Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet.

Dogo-Presa Canarioforum
 
HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Hej!

Gå ner 
+4
case
Bente
Eva
Johan
8 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Hej!   Hej! Emptytis sep 07, 2010 11:20 pm

Johan heter jag, är 33 år och bor med min tjej i Perstorp (Skåne)

Har just skaffat hus och letar nu efter en hund som kan agera som gårds och sällskaps hund...

Har haft ögonen på rasen ett tag nu men har inte hittat en uppfödare i Sverige som uppfyller mina önskemål vad gällande typen inom rasen....

Sen så tycker jag svenskarna är förbannat dålig på att röntga och mentalbeskriva sina hundar.....

Det var allt för mig, fråga gärna om ni vill veta mer.....
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 6:59 am

Tjosan!

Välkommen hit ska du vara och vad kul att du fått upp ögonen för canarion Smile

Det finns ju faktiskt en kull i Norge just nu efter friröntgade och mentaltestade föräldrar (tror jag?? en iaf, det såg jag själv:D ett mycket bra MH för den delen, finns på SKK:s rasdata), kolla in http://www.barkasperrera.com
(och att köpa hund i norge är väldigt enkelt, har gjort det själv, kostar en smula mer, men är ju lätt värt om man hittar rätt hund så pass nära ändå)
Det är annars inte särskilt vanligt med dokument på någonting i den här rasen tyvärr :/ Därmed inte sagt att man ska ge upp om det är det man önskar att föräldradjuren har, för självklart finns det!
Men då rasen är spansk och de i Spanien generellt inte verkar bry sej ett jota om att bevisa någonting utan ser på hunden dom har framför sej och tycker det räcker, så är det väl en aning svårt att börja från ingenstans så att säga Smile

Jag kan iaf påpeka att JAG röntgat och MH-beskrivit alla 2 DC:s jag haft hittils och den tredje som i skrivandets stund bara är 14 veckor ska iaf garanterat röntgas. (dunkar mej själv i ryggen lite här haha Wink )

Hoppas ni hittat en hund ni letar efter så småningom iaf!
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 8:50 am

Eva skrev:
Tjosan!

Välkommen hit ska du vara och vad kul att du fått upp ögonen för canarion Smile

Det finns ju faktiskt en kull i Norge just nu efter friröntgade och mentaltestade föräldrar (tror jag?? en iaf, det såg jag själv:D ett mycket bra MH för den delen, finns på SKK:s rasdata), kolla in http://www.barkasperrera.com
(och att köpa hund i norge är väldigt enkelt, har gjort det själv, kostar en smula mer, men är ju lätt värt om man hittar rätt hund så pass nära ändå)
Det är annars inte särskilt vanligt med dokument på någonting i den här rasen tyvärr :/ Därmed inte sagt att man ska ge upp om det är det man önskar att föräldradjuren har, för självklart finns det!
Men då rasen är spansk och de i Spanien generellt inte verkar bry sej ett jota om att bevisa någonting utan ser på hunden dom har framför sej och tycker det räcker, så är det väl en aning svårt att börja från ingenstans så att säga Smile

Jag kan iaf påpeka att JAG röntgat och MH-beskrivit alla 2 DC:s jag haft hittils och den tredje som i skrivandets stund bara är 14 veckor ska iaf garanterat röntgas. (dunkar mej själv i ryggen lite här haha Wink )

Hoppas ni hittat en hund ni letar efter så småningom iaf!

Tack Eva för ditt trevliga svar Smile

Jo jag har ju förstått att dom inte bryr sig ett skvatt i spanien...

Har dock hittat en väldigt bra uppfödare i Frankrike med hundar som är i min smak....

Så vi får se vad som händer i framtiden Wink

Och ja jag tycker du ska dunka dig själv i ryggen som har gjort det Smile

Jag kan inte förstå varför man som uppfödare här i sverige struntar i att röntga??

Det är ju ändå en relativt tung ras i sig så jag tycker att man verkligen borde ta sitt ansvar där....
Till överst på sidan Gå ner
Bente




Antal inlägg : 303
Join date : 10-05-14

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 9:13 am

Hei og velkommen flower

Så moro at du liker DC'n! Enda mer gøy er det jo at det endelig kommer noen flere som er opptatt av helse Very Happy

Hvilken fransk kennel har du kontakt med? Vi kjenner til en del av dem, og det er mye flotte hunder der cheers
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 9:20 am

Bente skrev:
Hei og velkommen flower

Så moro at du liker DC'n! Enda mer gøy er det jo at det endelig kommer noen flere som er opptatt av helse Very Happy

Hvilken fransk kennel har du kontakt med? Vi kjenner til en del av dem, og det er mye flotte hunder der cheers

Ja jag tycker hälsan är otroligt viktig då jag är en aktiv person och vill ha en hund som "håller"

Har tittat runt på flera andra raser av mastiff typ men Dogo Canarion tilltalar mig mest, men då vill jag har en frisk och sund hund i helhet....

Här är kenneln jag vart i kontakt med...


http://des-terres-d-europe.chiens-de-france.com/site_eleveur/index.php?ID_ELEVEUR=17212&ID_SITE=18273
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 9:42 am

Mycket snygga hundar av bra typ och linjer där får jag säga! Smile Är dom dessutom hårda på hälsa och mentalitet är ju det toppen!
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 9:59 am

Hej Johan, välkommen hit och lycka till!
Du får gärna titta in på min sida.. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Ja...   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:04 am

Eva skrev:
Mycket snygga hundar av bra typ och linjer där får jag säga! Smile Är dom dessutom hårda på hälsa och mentalitet är ju det toppen!

Ja just därför så tilltalar den uppfödaren mig väldigt mycket Smile
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:06 am

Molåslia skrev:
Hej Johan, välkommen hit och lycka till!
Du får gärna titta in på min sida.. Smile

Tack, har vart där inne och snokat lite sen innan Smile

Såg att du hade en tik till salu, men har frågan vad är det hon inte uppnått eftersom hon inte duger till avel??
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:09 am

Johan skrev:
Molåslia skrev:
Hej Johan, välkommen hit och lycka till!
Du får gärna titta in på min sida.. Smile

Tack, har vart där inne och snokat lite sen innan Smile

Såg att du hade en tik till salu, men har frågan vad är det hon inte uppnått eftersom hon inte duger till avel??

Tiken till salu: är för LITEN/LÅG, lågställd fram och lite försiktig mentalt i flocklivet i kennlen.

Men nu har jag nya bilder i min BLOGG på en spanskfödd hane till Randa; kanske inte din typ? Men meningen, hoppet är att de ska komplettera varann...
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:13 am

Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Hej Johan, välkommen hit och lycka till!
Du får gärna titta in på min sida.. Smile

Tack, har vart där inne och snokat lite sen innan Smile

Såg att du hade en tik till salu, men har frågan vad är det hon inte uppnått eftersom hon inte duger till avel??

Tiken till salu: är för LITEN/LÅG, lågställd fram och lite försiktig mentalt i flocklivet i kennlen.

Men nu har jag nya bilder i min BLOGG på en spanskfödd hane till Randa; kanske inte din typ? Men meningen, hoppet är att de ska komplettera varann...

Ah ok ja så kan det bli ibland...

Avel är ju inte förutsägbart...

Har kikat in nu och jo den hanen tilltalar mig vad gällande benstommen och fina vinklar vad jag kunde se...

Kan nog bli en bra kombination just för att Randa i mina ögon är lite för "klen" i benstommen men ja dessa valparna kan nog bli lovande....
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:19 am

Då ska du se Randas kullsyster som jag äger, hon ser ut som en jäkla oxe i benstommen, grövre än de flesta hanar jag träffat på, så hon har det då i generna om inte annat Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:25 am

Johan skrev:
Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Hej Johan, välkommen hit och lycka till!
Du får gärna titta in på min sida.. Smile

Tack, har vart där inne och snokat lite sen innan Smile

Såg att du hade en tik till salu, men har frågan vad är det hon inte uppnått eftersom hon inte duger till avel??

Tiken till salu: är för LITEN/LÅG, lågställd fram och lite försiktig mentalt i flocklivet i kennlen.

Men nu har jag nya bilder i min BLOGG på en spanskfödd hane till Randa; kanske inte din typ? Men meningen, hoppet är att de ska komplettera varann...

Ah ok ja så kan det bli ibland...

Avel är ju inte förutsägbart...

Har kikat in nu och jo den hanen tilltalar mig vad gällande benstommen och fina vinklar vad jag kunde se...

Kan nog bli en bra kombination just för att Randa i mina ögon är lite för "klen" i benstommen men ja dessa valparna kan nog bli lovande....

Ja Randa behöver en make med stommer, självom hon har tillräckliga; nåt som gör henne till en sjukt atletisk smidig spänstig tik, men jag önskar också lite mera stommar på de därför denna kombinationsplanen.
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:29 am

Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Hej Johan, välkommen hit och lycka till!
Du får gärna titta in på min sida.. Smile

Tack, har vart där inne och snokat lite sen innan Smile

Såg att du hade en tik till salu, men har frågan vad är det hon inte uppnått eftersom hon inte duger till avel??

Tiken till salu: är för LITEN/LÅG, lågställd fram och lite försiktig mentalt i flocklivet i kennlen.

Men nu har jag nya bilder i min BLOGG på en spanskfödd hane till Randa; kanske inte din typ? Men meningen, hoppet är att de ska komplettera varann...

Ah ok ja så kan det bli ibland...

Avel är ju inte förutsägbart...

Har kikat in nu och jo den hanen tilltalar mig vad gällande benstommen och fina vinklar vad jag kunde se...

Kan nog bli en bra kombination just för att Randa i mina ögon är lite för "klen" i benstommen men ja dessa valparna kan nog bli lovande....

Ja Randa behöver en make med stommer, självom hon har tillräckliga; nåt som gör henne till en sjukt atletisk smidig spänstig tik, men jag önskar också lite mera stommar på de därför denna kombinationsplanen.

Ja men det är ju så man måste tänka inom avel. vad kan komplettera just min tik....

Du gör ett bra val där...

Är intresserad av att se dom valparna sen....
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:34 am

Johan skrev:
Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Hej Johan, välkommen hit och lycka till!
Du får gärna titta in på min sida.. Smile

Tack, har vart där inne och snokat lite sen innan Smile

Såg att du hade en tik till salu, men har frågan vad är det hon inte uppnått eftersom hon inte duger till avel??

Tiken till salu: är för LITEN/LÅG, lågställd fram och lite försiktig mentalt i flocklivet i kennlen.

Men nu har jag nya bilder i min BLOGG på en spanskfödd hane till Randa; kanske inte din typ? Men meningen, hoppet är att de ska komplettera varann...

Ah ok ja så kan det bli ibland...

Avel är ju inte förutsägbart...

Har kikat in nu och jo den hanen tilltalar mig vad gällande benstommen och fina vinklar vad jag kunde se...

Kan nog bli en bra kombination just för att Randa i mina ögon är lite för "klen" i benstommen men ja dessa valparna kan nog bli lovande....

Ja Randa behöver en make med stommer, självom hon har tillräckliga; nåt som gör henne till en sjukt atletisk smidig spänstig tik, men jag önskar också lite mera stommar på de därför denna kombinationsplanen.

Ja men det är ju så man måste tänka inom avel. vad kan komplettera just min tik....

Du gör ett bra val där...

Är intresserad av att se dom valparna sen....

Tack så mycket Johan!
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 10:43 am

Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Johan skrev:
Molåslia skrev:
Hej Johan, välkommen hit och lycka till!
Du får gärna titta in på min sida.. Smile

Tack, har vart där inne och snokat lite sen innan Smile

Såg att du hade en tik till salu, men har frågan vad är det hon inte uppnått eftersom hon inte duger till avel??

Tiken till salu: är för LITEN/LÅG, lågställd fram och lite försiktig mentalt i flocklivet i kennlen.

Men nu har jag nya bilder i min BLOGG på en spanskfödd hane till Randa; kanske inte din typ? Men meningen, hoppet är att de ska komplettera varann...

Ah ok ja så kan det bli ibland...

Avel är ju inte förutsägbart...

Har kikat in nu och jo den hanen tilltalar mig vad gällande benstommen och fina vinklar vad jag kunde se...

Kan nog bli en bra kombination just för att Randa i mina ögon är lite för "klen" i benstommen men ja dessa valparna kan nog bli lovande....

Ja Randa behöver en make med stommer, självom hon har tillräckliga; nåt som gör henne till en sjukt atletisk smidig spänstig tik, men jag önskar också lite mera stommar på de därför denna kombinationsplanen.

Ja men det är ju så man måste tänka inom avel. vad kan komplettera just min tik....

Du gör ett bra val där...

Är intresserad av att se dom valparna sen....

Tack så mycket Johan!

Så lite så Smile

Och till dig Eva vill se mera bilder på din lilla Boris, han ser ut att kunna bli en bra hund i framtiden....
Till överst på sidan Gå ner
case

case


Antal inlägg : 377
Join date : 10-05-15

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 12:05 pm

Välkommen hit! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 12:20 pm

Klart du ska få se mer bilder på guldklimpen, får se till knipsa några nya här de närmsta dagarna Smile
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptyons sep 08, 2010 4:52 pm

Välkommen hit! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Z-holocaust




Antal inlägg : 35
Join date : 10-06-07

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptymån sep 13, 2010 6:23 am

Hej å välkommen Smile Hoppas du hittar en liten kille/tjej att visa upp här i framtiden.
Kan ju bara säga att rasen är alldeles underbar å att du gör rätt val Razz (Med mina mått mätt så klart Wink)
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptymån sep 13, 2010 6:48 am

Z-holocaust skrev:
Hej å välkommen Smile Hoppas du hittar en liten kille/tjej att visa upp här i framtiden.
Kan ju bara säga att rasen är alldeles underbar å att du gör rätt val Razz (Med mina mått mätt så klart Wink)



Tackar Smile

Jag hoppas kunna köpa in fler hundar till sverige i framtiden då jag är övertygad om att det behövs med tanke på det dåliga urvalet som det är nu...

Visst det är ett par som satsat på att importera men det behövs mycket mer om vi ska kunna bygga rasen hör i sverige.....
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptytis sep 14, 2010 6:07 pm

Såå apropå ingenting Johan, du verkar ju ha rätt bestämda åsikter om vilken typ av DC du föredrar och pratar lite på ett sätt som får det att verka som att du träffat iaf ett par DC:s?
Hade varit kul veta vilka du träffat och varför dom inte föll i smak då du vill importera?
Till överst på sidan Gå ner
Johan




Antal inlägg : 60
Join date : 10-09-07
Age : 47
Ort : Perstorp

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptytis sep 14, 2010 7:35 pm

Eva skrev:
Såå apropå ingenting Johan, du verkar ju ha rätt bestämda åsikter om vilken typ av DC du föredrar och pratar lite på ett sätt som får det att verka som att du träffat iaf ett par DC:s?
Hade varit kul veta vilka du träffat och varför dom inte föll i smak då du vill importera?

Ja jag har träffat och sett ett par Dogo Canarios...


Var bland annat på Sofiero och tittade och där vär heller inget som föll mig i smaken, den hanen som var där sägs ju ha en trevlig ägare men såg allt annat än rastypisk ut, det är ju p.g.a den typen av hundar som det verkar finnas en hel arme av som gör att man vänder sig utomlands...

Och ja jag vänder mig utomlands då det inte verkar bättre att majoriteten av så kallade DC ser ut som pitbullblandningar och liknande och det är sorgligt anser jag...



Har sett par hundar här i Perstorp en tik som var från Norge om jag inte minns fel som såg rätt ok ut samt en hane vars föräldrar var från Frankrike tror jag...

Den hanen gillar jag skarpt och han besitter även dom egenskaper jag vill ha i hunden....
Till överst på sidan Gå ner
jess

jess


Antal inlägg : 167
Join date : 10-05-16

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptytis sep 14, 2010 8:07 pm

Det var ju lite tråkigt att det bara var Aji och den hanen som ställde ut. Men det är ju Malmö hundutställning i mars nästa år och valputställningen brukar vara i november, har du tur så kanske du får träffa fler där! Smile

Det är ju bara bra att träffa så många hundar som möjligt så innan man bestämmer sig! Smile Smaken kan ju vara väldigt olika i DC-världen...
Till överst på sidan Gå ner
Eva
Admin
Eva


Antal inlägg : 677
Join date : 10-04-27
Age : 43
Ort : Göteborg

Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Emptytis sep 14, 2010 8:51 pm

Jahoppja....

Ja nån fransk hane vet jag inte om där nere, men en fransk tik däremot, som åkte ut med tvåa då jag ställde i Sofiero för ett år sen.....Caribée eller vad hon heter, en tunn liten sak.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Hej! Empty
InläggRubrik: Sv: Hej!   Hej! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Hej!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Svenska Dogo-Presa Canarioforumet. :: Presentationer, regler-
Hoppa till: