Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Höftledsdysplasi

Gå ner 
+5
Susanne
jess
Eva
Bente
Emlan
9 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi - Sida 2 Emptymån mar 21, 2011 8:28 pm

Det er jo interessant også, hva man ser på som fet/tynn. Jeg synes nemlig jeg ser ALT for mange fete og dårlig musklede hunder på utstilling, og forsåvidt ellers også Laughing Synes i grunnen det er sjelden jeg ser en godt musklet DC, de fleste har såkalt "masse", noe som i mitt syn VELDIG ofte er fett Wink

Men det er klart; Jeg er jo ekstremt opptatt av å holde mine hunder slanke, og spesielt Palma som har dårlige hofter. Hun skal jo forøvrig ikke gå i avl selv om hun ikke halter!!!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi - Sida 2 Emptytis mar 22, 2011 8:56 am

Jag sa iofs att det inte är lika vanligt ned feta DC:s som andra molosserraser Smile
Klart det finns feta hundar, men då till och med Zombie behöver tappa 10 kg i vikt enligt somliga så är nog synen på feta hundar väldigt olika ja...
Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi - Sida 2 Emptytis mar 22, 2011 11:45 am

Bente skrev:
Det er jo interessant også, hva man ser på som fet/tynn. Jeg synes nemlig jeg ser ALT for mange fete og dårlig musklede hunder på utstilling, og forsåvidt ellers også Laughing Synes i grunnen det er sjelden jeg ser en godt musklet DC, de fleste har såkalt "masse", noe som i mitt syn VELDIG ofte er fett Wink

Men det er klart; Jeg er jo ekstremt opptatt av å holde mine hunder slanke, og spesielt Palma som har dårlige hofter. Hun skal jo forøvrig ikke gå i avl selv om hun ikke halter!!!

Precis, jag kan ju inte säga att jag sett många ens hyfsat vältränade hundar, de folk blir imponerade av är som Bente säger bara tjocka.Jag har däremot träffat på DC ägare som stolta sagt "kolla vad vältränad han/hon är" om rent ut sagt feta hundar... Shocked

Man bygger INTE muskler av underhudsfett, träning och bra mat i rätt sammansättning är receptet.
Att säga "jag känner revbenen" och i samma mening säga hunden är i kondition är rent löjligt..En välkonditionerad, välmusklad hund har muskulatur även utanför revbenen och den syns-Inte känns! Finns inga kroppsliga skillnader mellan raserna där, visserligen kan hundar m mer hud ha svårare att bli slanka men i övrigt har det enbart m motion kontra matintag/näringsvärde att göra, Oavsett ras.
Skrämmande många hundägare verkar ha dålig koll på hur mkt mat samt motion man verkligen ger, väga maten är självklart för mig, jag kan moderera på grammet och därigenom ha stenkoll på VAD de får i sig.

Jag ska erkänna att många andra har sagt att mina hundar ser magra ur men samtidigt muskulösa. Veterinärer däremot applåderar, hundmassörer/fysiologer häpnar över muskulaturen- Vem tror ni jag lyssnar på? 50 åriga Greta, hundutställare, som har korvtax & elefant labrador- El utbildade människor m kunskap som sträcker sig utanför rasstandard & SKK maffia...
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi - Sida 2 Emptyons mar 23, 2011 11:52 am

Detta är skicket på min övergödda hund som skulle väga minst 10 kg mindre då.... (enligt pitbullfolk involverade i WP)

Höftledsdysplasi - Sida 2 Magerzom

Om det inte är rätt uppenbart att det som skulle försvinna om jag bantar denna hund är muskler och inte mycket annat...ptja då vet jag inte riktigt...och i detta skick väger han 57-58 kg....
Han är 66 i manken alltså inte för hög för standarden och ändå är en minimivikt på 50 helt förkastligt?



Till överst på sidan Gå ner
niklas




Antal inlägg : 63
Join date : 10-07-27

Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi - Sida 2 Emptyons mar 23, 2011 2:09 pm

Eva skrev:
Detta är skicket på min övergödda hund som skulle väga minst 10 kg mindre då.... (enligt pitbullfolk involverade i WP)

Höftledsdysplasi - Sida 2 Magerzom

Om det inte är rätt uppenbart att det som skulle försvinna om jag bantar denna hund är muskler och inte mycket annat...ptja då vet jag inte riktigt...och i detta skick väger han 57-58 kg....
Han är 66 i manken alltså inte för hög för standarden och ändå är en minimivikt på 50 helt förkastligt?




Hahaha ja du Eva du kan konsten att ta åt dig, vart sa jag ngt om din hund?
(om det nu är mig du menar så skriv det gärna i klartext ist, Jag dör inte..)

Jag säger att generellt är det förkastligt att ha ngt som minimivikt på en ras som faktiskt skiljer extremt i kroppstyp. Jag har två olika hundar hemma efter välkända linjer men med totalt olika kroppsbyggnad- och sedan säger jag inte att hundar ska banta, de ska motioneras- en jäkla skillnad!
Vidare så skiljer det naturligtvis mellan individer, just där folk brister när de blint följer rasstandard utan sunt förnuft!
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi - Sida 2 Emptytor mar 24, 2011 9:59 am

Neejnej, jag snackar generellt om standarden här alltså och iom att det var just du som nämnde att minimivikten är galen så ville jag påpeka att den inte alltid är så galen för en DC som är tillräckligt kraftigt byggd väger minst 40 eller 50 kg även i ett slimmat hull... Smile

MEEN det är klart det finns folk som bara fläskar på hundarna för att få dom å se större ut och eventuellt passa i standard, men man ser ju alltid skillnad på en hund som är grov i stommen och en hund som är gödd till att se stor ut...
Till överst på sidan Gå ner
mutchof

mutchof


Antal inlägg : 45
Join date : 10-10-20
Ort : Helsingborg

Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi - Sida 2 Emptyons apr 20, 2011 12:01 pm

Håller med. Minimivikten är väl till för att behålla dc/pc-ns grova benstomme och inte för att folk ska övergöda.
Eva skrev:
Neejnej, jag snackar generellt om standarden här alltså och iom att det var just du som nämnde att minimivikten är galen så ville jag påpeka att den inte alltid är så galen för en DC som är tillräckligt kraftigt byggd väger minst 40 eller 50 kg även i ett slimmat hull... Smile

MEEN det är klart det finns folk som bara fläskar på hundarna för att få dom å se större ut och eventuellt passa i standard, men man ser ju alltid skillnad på en hund som är grov i stommen och en hund som är gödd till att se stor ut...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.orkanensmusclemachine.blogspot.com/
Sponsored content





Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Höftledsdysplasi   Höftledsdysplasi - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Höftledsdysplasi
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Hälsa :: AH/HD-
Hoppa till: