MH beskriven championhane i sverige tragiskt nog och den står jag som ägare på ;p
Och han är besläktad med Tara...
Du får sätta dej och kolla igenom alla kennlar i Norge också...
Men tyvärr är det inte många som håller måttet ... Och inte många som bryr sej om det heller utan de avlar på vad skit som helst ändå...
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptytor nov 24, 2011 12:45 pm

såg det eva nu ja dom har ju besläktade

så synd tycker jag för jag tror hon kan föra något vidare till denna ras hon är ju så lugn och fin...
märker det tydligare när jag ser andra dc

kommer det någon fin hane till stockholm som man kunde kolla på det är mitt hopp nu...


vet du några kennlar i norge jag kan ju inga där och i sverige hittar jag ju inga hanar till tara Sad
snart rinner tiden i väg helt och jag vill ju sä gärna ha en valp efter min tik

snälla ni som har kennel i norge hjälp mig om ni kan med en bra och fin hane att få fina valpar med min tara
kanke vet ni nogon bra

bilder mm finns på henne här

http://presagatestara.blogg.se

kontakta mig på min mail den finns på denna sida



Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptytor nov 24, 2011 6:16 pm

Så vidt jeg vet, så er det bare Conan, pappa til vårt B-kull Wink Paco har en C-hofte, så han er ikke fri han heller. Finnes en hanne til, men den skal ikke avles. Så det kan nok hende du må lempe noe på kravene om du ikke skal reise utenfor Skandinavia... det som kan lønne seg, er jå å se på indexen rundt en eventuell hanne. Er det fritt på sidene og bakover, og en valp har en dårlig hofte, og indexen på tispen også er grei, så er jo det en start.

Vi avler jo kun på kjente resultater og gjorde en sånn vri i første kullet vårt. Tispen hadde C-hofter, A-albuer kjent mentalitet(både test og ansatt i Barnevernet), godt eksteriør og hannen hadde A-hofter, testet mentalt med knallresultater, ikke røntget i front.
Indexen på mor var ikke så bra, indexen på far, mer eller mindre ukjent, så vi tok en sjanse. Det skal være sagt at for å finne en hanne med kjent mentalitet, godt eksteriør og med A-hofter - det måtte vi kjøre 500 mil for i 2008!!! Nå har jo flere begynt å røntge, og flere har begynt å mentalteste, og det er knall, så forhåpentligvis slipper dere å kjøre like langt som vi gjorde;)

Resultatet er 4 røntgede individerhvor 3 er fri, og en har en C-hofte. 3 har A på albuer og en har D(men har blitt påkjørt av en trailer i 50 km i timen, så derfor er ene albuen ødelagt), men hun er fri på den andre, så jeg tipper hun opprinnelig er fri. To av dem er mentaltestet med veldig gode resultater.

Men jeg vil tro at du støter på problemer om du skal ha både kjent mentalitet og frirøntgede hoftet/albuer...

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med letingen, det er godt at de som avler ser poenget med både og flower
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptytor nov 24, 2011 10:00 pm

Bente skrev:
Så vidt jeg vet, så er det bare Conan, pappa til vårt B-kull Wink Paco har en C-hofte, så han er ikke fri han heller. Finnes en hanne til, men den skal ikke avles. Så det kan nok hende du må lempe noe på kravene om du ikke skal reise utenfor Skandinavia... det som kan lønne seg, er jå å se på indexen rundt en eventuell hanne. Er det fritt på sidene og bakover, og en valp har en dårlig hofte, og indexen på tispen også er grei, så er jo det en start.

Vi avler jo kun på kjente resultater og gjorde en sånn vri i første kullet vårt. Tispen hadde C-hofter, A-albuer kjent mentalitet(både test og ansatt i Barnevernet), godt eksteriør og hannen hadde A-hofter, testet mentalt med knallresultater, ikke røntget i front.
Indexen på mor var ikke så bra, indexen på far, mer eller mindre ukjent, så vi tok en sjanse. Det skal være sagt at for å finne en hanne med kjent mentalitet, godt eksteriør og med A-hofter - det måtte vi kjøre 500 mil for i 2008!!! Nå har jo flere begynt å røntge, og flere har begynt å mentalteste, og det er knall, så forhåpentligvis slipper dere å kjøre like langt som vi gjorde;)

Resultatet er 4 røntgede individerhvor 3 er fri, og en har en C-hofte. 3 har A på albuer og en har D(men har blitt påkjørt av en trailer i 50 km i timen, så derfor er ene albuen ødelagt), men hun er fri på den andre, så jeg tipper hun opprinnelig er fri. To av dem er mentaltestet med veldig gode resultater.

Men jeg vil tro at du støter på problemer om du skal ha både kjent mentalitet og frirøntgede hoftet/albuer...

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med letingen, det er godt at de som avler ser poenget med både og flower



Hej bente
jo jag har en hane hemma med d höfter och väldigt fin i pysket och kanon i övrigt
modern är fri på hans sida och hans syster
men denna kan jag ju inte bruke i avel vad jag fattar som så därför får jag försöka söka en annan hane åt henne

Till överst på sidan Gå ner
PerroELPasadas

PerroELPasadas


Antal inlägg : 122
Join date : 10-07-20

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptyfre nov 25, 2011 1:26 pm

I dagsläget har vi inga krav vad gäller avel för Dogo Canarion i Sverige..
Nu när rasklubben är igång så vad gäller röntgen är detta endast en rekommendation att man bör röntga sina hundar.

Det finns inga rätt eller fel vad gäller avelskombinationer, det är bara den enes och den andres åsikt i dagsläget.
Givetvis måste man följa SKK´s grundregler.. men vi har inga krav på fria höfter.

Vi väljer att inte avla på Kenzo, utifrån våra mål och våra åsikter. Och jag hoppas du gör detsamma och inte
utgår från varken våra eller andras värderingar.

Angående just röntgenresultat på både höfter och armbågar så hamnar man lite i ett dilemma när det kommer till
avel i Sverige, man måste ta ställning till vad som är viktigast, nya linjer eller avla fritt... och det är ju
upp till var och en hur man bedömer..

Jag tycker det är jätteviktigt att vi får in nya linjer i Sverige, men inte på bekostnad av dåliga höfter och leder...
men återigen, det är våran åsikt och hur vi kommer att bedriva våran avel. Vi dömer ingen annan för deras val...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.elpasadas.se
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptyfre nov 25, 2011 6:46 pm

PerroELPasadas skrev:
I dagsläget har vi inga krav vad gäller avel för Dogo Canarion i Sverige..
Nu när rasklubben är igång så vad gäller röntgen är detta endast en rekommendation att man bör röntga sina hundar.

Det finns inga rätt eller fel vad gäller avelskombinationer, det är bara den enes och den andres åsikt i dagsläget.
Givetvis måste man följa SKK´s grundregler.. men vi har inga krav på fria höfter.

Vi väljer att inte avla på Kenzo, utifrån våra mål och våra åsikter. Och jag hoppas du gör detsamma och inte
utgår från varken våra eller andras värderingar.

Angående just röntgenresultat på både höfter och armbågar så hamnar man lite i ett dilemma när det kommer till
avel i Sverige, man måste ta ställning till vad som är viktigast, nya linjer eller avla fritt... och det är ju
upp till var och en hur man bedömer..

Jag tycker det är jätteviktigt att vi får in nya linjer i Sverige, men inte på bekostnad av dåliga höfter och leder...
men återigen, det är våran åsikt och hur vi kommer att bedriva våran avel. Vi dömer ingen annan för deras val...

Samme tankegang som oss sunny Man klarer ikke å ta vare på alt i alle kombinasjoner før flere begynner å teste de forskjellige tingene. Men for rasen sin del kan man jo i alle fall gjøre sitt beste. Jeg ville nok heller ikke benyttet en hund med D-hofter i avl. Da skulle det virkelig vært noe ekstremt bra, som ikke var mulig å få tak i ellers flower Men det meste er jo mulig å få tak i - om man legger nok tid og penger i det Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptyfre nov 25, 2011 7:58 pm

Mmm jag tänker så med... Jag tänker inte använda sämre än C på höfter och lbp på armbågar..
Men det rör mej inte i ryggen om andra avlar på oröntgat eller D... Jag är alltid nyfiken på vad man tycker hunden isf tillför rasen, men jag inser ju också att min åsikt om vad som är raskaaktäristiskt kan gå vitt isär med någon annans Smile

Bentes Paco då? Han är ju ytterst välmeriterad, bra mentalitet men med en c-höft? Smile
Andra kennlar i Norge är t.ex haugmos kennel, praderas kennel, riochas kennel, den sista greven kennel, docanor kennel... Och ja barkas pererra kennel då som Bente har, googla de kennlarna och kolla Smile
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptysön nov 27, 2011 1:39 pm

ser nog ut som tara inte kommer få några valpar alls Sad för i feb måste jag ha en hane sedan är det försent hon är 4


Senast ändrad av Presagaute´s tara den sön nov 27, 2011 2:36 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : dipper)
Till överst på sidan Gå ner
Monoceros




Antal inlägg : 94
Join date : 10-05-15

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptysön nov 27, 2011 2:00 pm

Istället för att gräma dig över att du inte får valpar efter henne var glad över att du har henne!
Oavsett vad så är väl inte en valp det som betyder mest.
Nog för att jag själv föder upp hundar så har jag importerat några som aldrig kommer att få valpar av en eller annan anledning. Oavsett vad så är det dina kriterier som avgör om du vill ha valp eller inte.
Mitt råd är att tänka till vad du gör om du sitter med en kull på 14 st valpar som ska ha ett gott hem, inte en ultimat situation.
Tänk om det uppstår komplikationer vid dräktighet och valpning, tiken dör.
Tänk att det skall finnas ekonomiska resurser för oförutsedda kostnader.
Varför är det så viktigt för dig att ha en valp efter henne och varför är det ett krav av dig att hanen skall vara meriterad, fri-röntgad och Mentaltestad?
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptysön nov 27, 2011 3:47 pm

Vem har sagt att det är för sent då hon är 4?

SKK:s grundregler säger nämligen tiken ska vara högst 7 vid första parningen. http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/ovrigt/parning.pdf

Det beror ju lite på vilket skick tiken är i också. Men är du orolig är det väl bara rådfråga veterinär....men jag hade då definitivt inte backat för att para en tik på 5...
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptysön nov 27, 2011 8:12 pm

Jeg ville heller ikke stresset med valper. I alle fall ikke om du mangler en hanhund som er rett for din tik! Da er det bedre å l være. Men hannen finnes der ute, om du bare har tid til reise og økonomi...
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptymån nov 28, 2011 1:02 pm

eva och bente

jo eva det sa hon som jag jobbade hos som kennelflicka att inte ta valpar på en tik som är äldre än 4

men nu så fick jag mera tid att finna den rätta

och jag ska låta vet kolla henne innan med

jadu som undrar varför

jag vet och kan det mästa om vad det innebär med valpar!
och har noga tänkt genom mitt beslut!

ja vet faktiskt inte hur jag ställer mig till det med mhtestad mediterad hund och rönkad men om man ska ta fram bra hundar så är
väll detta som ska göras på avels djuren, men nu så finns det ju inte så många av denna ras som är det tyvärr så får väll sänka kraven!



Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptymån nov 28, 2011 4:12 pm

Jag tycker om jag får säga vad jag tänker själv att Tara är en DC av god typ även om hon är på den lätta sidan, god typ, superleder fram och bak samt ett kanon MH och då JAG sett henne på utställning en hund med jäkligt stabil mentalitet!
Så hon är definitivt i kombination med rätt hane en hund som kan tillföra något.
Jag hade själv inte valt Hotch till henne, dels i mima ögon kompletterar dom inte varandra, jag har träffat honom ett par ggr och han saknar kropp.. Han är en tunnt byggd hane med dålig bröstkorg och ptja.. En sämre hane än Tara är tik om jag ska vara uppriktig..
Så jag hade försökt hitta en mer kompakt byggd hane, kanske av lite andra linjer än presagautes då det ju dignar av såna hundar i Norden...
Sen så är ju kraven du ställer upp till dej Smile men MH finns ju inte utomlands så ställ in dej på röntgad hund med utställningsresultat då?
Så ger du dej själv iaf till nästa löp att leta rätt kavaljer till henne? God tid och ingen stress!
Jag kan skicka länkar på lite kennlar utomlands om du kan tänka dej åka längre än Sverige? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Presagaute´s tara

Presagaute´s tara


Antal inlägg : 56
Join date : 10-11-15
Age : 47

har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Emptytis nov 29, 2011 5:25 pm

tack eva det värmer
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





har en fråga ! Empty
InläggRubrik: Sv: har en fråga !   har en fråga ! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
har en fråga !
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Allmänt om DC :: Genetik, avel, rasstandard-
Hoppa till: